Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Otrevlig kund som inte betalar
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2014 kl. 13:01 #101847Be CharmedDeltagare
jklhgfdsajhgfds
17 juni, 2014 kl. 13:45 #175034QarillionDeltagareHur skickar ni era produkter?
För att kunna driva detta vidare som krävs det ju tyvärr att ni kan bevisa att en kund verkligen tagit emot sin order. Annars finns det tyvärr inte mycket att komma med.
När vi tidigare skötte vår fakturering via vår hemsida själva så skickade vi egna inkassokrav där vi debiterade via en excelmall inkassokostnad 160:- + påminnelseavgift och ränta. Men ni bör som sagt kunna bevisa att personen i fråga verkligen har tagit emot sin försändelse.
17 juni, 2014 kl. 14:33 #175035Be CharmedDeltagareVi skickar alla våra produkter via Posten, dock inget som går att spåra. Vet inte hur vi ska skicka det annars för att det ska gå att spåra?
17 juni, 2014 kl. 14:49 #175036kristoffer.gusDeltagareVi skickar billiga produkter med Posten och dyrare med Schenker. Det är ju inte jätteovanligt att försändelser med Posten kommer bort, så det är ju ingen omöjlighet att kundens faktiskt inte har fått sina produkter..
17 juni, 2014 kl. 15:27 #175037Be CharmedDeltagareProblemet är ju i vårt fall att alla våra produkter är ganska billiga, både i inköpspris och för kunden så det känns som det bästa och billigaste sättet är att skicka det med Posten.
Men hur går man tillväga? Låt säga att hon inte har fått sina produkter. Ska vi då bara skicka nya och hoppas på att hon får dem, trots att hon är otrevlig och hotfull via våra sociala medier? Hur hade ni gjort?
17 juni, 2014 kl. 15:39 #175038sailorcapDeltagareGör det enkelt för er själva. Skicka ny produkt till kund. Försök att undvika lägga energi på sånt. Jag vet att det ibland kan ta emot…
Jag drev tidigare en e-butik och började med fakturering i egen regi. Alla bedrägerier (det kallar jag alla som beställer och vet mig sig att de ej kommer betala) tog väldigt mkt energi. Jag la sedan ut fakturering på Svea. En stor lättnad!
17 juni, 2014 kl. 16:23 #175039kristoffer.gusDeltagareJag skulle skicka ut nya produkter med Posten, meddela kunden att ni nu har skickat det igen, och denna gången ”spårbart” (även om det nu kanske inte är helt sant) och sedan återkoppla med kunden om några dagar för att få bekräftat att hen tagit emot det.
17 juni, 2014 kl. 16:31 #175040Be CharmedDeltagareEtt större problem är dock att hon inte svarar på mail vi skickar till henne så hon verkar inte vilja komma överrens om en lösning. Hon har dessutom bytt adress och den nya adressen har vi inte tillgång till. Och hon är fortfarande folkbokförd på sin gamla adress.
Enda stället hon vill kommunicera igenom är via vår Instagram, och det känns inte som ett ställe att sköta ett ärende som detta på…17 juni, 2014 kl. 18:03 #175041QarillionDeltagare@sailorcap 77788 wrote:
Gör det enkelt för er själva. Skicka ny produkt till kund. Försök att undvika lägga energi på sånt. Jag vet att det ibland kan ta emot…
Jag drev tidigare en e-butik och började med fakturering i egen regi. Alla bedrägerier (det kallar jag alla som beställer och vet mig sig att de ej kommer betala) tog väldigt mkt energi. Jag la sedan ut fakturering på Svea. En stor lättnad!
Vi har gjort exakt samma resa som dig här. Faktura i egen regi och sedan lagt över det på Svea istället.
Problemet är att om du blir utsatt för ett bedrägeri som jag också kallar det när folk vet att dom inte kommer betala, så finns det en stor risk att det blir ringar på vattnet. Det verkar sprida sig väldigt fort om något som inte borde gå igenom kreditkollen ändå gör det.
Vi har kunder dagligen som ringer och säger att dom inte vill ge sina kortuppgifter på nätet och inte heller vill betala 29:- i fakturaavgift. Och vi har valt att vara ganska hårda med folk här för att slippa sköta kreditkontrollerna och eventuellt åka på blåsningar i slutändan.
17 juni, 2014 kl. 18:39 #175042sailorcapDeltagare@Qarillion 77791 wrote:
Vi har gjort exakt samma resa som dig här. Faktura i egen regi och sedan lagt över det på Svea istället.
Problemet är att om du blir utsatt för ett bedrägeri som jag också kallar det när folk vet att dom inte kommer betala, så finns det en stor risk att det blir ringar på vattnet. Det verkar sprida sig väldigt fort om något som inte borde gå igenom kreditkollen ändå gör det.
Vi har kunder dagligen som ringer och säger att dom inte vill ge sina kortuppgifter på nätet och inte heller vill betala 29:- i fakturaavgift. Och vi har valt att vara ganska hårda med folk här för att slippa sköta kreditkontrollerna och eventuellt åka på blåsningar i slutändan.
Jag hade aldrig någon som klagade på betalningsalternativen vi erbjöd, dvs kortbetalning och faktura (49kr fakturaavgift). Kunde de inte acceptera det fick de gärna handla någon annanstans.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.