Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ny distanshandelslag – finns det några riktlinjer?
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Piratessan.
-
FörfattareInlägg
-
27 maj, 2014 kl. 11:49 #101781argitDeltagare
Den nya distanshandelslagen träder snart i kraft och jag kunde inte direkt hitta en topic om detta. Vi har svårt att hitta information om vad vi behöver ändra i villkor etc.
Hur har ni tagit tag i detta? Och vad har ni gjort för förändringar? Samt vart har ni hittat riktlinjerna för detta?
OBS! Om det finns en topic om detta, så får ni gärna hänvisa mig till denna.
27 maj, 2014 kl. 16:48 #174803KarlssonDeltagareHär är lite info om de nya EU-direktiven för distanshandelslagen –
Regeringskansliet
Skydd & Säkerhet
Nyhetsbrev från setterwalls
Nordicecommerceknowledge27 maj, 2014 kl. 19:47 #174806andreaswedbergDeltagareMånga har ju varit fundersamma över de nya reglerna kring värdeminskning vid retur av använda varor. Det danska konsumentverket har gått ut med vad som gäller i Danmark och de uppger att det är säljaren som avgör värdeminskningen vid retur av använd vara.
28 maj, 2014 kl. 06:46 #174808argitDeltagare@Karlsson 77479 wrote:
Här är lite info om de nya EU-direktiven för distanshandelslagen –
Regeringskansliet
Skydd & Säkerhet
Nyhetsbrev från setterwalls
Nordicecommerceknowledge”Men näringsidkaren ska ersättas för värdeminskning
– om denna uppkommit till följd av att konsumenten hanterat varan i större
utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion
– Företag kan endast få ersättning om tydligt informerat om ångerrätt och att
konsumenten kan bli skyldig att betala för värdeminskning av en vara
– Tolkning? Konsumentverket ska komma med riktlinjer”Är det inte bara jag som tror att denna regel bara kommer leda till problem?
Vad jag kan läsa mig till så är resterande sådant som Sverige redan haft i distanshandelslagen.
28 maj, 2014 kl. 12:59 #174824ad@electa.seDeltagareTycker det är väldigt luddigt när inga klara direktiv finns. Har t o m varit i kontakt med ”Trygg E-handel” men får inga direkta svar där heller…
Kommer det att ske vilda tolkningar just vad gäller ersättningen för värdeminskningen, tro?
28 maj, 2014 kl. 13:19 #174825KarlssonDeltagareNej, du är inte den enda som tror det kan leda till problem.
Alla butiker jobbar med olika marginaler och olika förutsättningar, klart denna regeln kan leda till en del tvister mellan kund och butik. Kundens retur upplevelse utav använda varor och produkter kommer variera kraftigt från butik till butik tror jag. Men det återstår att se vad Konsumentverket kommer med för riktlinjer.
Exempel :
Kundens perspektiv
Om en kund köper en skjorta för 900 kr och väljer och använda denna vid två tillfällen och därefter göra en retur, så vill ju kunden självklart få tillbaka en större del utav köpesumman.Butikens perspektiv
Men från butikens perspektiv som köper in skjortorna nya för 300 kr, så kommer här en retur på en använd skjorta som ej kan säljas som ny, Först behöver butiken kontrollera skicket på skjortan, tags/lappar kanske fattas, kanske är skjortan något skrynklig efter postgången och användandet, Och för att sälja vidare en använd skjorta tillkommer där även en hel del extra jobb jämfört med att sälja en ny.Vad tror ni ?
Med det här i åtanke tror jag det är ytterst svårt för butiken att göra kunden nöjd med sin retur och värdeminskning om inte butiken är beredda att göra en förlust affär. Vad tror ni andra? Och vad hade ni värderat skjortan till ur butikens perspektiv?28 maj, 2014 kl. 13:56 #174827ad@electa.seDeltagareVi säljer dofter, hudvård och liknande. Det mesta plomberat med cellofan… här handalr det ju även om hygien… inte kan vi ta tillbaka en vara som är öppnad och t o m använd??
Snurrigt! Hoppas på fler direktiv i det närmaste. Vet att man från Trygg E-handel kommer att göra stickprov på alla oss som är anslutna idag, så pressen är ganska stor.
28 maj, 2014 kl. 14:49 #174829bananeDeltagare@ad@electa.se 77509 wrote:
Vi säljer dofter, hudvård och liknande. Det mesta plomberat med cellofan… här handalr det ju även om hygien… inte kan vi ta tillbaka en vara som är öppnad och t o m använd??
Snurrigt! Hoppas på fler direktiv i det närmaste. Vet att man från Trygg E-handel kommer att göra stickprov på alla oss som är anslutna idag, så pressen är ganska stor.
Enligt den advokat jag fört diskussion med för att förbereda mig gäller det inte för parfym med plombering.
28 maj, 2014 kl. 16:40 #174831PiratessanDeltagareFinns det egentligen något hinder för att sätta värdeminskning till 100% om ett plagg är använt? Kunden lär ju inte bli särskilt glad, men i min mening är det absurt att det ska gå att skicka tillbaka använda och till och med förstörda varor.
(Kunden ska självklart kunna prova ett plagg och skicka tillbaka om det inte passar) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.