Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Starta e-butik (ombud för alla fraktbolag gynnsamt?)
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av iamlinus.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2014 kl. 16:18 #101804Jimmy-ADeltagare
Tjena!
Jag och min bror driver tillsammans en servicebutik där vi är ombud för posten, dhl och schenker och massa annat. Vi har länge tänkt starta en e-butik men inte vetat riktigt vad vi ska sälja. Det känns som att vi har en fördel då vi är ombud för alla dessa fraktbolag och att det på något sätt kan gynna oss om vi startar en e-butik, jag vet inte riktigt hur det kommer gynna oss egentligen, men det känns bara som att det blir lättare att hantera paketen.
Vad tror ni om det?
1 juni, 2014 kl. 17:36 #174855Runns.seDeltagareSäkert en fördel men det är ju den enkla biten, det svåra är att sälja. Skicka paketen löser sig alltid
1 juni, 2014 kl. 22:52 #174858Jimmy-ADeltagareHehe, joo den enkla biten är löst, nu till den svåra biten :S vilket jag tror kommer ta en jäkla tid att lösa. Vad i hela friden ska man sälja? självklart kommer jag behöva lista ut detta själv då ingen kommer slänga ut sina guld idéer här.
Har ni några tips/råd på hur vi ska gå vidare?
vi brinner verkligen för detta, skulle vara helt otroligt att ha ett stort lager där man sitter hela dagarna utan att behöva träffa på massa irriterande och jobbiga kunder varje sekund som gör livet till ett helvete. Service jobb tyckte vi var kul till en början, men i längden blev det allt för jobbigt. Vill tillägga att vi tjänar riktigt bra, men tillslut så bryr man sig inte om pengar när man jobbar 10-12 timmar om dagen och med något man tycker är väldigt tråkigt.
Vi har ett startkapital på ca 500k vilket vi hoppas räcker gott till en början.
2 juni, 2014 kl. 01:02 #174859Johan WDeltagare@Jimmy-A 77554 wrote:
vi brinner verkligen för detta, skulle vara helt otroligt att ha ett stort lager där man sitter hela dagarna utan att behöva träffa på massa irriterande och jobbiga kunder varje sekund som gör livet till ett helvete. Service jobb tyckte vi var kul till en början, men i längden blev det allt för jobbigt.
Om du tror att e-handel inte handlar om service så har du helt missuppfattat vilket engagemang du måste ha. Dessa kunder får du hantera på telefon och e-post istället, och de kan vara värre än kunder i butik för de sitter bakom en dator och det är lättare att säga saker som man inte gör till någons ansikte.
Att få lönsamhet i e-handel är även det svårt. Om ni hatar att hantera jobbiga kunder och ni tjänar bra så kanske ni istället kan anställa nån stackare som får stå och ta det?
I övrigt ser jag ingen synergieffekt på att ni är ombud. Tror inte ni får bättre priser hos fraktbolagen pga det.
2 juni, 2014 kl. 05:56 #174860SamHDeltagareHar varit i samma sits som er tidigare. Lösningen är att ni ska ha ett fraktavtal genom tex pluskontot, svenskservicehandel m.fl.
Sedan ska ni själva ”lämna” in paketen hos närmsta ombud, dvs er själva och inte begära upphämtning som brukar ingå. Ni får då även provision på varje inlämnat paket.Bara kontakta alla och begär deras prislistor, kolla även upp om det går själv att lämna in paketen hos ombud eller måste de hämtas upp.
2 juni, 2014 kl. 06:42 #174861AbbesnabbDeltagareGräv där ni står. Hur kan ni använda det ni redan har, utrymmet i servicebutiken, utbudet, finns det något som ni kan lägga över på nätet istället. Finns det något ni har i butiken som någon hellre skulle vilja beställa hemifrån. Har ni intressen ni kan utveckla eller kombinera med det ni redan har. Skriv ner era tillgångar, allt ni är bra på, allt ni skulle vilja göra, allt ni är intresserade av. Kanske finns det en affärsidé där någonstans.
11 juni, 2014 kl. 15:24 #174947iamlinusDeltagareJag tror på två varianter; Antingen hittar ni varor som ni enkelt ”skeppar vidare” till svenska konsumenter – kika runt lite på ebay för att se vad som erbjuds från Asien och Europa. Finns det en efterfrågan i Sverige? Hur är konkurrensen? Är det skalbart?
Alternativ två, som jag tror mycket mer på, är att hitta något ni verkligen brinner för och försök hitta likasinnade som kan köpa era produkter. Jag säljer bland annat panoramatavlor tagna i Malmö. Inte många som köper, men varje kund är lika trevlig att leverera till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.