Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sökmotoroptimering – Hur vill du ha det?
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Jesper Ribacka.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2014 kl. 20:07 #101737Jesper RibackaDeltagare
Hej,
Jag är precis i uppstarten av ett nytt företag (Ribacka.se) där vi är ett team på tre personer som ska arbeta med seo mot små och medelstora företag i Sverige. Jag har tidigare arbetat i ett par år med egna affiliate projekt och med seo mot mindre kunder.
Jag sitter just nu och bestämmer lite hur upplägget ska se ut för mina kunder och även hur avtalet ska se ut. Då kommer frågor upp som tex. avtalstid, resultatbaserat upplägg eller fast arvode varje månad etc.
Min tanke är helt enkelt att fråga Er företagare hur ni skulle vilja ha det. Din information är helt ovärderlig för mig och jag uppskattar verkligen all feedback. Alla tankar och idéer är välkomna!
Det finns två upplägg som är vanliga och den ena är resultatbaserad där du som kund först betalar när vi har uppnått ett visst resultat och den andra är där du betalar ett arvode varje månad oavsett hur resultatet ser ut.
Det upplägg jag har riktat in mig mest på är en resultatbaserad lösning utan startavgifter där du som kund endast betalar när resultat kan visas (tex första sidan på goolge) då min största målgrupp kommer vara företag med kanske inte allt för stor budget. Vilken lösning föredrar du?
När vi pratar avtalstider så kan man i en arvodeslösning ha väldigt korta tider då seo-företaget får betalt från dag 1 medans i en resultatbaserad lösning utan startavgifter så måste man ha en viss tid på sig då man endast får betalt vid uppvisat resultat (vilket brukar ta minst 3 månader). Vad är en rimlig avtalstid för dig?
Jag vill gärna höra andra punkter som är viktiga för dig som kund. Du kanske föredrar transperens där du har insyn i arbetet som görs med tex. information om inlänkar eller nöjer du dig med en rapport varje månad med utvecklingen i sökresultatet?
Är väldigt tacksam för all hjälp som du bidrar med och ta gärna upp andra saker som du tycker ska vara självklart när du väljer seo-företag.
Ha det!
Jesper Ribacka
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.