Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Transportförsäkringar ??

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Jolo
    Deltagare

Hej,

har lagt in en tråd tidigare om detta men fick inte så många konkreta tips mer än att kolla med försäkringsbolag och fast att jag har ringt runt och kollat med försäkringsbolag har jag ännu inte hittat någon vettig lösning :confused:

Trodde Moderna försäkringar var lösningen tills de meddelade att man endast får ersättning för varor över 8880 kr… under detta belopp, 0 kr i ersättning..

Om jag har en vara med värde på 10000kr så drar de av 8880kr och jag står kvar med 1120 kr…det måste väll finnas bättre försäkringar än detta??

Jag kommer använda DHL som leverantör och skickar varor från Tyskland till Sverige.

Konkreta tips mottages väldigt gärna :confused:

Dan
    Deltagare

Det är inte lönt att försäkra sådana summor. Du kommer säkerligen ha en självrisk oavsett på flera tusen per sändning så det är slöseri.

Dessutom är chansen stor att rena transportskador eller försvunnet gods täcks av frakttjänsten oavsett. Eller att man kan kräva det av leverantören om de packat otillräckligt.

Detta är en non-issue på dessa summor.

Piratessan
    Deltagare

När vi skickar varor som inte går att ersätta med nya brukar vi använda transportbolagets försäkring. FedEx är relativt billiga på detta, DHL är dyrare.

(Det står på FedEx hemsida någonstans vad det kostar, minns tyvärr inte exakt)

HakanM
    Deltagare

I alla fall på inrikessidan kan man teckna tilläggsförsäkring hos DHL i samband med fraktbokningen. 50.- extra upp till 10.000.-, 75.- upp till 25.000.- osv. Kolla med DHL hur det ligger till utrikes.

Jolo
    Deltagare

Tack för svar :)

Har pratat med DHL tidigare om detta men då avrådde de mig att använda deras egna försäkring för att den är så dyr…men jag ska kolla upp detta lite noggrannare imorgon..

Jolo
    Deltagare

Nu har jag pratat med DHL igen.

Det ingår en försäkring där man kan få en ersättning mellan 80-90kr per kg.
    Vilket skulle innebära att jag i vissa fall skulle kunna gå några tusen back om en försändelse försvinner eller skadas.

Vill man kan man teckna en extrafärsäkring per transport på 300kr..viket kan vara motiverat i vissa fall men oftast inte..

Så man får väl bara hålla tummarna på att inget transportskadas eller försvinner för det verkar ju vara omöjligt att hitta en försäkring som täcker hela varans värde…vilket verkar lite konstigt kan jag tycka.. :rolleyes:

Parvelito
    Deltagare

@Jolo 75827 wrote:

Nu har jag pratat med DHL igen.

Det ingår en försäkring där man kan få en ersättning mellan 80-90kr per kg.
    Vilket skulle innebära att jag i vissa fall skulle kunna gå några tusen back om en försändelse försvinner eller skadas.

Vill man kan man teckna en extrafärsäkring per transport på 300kr..viket kan vara motiverat i vissa fall men oftast inte..

Så man får väl bara hålla tummarna på att inget transportskadas eller försvinner för det verkar ju vara omöjligt att hitta en försäkring som täcker hela varans värde…vilket verkar lite konstigt kan jag tycka.. :rolleyes:

Normalt sett brukar allt komma fram helt om det är bra packat och emballerat. Det transportföretagen gör är att sälja en transport exkl försäkring. De som anser att de fraktar dyra saker köper till en sådan, de som vet att försäkringen kommer kosta mer än varorna låter bli. Att baka in en försäkring som täcker höga belopp skulle göra frakterna väldigt dyra för dem som skickar varor med ganska låga värden. Dessutom skulle det bli en jädra massa administration för ganska små summor att hantera för transportföretagen och dess kunder. Att ägna två timmar åt att fylla i en skadeanmälan som ger 400kr är ingen vidare affär. Om sedan transportföretaget skall ägna två timmar åt att handlägga ärendet kommer frakterna att skjuta i höjden.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.