Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101668
    Seke
    Deltagare

    Råkade snubbla över en ganska ny aktör med lite lustig affärsmodell. Plusbok.se säljer nya böcker med förlust. Man måste vara medlem så de tar in pengar på medlemsavgifter. De går möjligen också lite plus på frakten, som kostar 34 kr för nya medlemmar. Frakten sjunker dock till 19 kr och senare till 9 kr när man varit medlem tillräckligt länge.

    Medlemsavgiften är gratis första veckan och kostar sedan 69 kr/mån.

    Man får bara köpa ett ex av varje bok och det blir en fraktavgift per bok om man köper flera böcker samtidigt.

    Jag kollade med en titel vi säljer där F-priset (förlagets försäljningspris till återförsäljare) är 130 kr ex moms. Vi säljer boken för 169 kr ink moms och är därmed lite billigare än drakarna Bokus, Adlibris och CDON som alla ligger inom intervaller 172-174 kr. Vi får viss rabatt på F-priset eftersom vi köper in ett visst antal ex i taget.

    Då upptäckte jag plusbok som säljer samma titel för 96,46 kr ink moms, dvs 91 kr ex moms. 30 % under F-priset. Jag kollade med förlaget – de säger att plusbok inte har någon rabatt utan betalar fullt F-pris.

    Plusbok backar alltså 39 kr på varje ex av denna titel, oaktat frakten från förlaget. Det tycks som att varje medlem som köper två böcker eller mer per månad är en förlustaffär.

    Jag är lite skeptisk till deras affärsmodell…eller är det det här som är bokklubb 2.0?

    #174311
    danielandersson
    Deltagare

    Gå minus för att få kunder och ”i framtiden” tjäna pengar är väl inget nytt, egentligen?

    #174312
    Anton A
    Deltagare

    Precis som Daniel säger är det en relativt vanlig strategi för att snabbt växa och ta marknadsandelar.

    Utan att veta hur det ligger till, så kan jag tänka mig att det inte ser ut så för alla deras böcker.
    Men intressant koncept. Gillar alternativa idéer, ska bli spännande och se hur det går för dem!

    #174334
    Seke
    Deltagare

    Visst är det en välkänd strategi att medvetet gå back för att bygga volym under en uppstartfas. Men hur tänker man sig att tjäna pengar i framtiden om affärsmodellen bygger på att sälja böcker med förlust?

    Om idén är att tjäna mer på medlemsavgifter än vad man förlorar på böckerna så bygger det ju på att kunderna i snitt förlorar på att vara medlemmar jämfört med att köpa böckerna på öppna marknaden – åtminstone om marknadspriserna mer och mer närmar sig F-priserna.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.