Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Import från USA
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av Doxster.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2014 kl. 20:41 #101557DoxsterDeltagare
Hejsan,
Ny här på forumet, hittade inget lämpligare ställe att lägga tråden på.
Jag är på väg att starta en webbshop, jag håller just nu på att undersöka leverantörer och välja ut vilka jag vill jobba med. Jag har en hel del alternativ inom EU, men också en hel del från USA.
Produkterna faller inom kosmetika-kategorin, och efter att ha läst en del på Läkemedelsverkets sida känner jag mig mer förvirrad än jag började. Här gick jag och trodde att Tullverket var det stora problemet, men det finns ju en hel bibel av lagar när det gäller import av kosmetika.
Jag är lite nyfiken på om man det finns importkonsulter man kan använda sig av för såna här ändamål? Någon här på forumet kanske rentav sitter inne med några tips på vettiga aktörer?
Mvh
18 mars, 2014 kl. 07:56 #173679C.LarssonDeltagareDet är nog väldigt bra om du sätter dig in i detta. Jag fick läsa om många ggr innan jag fattade men Läkemedelsverket är väldigt hjälpsamma. Är det en produkt som inte finns i Sverige än så skall du anmäla produkterna på nätet. Det är till för att om någon får en allergisk chock av någon ingrediens så kan de läsa det där.
18 mars, 2014 kl. 08:01 #173680DoxsterDeltagareJo absolut, en övergripande kunskap är ju alltid viktig. Men att sätta mig in i detalj är inget jag är särskilt intresserad av, den tiden kan jag spendera på andra grejer som genererar pengar.
Grejerna jag har tänkt att ta in finns inte i Sverige, och vissa finns inte ens i EU än. Men det verkar som att man måste skicka produkter på analys osv? Och det verkar vara ganska stora kostnader kring det här med import av kosmetika, utöver inköpet givetvis. Dock har jag sett olika summor på olika sidor.
Du som har gjort detta, har du lust att berätta lite om hur du har gått till väga?
18 mars, 2014 kl. 08:39 #173682EkraftDeltagareOm USA är tillverkningslandet så har de ganska hårda lagar där, och det brukar inte vara så svårt att få det godkänt i EU. Är det däremot tillverkat i t.ex. Asien så kan innehållet variera rätt kraftigt från gång till gång, och vissa ämnen är kontaminerade/utblandat med något billigt som sedan orsakar problem hos användarna. Betänk att man i Kina helt skamlöst blandade ut mjölkersättning till spädbarn med melamin (som används för att tillverka plast, gödningsmedel och betong).
Just kosmetika används ju där kroppen är som mest oskyddad, i ansiktet runt ögon och mun. Där vill man inte ha cancerogena ämnen, direkt giftiga ämnen som slår ut kroppens organ eller orsakar akut astma, eller ämnen som kan orsaka kraftiga inflammationer så att t.ex. hornhinnan lossnar. Det finns också en rad exempel på att antirynk-krämer och liknande gett positiva dopingtester därför att man helt utan samvete blandar ihop lite av varje för att tjäna pengar. Även sådant som färgmedel i t.ex. läppstift är ofta orsaken till stora allergibesvär.
Om du skall importera det här så är det ett måste att du förstår riskerna, att du använder dig av leverantörer som är seriösa och klarar av att ha en bra egenkontroll. Det finns många som håller på helt utan tillstånd och som säljer på marknader, Tradera, Blocket etc. Min åsikt är att det är en tidsfråga innan myndigheterna börjar agera ordentligt mot dem.
18 mars, 2014 kl. 09:54 #173686DoxsterDeltagareEkraft tack för ditt svar.
Såklart att man måste sätta sig in i produkten man har tänkt att importera, det tog jag för givet att man gör. Underlättar importen om produkten sen tidigare är godkänd i USA’s myndighet FDA?
Har du importerat liknande grejer och kanske kan berätta lite om dina erfarenheter just tillståndsmässigt osv?
18 mars, 2014 kl. 11:25 #173687EkraftDeltagareJag är inte jätteduktig på det här, importerar inte kosmetika själv, men har hjälpt till lite på ett hörn genom åren. Att det är godkänt i USA är en fördel, då finns det ju innehållsförteckningar och kanske också laboratorietester att använda sig utav.
Ring/maila till läkemedelsverket och hör med dem vad de har för krav och vilka deras erfarenheter av kosmetika från USA är. Eftersom det är du som får betala böter, skadestånd och eventuell återkallelse från konsument är det viktigt att det är du som har kunskaperna och inte någon konsult som svär sig fri den dagen det händer något.
18 mars, 2014 kl. 17:19 #173693DoxsterDeltagareJag tror jag missförstås lite. Mitt mål är inte att lägga över ansvaret på en konsult, jag vill bara ha hjälp med allt pappersarbete och dylikt, från någon som är kunnig inom detta och vet vad det handlar om.
Jag ska kontakta Läkemedelsverket, men måste väl finnas importkonsulter som jobbar med detta?
18 mars, 2014 kl. 17:52 #173694EkraftDeltagare@Doxster 76119 wrote:
Jag tror jag missförstås lite. Mitt mål är inte att lägga över ansvaret på en konsult, jag vill bara ha hjälp med allt pappersarbete och dylikt, från någon som är kunnig inom detta och vet vad det handlar om.
Jag ska kontakta Läkemedelsverket, men måste väl finnas importkonsulter som jobbar med detta?
Det är nog ganska ont om konsulter som ordnar detta. Det är ju inte precis någon stor nisch att jobba med.
18 mars, 2014 kl. 21:07 #173695Richie72DeltagareFråga de amerikanska leverantörerna om de är godkända för EU. Är det någon större leverantör har de antagligen koll på vilka regler som gäller för EU och anpassar innehållet efter det.
Jag skulle starta där. Har leverantören ingen koll på EU-regler så bör du nog i början kanske hitta en annan leverantör.
18 mars, 2014 kl. 21:33 #173696DoxsterDeltagareRichie det är ett bra tips, problemet är att aktörerna jag pratar med inte är några större företag. Dom är hyffsat stora i USA, men långt ifrån stora internationellt.
Dom jag pratar med har sina tillstånd i ordning med FDA dock, vilket förhoppningsvis hjälper. Jag har mailat Läkemedelsverket och hoppas på att få mer info därifrån.
Mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.