Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Vid byte/retur, kreditera frakt?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2019 kl. 12:24 #101768eclipsetomtenDeltagare
Hej
Vi har fri frakt och gratis retur över en viss summa.
Men när man köper något under denna summa så får man betala frakt och man får även om man vill returnera varor skicka tillbaka sakerna och stå för frakten.Nu har vi en retur till exempel på en sådan order där kunden ska betala frakt, han har betalat returen av varorna.
Ska man kreditera även frakten… jag känner väl lite, varför ska vi stå för frakten. Samtidigt som jag kan tänka mig att som kund skulle jag bli sne om jag ångrar mitt köp men måste betala frakten iallfall.
Känns nästan som att ångerrätten bordet tvinga mig att stå för frakten vid en retur, eller?Någon som kan ge svar
27 februari, 2019 kl. 20:16 #186173kryllemDeltagareHej, du behöver inte stå för returfrakten om kunden inte uppnått belopp att utnyttja ”fri retur”.
Däremot måste du betala kunden det belopp som han eller hon betalade till dig, det inkluderar även fraktkostnad.
Tyvärr måste vi som e-handlare stå för fraktkostnad till kund när denne använder sig av 14 dagars ångerrätt.27 februari, 2019 kl. 20:32 #186175eclipsetomtenDeltagareTack för svar.
Kan på sätt och vis förstå att jag måste stå för frakten till kunden om denna byter varan inom 14 dagar. Men samtidigt är det som att be H&M att betala min bussbiljett till Centrum när jag ska lämna tillbaka en tröja inom 14 dagar.
Så jag är kluven.
Borde inte vara ett krav.10 mars, 2019 kl. 11:21 #186190AlfnisseDeltagareJag tycker att det är tråkigt att vi ska behöva betala fraktkostnaden till kunden för returen, det blir ändå en rätt stor summa i det långa loppet.
11 mars, 2019 kl. 06:44 #186191FredrikGustDeltagareKostnaden för returer är något man måste räkna in i kalkylen med hur man tar betalt för det man säljer, likväl som kostnaden för personal, lokaler, el, försäkringar m.m.
Något man också kan göra för att minska antalet returer är t.ex:
– Ha bra produktbilder som visar produkten från flera vinklar.
– Video som visar hur produkten fungerar.
– Produktbeskrivning som innehåller sådant kunden behöver veta för att säkra valet av rätt produkt.Vi försöker där det är möjligt ta reda på varför kunden önskar returnera det de köpt och lägga till det som fattades i produktbeskrivning eller skaffa fram fler bilder. Därför ser vi att de få returer vi ändå har ger oss det vi behöver för att minska risken för retur av samma anledning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.