Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Frågor om Import/Export, Leveransvillkor etc
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av ppc.
-
FörfattareInlägg
-
23 juli, 2014 kl. 18:41 #101941LogistikernDeltagare
Hej,
Jag har tittat runt liten detta forum och såg att det finns en hel del av er sommar frågor om import, export, tullfrågor, dokumentation, priser, vanliga fallgropar, rekommendationer och liknande.
Jag jobbar hos en svensk speditör i Kina. De som har några frågor får mer än gärna posta frågor till mig på forumet så hjälper jag till och besvarar, så fråga på.
28 juli, 2014 kl. 14:20 #175612ppcDeltagareVad är fördelen för köpare respektive säljare när vi väljer incoterms FOB istället för incoterms FAS vid import från Kina?
29 juli, 2014 kl. 00:44 #175614LogistikernDeltagareSkillnaden mellan FOB och FAB är att risken för godset går över från säljaren till köparen när godset levererats till hamn vid FAS (eller egentligen längs fartyget, free along side) jämfört med när godset lastats ombord vis FOB (free on board).
Det som skiljer sig mellan dessa kostnadsmässigt är egentligen lastningen från kaj till fartyg. Om vi gör tolkningen att det gäller containers, så innebär det även t.ex. att eventuella risker i form av hamnlagring eller demurrage (kan beskrivas som containerhyra som debiteras av rederiet) står säljaren för vid FOB, medan vid FAS hade köparen fått stå för detta.
I praktiken så är det väldigt sällan jag stöter på FAS när det gäller containerskeppningar. Det absolut vanliga när man importerar från Kina är FOB. Det tillfället jag kan komma på när jag stöter på FAS är vid ”marin logistik” dvs när gods som skall levereras till fartyg, typ ankare, då är det vanligt att det används.
30 juli, 2014 kl. 13:58 #175639ppcDeltagare@Logistikern 78479 wrote:
… Om vi gör tolkningen att det gäller containers, så innebär det även t.ex. att eventuella risker i form av hamnlagring eller demurrage (kan beskrivas som containerhyra som debiteras av rederiet) står säljaren för vid FOB, medan vid FAS hade köparen fått stå för detta. …
Vilka risker är förknippade med hamnlagring (för köpare enligt FAS) ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.