Plus Forum E-handelsforumet Logistik Modul – Flera fraktsätt i en

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101639
    magda1977
    Deltagare

    Hej!

    Satt och sökte lite på olika fraktlösningar att implementera på en e-butik. Det jag är ute efter är en lösning man kan implementera som innehåller flera fraktsätt i en modul. Hittade en sådan tjänst i utlandet men inget för svenska marknaden.

    Kan någon tipsa om en sådan modul? Det ska allra helst vara en lösning som man själv anpassar och gärna inte beroende av en plattform typ Magento.

    #174718
    jeja2000
    Deltagare

    Är du ute efter en modul för att erbjuda kunden olika fraktalternativ? Eller är det TransportAdministration du är ute efter?

    UnifaunOnline används ju ofta om man vill integrera så att man automatiskt kan få ut fraktetiketter för olika transportörer.

    De flesta e-handelslösningar kan man ju lägga till olika fraktsätt t.ex Posten, Schenker, Dhl med flera.

    #174749
    magda1977
    Deltagare

    Det är flera olika alternativ jag vill erbjuda. Det ultimata hade varit en modul som innehåller flera olika så att man slipper implementera en och en

    #174757
    Trogstam
    Medlem

    Hej magda1977,

    När jag läser vad du skriver så undrar jag om det inte är ett TA-system du är ute efter. Precis som jeja2000 säger så kan du integrera din webshop med ett TA-system och på så sätt enkelt boka transporter, få ut fraktdokument, spåra sändningar, avisera dina kunder etc. De flesta TA-system är oberoende av transportör, vilket innebär att du kan boka dina transporter med flera olika transporter och transportprodukter i samma system.

    Ett TA-system (TA står för transportadministration) är alltså en hjälp för dig att hantera frakterna från din e-handel. Det finns flera färdiga moduler mellan TA-system och webbshopsplattformar, annars går det också att bygga integrationer med hjälp av standardgränssnitt och liknande.

    Gällande leverantörer av TA-system så finns det några att välja mellan, där Unifaun (e.g. Unifaun online) och vi på Memnon Networks (e.g. web-ta, DHL multishipping, memnon apport) är två alternativ. Ett tips är att titta efter om något av systemen har en färdig koppling till den webbshopsplattform som du använder, det är oftast allra enklast.

    / Karin Trogstam, Memnon Networks

    #174762
    magda1977
    Deltagare

    Trogstam: Jo det verkar vara det jag är ute efter. Jag kollade lite på det och det verkar vara rätt avancerat om man har en mindre webbshop.

    Är det många mindre shoppar som använder ett sådant system eller det är mer etablerade?

    #174763
    jeja2000
    Deltagare

    Vad är det för webbutiks plattform du har?

    Många webbutiker har en modul för Memnon TA-modul eller Unifaun.

    #174787
    Trogstam
    Medlem

    magda1977,

    Härligt att du hittat det du letar efter :)

    Ja, det finns en hel del mindre webbshopar som använder TA-system. Systemen är ofta utformade för att de ska kunna användas efter egna behov, en av grundstenarna i våra TA-system är just att du ska kunna börja som ett mindre företag och sen växa i systemen allt eftersom din verksamhet och dina behov ökar. Så det ska inte vara några problem att koppla din butik till ett TA-system, även om du kanske inte har så stora volymer ännu.

    Om du vill läsa mer om en lite mindre e-handlare som använder TA-system så har jag faktiskt skrivit ett referenscase om ett företag som heter Proteinbolaget. De började använda ett TA-system när deras webbshop bara var några månader gammal. Du kan läsa en längre intervju här:
    http://memnonnetworks.se/content/uploads/proteinbolaget_long.pdf
    alternativt en kortare variant här:
    Proteinbolaget | Memnon Networks

    Precis som jeja2000 säger så kan det finnas färdiga standardmoduler som du enkelt kopplar på din webbshop, beroende på vilken webbshopsplattform som du använder. Du kan läsa mer på vår hemsida eller så kan du gärna höra av dig till vår support (08 – 729 88 50) och bolla lite tankar om du är nyfiken på att veta mer!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.