Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Omvandlingsgrad LoveOfBrands.com
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 2 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
21 september, 2014 kl. 18:31 #102091olfredrikDeltagare
Hej,
har fått oväntat problem med omvandlingsgraden för LoveOfBrands
Hade cirka 1,3% under feb/mars (vilket var likadant som 2012 och 2013) men sedan dess har det sjunkit stadigt till att nu ligga på 0,7 (istället för att öka stadigt till 1,9% som 2012 & 2013).Jag bytte namn från Monsieur.se till Loveofbrands.com i feb och bytte inriktning från herraccessoarer till en renodlad väskbutik för både herr och dam. Detta skulle ju kunna vara en förklaring, men eftersom omvandlingsgraden var densamma som tidigare under de första månaderna så är det nog inte hela sanningen…
1) Någon som upplevt nåt liknande?
2) Någon som vet vad det kan bero på?
3) Tips på hur jag kan höja omvandlingsgraden?22 september, 2014 kl. 10:35 #176279AndersEkmanDeltagareHej!
Att byta namn och inriktning är ju relativt stora förändringar, som helt klart kan påverka din omvandlingsgrad. Några andra tankar jag har är:
1) Ser att du i samband med, eller nästan samtidigt med, bytet av namn och inriktning även bytte design. Även om jag gillar den nya mycket mer så kan det ha stor påverkan.
2) Hur ser trafiken ut? Är det samma trafikkällor som tidigare? Samma sökord? Samma referrals? Lika mycket på varje källa? Chanserna finns att du har samma mängd trafik, men mindre köpstark trafik.
3) Produkter / sökord. Du sålde mycket fler produkter tidigare, som till exempel klockor. Kanske att du rankade bra på dessa eller drar in trafik via referrals som pratar om dina klockor eller liknande, som sedan inte finns på sidan? Kanske har du många direktlänkar till produkter som inte längre finns?
Troligtvis ligger det i #1, men det är svårt att dra några ordentliga slutsatser utan att ha några konkreta data (t.ex. Google Analytics). Hett tips för dig är att ta kontakt med någon som håller på med konverteringsoptimering och se om de kan göra en full analys. (behöver inte kosta skjortan)
22 september, 2014 kl. 16:21 #176284olfredrikDeltagareHej,
en anledning till att jag ändrade inriktning var att 80% av min omsättning var väskor, jag kapade helt enkelt bara bort de produktgrupper som inte sålde.Kan det bero på att jag numera även riktar mig mot kvinnor? Uppvisar de ett annat köpbeteende än män?
Eftersom grundstrukturen på sidan finns kvar så borde designen inte ha så stor effekt. Jaja, får väl gräva djupt i analyticssiffrorna för att se vad felet kan vara.
/Fredrik
22 september, 2014 kl. 19:13 #176287olfredrikDeltagareEn snabb koll visar att andelen kunder som angett sina uppgifter och slutfört sitt köp efter att placerat något i varukorgen sjunkit från 70% till 35%, i ganska jämn takt från slutet av 2012. D.v.s ett fall med nästan 2% per månad i snitt.
Vad kan detta bero på?
Skulle uppskatta tips och råd på hur jag kan förvandla kassan för att komma tillbaka till tidigare läge.
23 september, 2014 kl. 04:45 #176290EkraftDeltagareÅk ut till valfritt köpcentrum och studera skillnaden mellan män och kvinnor så tror jag att du har förklaringen där. Enligt undersökningar som gjordes för tiotalet år sedan behövde män i genomsnitt 1,3 besök i en affär för att göra ett köp, medan kvinnor behövde göra i genomsnitt 5,4 besök.
Jag har inte sett motsvarande undersökningar för ehandel, men jag anar att det kan se liknande ut.
23 september, 2014 kl. 10:47 #176293AndersEkmanDeltagareJa, att börja sälja till både män och kvinnor är ju även det en större förändring som kan påverka. Det låter som att det var en hel del större förändringar som gjordes vid samma tid, så det är inte så konstigt att det har haft effekter på din omvandlingsgrad. Som Ekraft nämner så kan kvinnor uppvisa ett annat köpbeteende.
Angående kassan, har fallet gått långsamt hela tiden eller skedde större delen av minskningen inom samma period? Ser t.ex. att du använder textalk, och vet att de gjorde om sin kassa för inte allt för länge sedan.
Tyvärr så blir det mycket gissningar kring sånt här om man inte hittar något konkret i datan.
23 september, 2014 kl. 20:45 #176310olfredrikDeltagare@Ekraft,
visst kan det stämma, men jag skulle tro att det är 50/50 män och kvinnor som handlat i butiken då den var inriktad mot herrar enbart. Så det är nog inte hela sanningen.
/Fredrik23 september, 2014 kl. 20:46 #176311olfredrikDeltagare@AndersEkman,
det har gått sakta nedåt i jämn takt senaste 1,5 året, så Textalks omgjorda kassa påverkar nog inte.
/Fredrik24 september, 2014 kl. 08:08 #176318olfredrikDeltagareKom på att analytics har svaret
Konverteringsgrad i 0,76% totalt.
Female: 0,71%
Male: 0,86%Så ingen stor skillnad mellan könen.
28 september, 2014 kl. 19:34 #176355ikomorinDeltagareKolla upp ifall andelen mobiltrafik har ökat. För det kan göra en stor skillnad. Om du använder analytics så rekommenderar jag att alltid segmentera mellan desktop/tablet/mobil, speciellt när du kollar på konvertering.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.