Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Otrevlig kund som inte betalar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101847
    Be Charmed
    Deltagare

    jklhgfdsajhgfds

    #175034
    Qarillion
    Deltagare

    Hur skickar ni era produkter?

    För att kunna driva detta vidare som krävs det ju tyvärr att ni kan bevisa att en kund verkligen tagit emot sin order. Annars finns det tyvärr inte mycket att komma med.

    När vi tidigare skötte vår fakturering via vår hemsida själva så skickade vi egna inkassokrav där vi debiterade via en excelmall inkassokostnad 160:- + påminnelseavgift och ränta. Men ni bör som sagt kunna bevisa att personen i fråga verkligen har tagit emot sin försändelse.

    #175035
    Be Charmed
    Deltagare

    Vi skickar alla våra produkter via Posten, dock inget som går att spåra. Vet inte hur vi ska skicka det annars för att det ska gå att spåra?

    #175036
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Vi skickar billiga produkter med Posten och dyrare med Schenker. Det är ju inte jätteovanligt att försändelser med Posten kommer bort, så det är ju ingen omöjlighet att kundens faktiskt inte har fått sina produkter..

    #175037
    Be Charmed
    Deltagare

    Problemet är ju i vårt fall att alla våra produkter är ganska billiga, både i inköpspris och för kunden så det känns som det bästa och billigaste sättet är att skicka det med Posten.

    Men hur går man tillväga? Låt säga att hon inte har fått sina produkter. Ska vi då bara skicka nya och hoppas på att hon får dem, trots att hon är otrevlig och hotfull via våra sociala medier? Hur hade ni gjort?

    #175038
    sailorcap
    Deltagare

    Gör det enkelt för er själva. Skicka ny produkt till kund. Försök att undvika lägga energi på sånt. Jag vet att det ibland kan ta emot…

    Jag drev tidigare en e-butik och började med fakturering i egen regi. Alla bedrägerier (det kallar jag alla som beställer och vet mig sig att de ej kommer betala) tog väldigt mkt energi. Jag la sedan ut fakturering på Svea. En stor lättnad!

    #175039
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Jag skulle skicka ut nya produkter med Posten, meddela kunden att ni nu har skickat det igen, och denna gången ”spårbart” (även om det nu kanske inte är helt sant) och sedan återkoppla med kunden om några dagar för att få bekräftat att hen tagit emot det.

    #175040
    Be Charmed
    Deltagare

    Ett större problem är dock att hon inte svarar på mail vi skickar till henne så hon verkar inte vilja komma överrens om en lösning. Hon har dessutom bytt adress och den nya adressen har vi inte tillgång till. Och hon är fortfarande folkbokförd på sin gamla adress.
    Enda stället hon vill kommunicera igenom är via vår Instagram, och det känns inte som ett ställe att sköta ett ärende som detta på…

    #175041
    Qarillion
    Deltagare

    @sailorcap 77788 wrote:

    Gör det enkelt för er själva. Skicka ny produkt till kund. Försök att undvika lägga energi på sånt. Jag vet att det ibland kan ta emot…

    Jag drev tidigare en e-butik och började med fakturering i egen regi. Alla bedrägerier (det kallar jag alla som beställer och vet mig sig att de ej kommer betala) tog väldigt mkt energi. Jag la sedan ut fakturering på Svea. En stor lättnad!

    Vi har gjort exakt samma resa som dig här. Faktura i egen regi och sedan lagt över det på Svea istället.

    Problemet är att om du blir utsatt för ett bedrägeri som jag också kallar det när folk vet att dom inte kommer betala, så finns det en stor risk att det blir ringar på vattnet. Det verkar sprida sig väldigt fort om något som inte borde gå igenom kreditkollen ändå gör det.

    Vi har kunder dagligen som ringer och säger att dom inte vill ge sina kortuppgifter på nätet och inte heller vill betala 29:- i fakturaavgift. Och vi har valt att vara ganska hårda med folk här för att slippa sköta kreditkontrollerna och eventuellt åka på blåsningar i slutändan.

    #175042
    sailorcap
    Deltagare

    @Qarillion 77791 wrote:

    Vi har gjort exakt samma resa som dig här. Faktura i egen regi och sedan lagt över det på Svea istället.

    Problemet är att om du blir utsatt för ett bedrägeri som jag också kallar det när folk vet att dom inte kommer betala, så finns det en stor risk att det blir ringar på vattnet. Det verkar sprida sig väldigt fort om något som inte borde gå igenom kreditkollen ändå gör det.

    Vi har kunder dagligen som ringer och säger att dom inte vill ge sina kortuppgifter på nätet och inte heller vill betala 29:- i fakturaavgift. Och vi har valt att vara ganska hårda med folk här för att slippa sköta kreditkontrollerna och eventuellt åka på blåsningar i slutändan.

    Jag hade aldrig någon som klagade på betalningsalternativen vi erbjöd, dvs kortbetalning och faktura (49kr fakturaavgift). Kunde de inte acceptera det fick de gärna handla någon annanstans.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.