Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Fått galen faktura från UPS – Hjälp?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av 4chan.
-
FörfattareInlägg
-
7 oktober, 2014 kl. 22:06 #1021334chanDeltagare
Hej,
Lång text.
Har sysslat med handel ett par år med utriket, främst Kina. Brukar skicka hem saker hit till Sverige med jämna mellanrum – ca 1 gång/veckan och vikten hamnar oftast runt 100-200kg/gång.
Har egentligen fram till nu låtit kineserna ta hand om frakterna och det har fungerat bra. Ofta använt mig av UPS då dom haft förmånliga priser med snabba leveranser.
Verksamheten har blomstrat och pengarna har (nästan) forsat in.
Blev kontaktad av UPS Sverige där dom ville att jag skulle fixa ett eget kontonummer för att då få fläskiga rabatter på frakt och andra kostnader.
SNYGGT tänkte jag. Läste igenom avtalet, tyckte det såg bra ut och skrev under.
Provade att använda mitt nya UPS kontonummer första gången i somras. Tog en halvliten beställning och allt fungerade som det skulle. Tyckte väl att fakturan som kom var lite smådyr men tänkte egentligen inte mer på det då den inte var SÅ mycket dyrare än vanligtvis. Ett par tusenlappar över normalpris. Jaja, tänkte jag.
Beställde för två veckor sedan en ny, lite större order, användandes mitt kontonummer igen (nu för andra gången..). Vikt 122,3kg uppdelat på 7 paket.
Ordervärde: strax över 14000kr.
Fick sen faktura från UPS på 29418kr. TJUGONIO TUSEN KRONOR!Är det ett jävla skämt?
Det är med rabatt – bruttopriset är på hela 50608kr! FEMTIO TUSEN!
Det här är helt och hållet förjävligt och jag vägrar gå med på något sånt här. Jag ska ta kontakt med UPS first thing in the morning och fråga vad i helvete dom har sysslat med, och hur jag kan göra för att det här inte ska vara verklighet.
Har någon varit i liknande sits? Hur kom ni ur den, och har ni några tips?
Jag trodde i min enfald att mitt UPS-konto skulle generera lägre priser än tidigare men icke. Känner mig så äckligt förd bakom ljuset när jag i huvudet hör kärringens röst ”Det är förmånliga priser för dig, och du kommer få rabatt på all import och export”.
Hur gör jag?? Kan jag komma ur sitsen, överklaga fakturan eller be om 60 års delbetalning?
Hjälp, någon???
Hälsningar,
Andreas8 oktober, 2014 kl. 06:00 #176436HakanMDeltagareKolla på fakturan vilken tjänst som frakten har gått med.
Det ser ut som om avsändaren i Kina inte har bokat det mest ekonomiska alternativet hos UPS. Bruttopriset för att ta hem 123 kg från Kina med ”UPS Expedited” (som är ”normalvarianten”) ligger på ca 21.000.- inklusive drivmedelstillägg.
Om din avsändare har bokat frakten ”Express” eller ”Express Plus” drar priset iväg rejält.
Om man låter någon annan använda ens kundnummer är det viktigt att tydligt ange vad som skall bokas.8 oktober, 2014 kl. 12:08 #1764334chanDeltagareUpdate:
Ringde UPS. Det var inga konstigheter med frakten, utan allt i fakturan var rätt specat. Kinesen hade valt en av de billigare leveransmetoderna. Det är helt enkelt våra svenska priser som gör att det skenar iväg så här mycket.
Bad kinesen räkna ut vad frakt för allt hade kostat om han hade betalat med hans företags UPS-konto. 7985kr hade det kostat. Skillnad? Lite kanske..
Fick UPS att returnera fakturan till avsändaren för revision, varpå jag kommer bli, av kinesen, fakturerad enligt deras prislista.
Jag kommer se det här som en lärdom att ALDRIG mer använda svenska fraktkonton om jag inte är helt säker på vad det kommer kosta.
Jag kom lindrigt undan nu, men nästa person har kanske inte samma tur/möjlighet/whatever. Hoppas folk läser det här innan man gör samma tabbe som jag har gjort.
Slutet gott, allting gott.
Mvh
Andreas8 oktober, 2014 kl. 16:06 #176437C.LarssonDeltagareJag har hafr många som har erbjudit deras tjänster på att importera men ingen av dem har kunnat matcha fraktpriserna vad vi får från våra leverantörer i utlandet. Måste man kanske vara megastor för att få sådana priser här i Sverige
9 oktober, 2014 kl. 15:26 #1764424chanDeltagare@C.Larsson 79507 wrote:
Jag har hafr många som har erbjudit deras tjänster på att importera men ingen av dem har kunnat matcha fraktpriserna vad vi får från våra leverantörer i utlandet. Måste man kanske vara megastor för att få sådana priser här i Sverige
Känns lite som att det är så ja, tyvärr. Helst hade man såklart velat gynna svenska företag men när prisskillnaden är enligt ovan så är det, iaf för mig, fullständigt omöjligt att ens tänka tanken.
10 oktober, 2014 kl. 11:21 #176446jonathanbDeltagareDu har inte funderat på att lägga över frakterna på båt?
12 oktober, 2014 kl. 21:00 #1764754chanDeltagare@jonathanb 79524 wrote:
Du har inte funderat på att lägga över frakterna på båt?
Jo, absolut. Men har alldeles för lite kött på benen för att göra det i nuläget. Hoppas dock att det kommer i framtiden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.