Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur funkar båtfrakt
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av
AnnaPe.
-
FörfattareInlägg
-
6 oktober, 2014 kl. 16:22 #176406
Ekraft
DeltagareDet tillkommer en mängd avgifter när det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura där fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att få pallarna körda knappt 10 mil från hamnen. Det var mer än dubbelt så mycket som själva transporten kostade. Det är inte alltid det blir så dyrt, men själva sjöfrakten är som regel mindre än hälften av den totala kostnaden att skeppa med båt.
Kommer du upp så att du kan ta en hel 20″ container brukar kostnaderna sjunka, eftersom det är lättare att hantera sådana enheter i hamnen.
6 oktober, 2014 kl. 16:22 #176407GOTsolution AB
DeltagareHej, Det är precis som du säger enkelt att ta det dörr – dörr med en kurirfirma, men allt handlar om hur stora dina beställningar är, för när det gäller sjöfrakt så är det en hög startkostnad i form av olika fasta kostnader, det är kostnader på avsändare sidan och här i Sverige, ISPS-avgift,LCL Service Surcharge,Speditionsarvode, Terminalavgift, Tulldeklaration, utkörning i Sverige + att själva sjöfrakten kostar.
Hur stora sändningar är det du brukar ta hem? eller tänker ta hem?MVH
Morgan
6 oktober, 2014 kl. 17:04 #176409AnnaPe
Deltagare@Ekraft 79463 wrote:
Det tillkommer en mängd avgifter när det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura där fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att få pallarna körda knappt 10 mil från hamnen.
Se där ja – det blir kanske inte så himla billigt i slutändan som det verkar …
Någon container är det inte frågan om, så man kanske ska välja direkt-kuriren ändå. Det är ju rätt smidigt och besparar förmodligen en okunnig småimportör en massa natt-vånda … -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.