Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja till Norge
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2014 kl. 20:30 #101865AnonymInaktiv
Hej!
Har funderingar på att börja sälja till Norge i min e-butik, men har lite frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Har sett många ”mindre” butiker som har priser till Norge exkl svensk moms och där dom skriver tex: ”OBS Tull och skatt kan tillkomma i Norge” Sen finns det flera större som visar priser inkl svensk moms? och skriver ”alltid tullfritt till Norge”
Är båda varianter ok? och vad är skillnaden och vilket är egentligen billigast/bäst för en liten e-butik?
Jag behöver tips, hjälp och ideer hur vi ska börja att testa på e-handel i Norge. Har gjort klart med Klarna checkout Norge och den där CN22 via Pacsoft.
Tacksam för alla svar
24 juni, 2014 kl. 06:29 #175116HakanMDeltagareHej,
När du säljer till Norge (och andra länder utanför EU) skall priset vara exklusive svensk moms. I normalfallet får sedan mottagaren stå för eventuell tull och införselmoms.I Norge finns en gräns på varans värde på 200 NOK. Understiger varuvärdet detta belopp utgår det inte några införselavgifter. Om varuvärdet är högre skall alltså mottagaren betala dessa. Ofta sköter speditionsföretaget betalningen till myndigheterna och tar sedan betalt av mottagaren (mot en administrativ avgift).
Om det står ”alltid tullfritt” har det exporterande företaget sannolikt en norsk filial som står som importör och tar hand om tullkostnader etc. En vanlig bolagsform för detta är NUF (Norskregistrert Utenlandsk Foretak), som är betydligt billigare att upprätta än ett norskt aktiebolag.
24 juni, 2014 kl. 06:51 #175117Henrik_GDeltagareMånga produkter är tullfria men för den skull är de inte fria från moms och speditörens (ibland saftiga) administrationsavgifter.
25 juni, 2014 kl. 08:00 #175136VATadviserDeltagareDu kan även registrera ett bolag antingen AS (AB) eller ett förenklat bolag NUF i Norge som du säljer via. Då importerar ditt bolag varorna till Norge och tar hand om tull och moms. Sedan säljer ditt Norska bolag varan till kunden. I praktiken går givetvis varan direkt från dig till kund men fakturor, bokföring etc går ovan nämnda väg.
På så sätt så kan du sälja korrekt till Norge.
Alltså aningen säjer du varan ex moms och låter din kund stå för förtullning och inmomsning eller så gör du lösningen med bolag enligt ovan.
Jag skall kolla lite mer på det här med bagatellvärden alltså värden under 200 kr. Jag tror att det finns en omsättnignsgräns för dessa i Norge. Alltså när man totalt omsatt mer än X Nok så inträder en momsplikt i alla fall. Men det är jag inte helt säker på.
25 juni, 2014 kl. 09:37 #175142AnonymInaktivTack för alla svar!
Hur blir det om man säljer till Norge med samma priser man har till sin Svenska kunder rakt av? Det blir lite dyrare men vi är så pass billiga att det blir billigare än att köpa i Norge ändå.
Problemet är för mig att om jag ska sälja exkl moms måste jag ha en ”väljare” där man väljer att se priser inkl eller exkl moms och sedan en till för att välja mellan SEK/NOK och det ser inte snyggt ut med två olika och kunderna från Norge kommer garanterat missa det och endast ändra till NOK sen köper dom inkl den svenska momsen.
Kan man göra så och hur fungerar Klarna checkout då? Eftersom jag inte ska debitera momsen?
25 juni, 2014 kl. 10:59 #175144VATadviserDeltagareHej igen.
För att få det rätt helt och hållet så behöver du skilja på försäljning till länder utanför EU och försäljning inom EU. På samma sätt som du måste skilja på inrikesförsäljning och försäljning till andra EU länder när du gått över omsättningströsklarna där.
Fakturerar du Svensk moms till en Norsk kund så är den momsen felfakturerad. Den skall ju egentligen inte betalas in till skattemyndigheten men samtidigt så har du problem då dina fakturor blir fel. Din redovisning blir alltså rörig och en revision kan få en del dystra följder med jobb i efterhand, svårt att förklara etc etc. Man får ju oftast inte revisioner förrän flera år efter det att man börjat göra fel.
Hur det fungerar i Klarna CKO vet jag inte.
25 juni, 2014 kl. 11:42 #175145DanDeltagareSålänge din kund inte missleds att tro att de betalat svensk moms och sålänge du inte redovisar momsen så bör det vara ok men det är en dålig lösning.
Din norska kund kommer få betala norsk moms, norsk tull och expeditionsavgift på ditt pris så det blir inte superbilligt i slutändan och kan tänka mig att norska kunder som handlar av svenska sidor utan filial är vana vid att åtminstone slippa svensk moms, så de lär klaga och tro att de köpt varorna inkl moms (norsk) gissar jag.
@Styledbybeauty.se 77912 wrote:
Tack för alla svar!
Hur blir det om man säljer till Norge med samma priser man har till sin Svenska kunder rakt av? Det blir lite dyrare men vi är så pass billiga att det blir billigare än att köpa i Norge ändå.
Problemet är för mig att om jag ska sälja exkl moms måste jag ha en ”väljare” där man väljer att se priser inkl eller exkl moms och sedan en till för att välja mellan SEK/NOK och det ser inte snyggt ut med två olika och kunderna från Norge kommer garanterat missa det och endast ändra till NOK sen köper dom inkl den svenska momsen.
Kan man göra så och hur fungerar Klarna checkout då? Eftersom jag inte ska debitera momsen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.