Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Djungel av plattformar
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2014 kl. 07:18 #101828GjergjFishtaDeltagare
Hej, har googlat runt på ”tester” och jämförelser mellan olika plattformar men det är rena djungeln.
Mitt företag säljer bl.a. kläder och använder idag woocommerce men är på G att byta. Har kikat på Opencart, Magento och Drupal Kickstart men kan inte spika vilken som passar bäst.
Vi har tusentals produkter dock inget behov av en kassalösning, utan kunderna fyller i ett kontaktformulär vid beställning.
Det viktigaste är snabbheten, SEO-vänligheten och möjligheten för oss att ändra på så mycket som möjligt (vill inte ha massa menyer och tillägg på sidorna etc etc).
Så, vilken ska vi ta – och varför?
12 juni, 2014 kl. 08:59 #174969DavidWiggDeltagareOm ni inte vill ha en kassalösning varför vill ni byta från woocommerce? Om allt ska ske med ett vanligt kontaktformulär så passar ju WordPress hur bra som helst. Det är ett flexibelt CMS som det går att göra mycket själv med sökmotoroptimering osv.
12 juni, 2014 kl. 09:51 #174971GjergjFishtaDeltagare@DavidWigg 77703 wrote:
Om ni inte vill ha en kassalösning varför vill ni byta från woocommerce? Om allt ska ske med ett vanligt kontaktformulär så passar ju WordPress hur bra som helst. Det är ett flexibelt CMS som det går att göra mycket själv med sökmotoroptimering osv.
Har fått höra att Opencart och andra ska fungera bättre och vara mer SEO-vänligt än wordpress (kan vara bullshit, jag är ingen expert).
Anledning två är snabbheten då vår sida trots optimerad på alla sätt och vis börjar sega ned alltmer nu när produkter fyllts på.
Men den kanske viktigaste anledningen är att vi saknar vissa funktioner som jag inte lyckats hitta någonstans för wordpress, t.ex. ”color picker” redan på kategorisidan.
Se t.ex. http://puu.sh/9q4Qa/f45fc177e1.jpg. Här kan kunden redan när han scrollar bland alla produkter se vilka färger en produkt finns tillgänglig i, istället för att behöva klicka sig in på produkten för att se detta.
Hade vi lyckats hitta denna typ av plugin till WP så kanske bytet inte blir nödvändigt men det är för oss en alltför viktig del för att strunta i det..
12 juni, 2014 kl. 10:33 #174974DavidWiggDeltagareAng plugin för färger, det har jag inte koll på. Men det ska nog inte vara allt för svårt att ta fram ett sådant tillägg. Blir nog en bråkdel av kostnaden för vad det kommer att kosta i tid och pengar att göra ett plattformsbyte med tusentalsprodukter som ska optimeras.
Opencart och andra e-handelsplattformar har inte någon fördel om man jämför med WordPress. Så det stämmer inte. Det handlar snarare om vem som sitter bakom spakarna. Man måste veta vad man gör när man ska sökmotoroptimera.
Om ni tycker att det är segt, vad kör ni för webbhotell? Kanske dags att köra på en dedikerat server i molnet tex? City Cloud är bra för det ändamålet, finns också Glesys, Oderland osv.
Ni vill alltså inte automatisera köpprocessen alls?
13 juni, 2014 kl. 03:30 #174982Magnus BrathDeltagare@GjergjFishta 77705 wrote:
Har fått höra att Opencart och andra ska fungera bättre och vara mer SEO-vänligt än wordpress (kan vara bullshit, jag är ingen expert).
Ja, det är bullshit. WP är en av de allra bästa plattformarna, i grundutförandet, för SEO.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.