Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Högre marginal i egen e-butik jämfört med mellanhänder?
Etiketter: e-butik, kläder, marginaler
- Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av VATadviser.
-
FörfattareInlägg
-
22 februari, 2014 kl. 12:39 #101444CecsDeltagare
Hejsan.
Jag är i början av min företags- och e-handelskarriär, och behöver hjälp ifrån rutinerade e-handlare.
Jag har tagit fram 3 olika produkter (i diverse storlekar och färger) inom klädbranschen – B2C. Ska jag använda mig utav mellanhänder, alltså traditionella klädbutiker vill de ha en marginal på 2,5 – 3,0. Min produkt kostar ca 250 kr att tillverka och ger mig då en vinstmarginal på ca 150 kr.
Om jag kapar mellanhänder och enbart säljer genom egen e-butik. Hur mycket högre kan min marginal bli då? Alltså: Blir Kostnaderna för drift av e-butik, lager, support, leverans (+ allt som tillkommer) lägre än 2,5 – 3,0 per produkt? Även i det långa loppet? Vad finns det för fördelar/ nackdelar.
Var lite klurigt att formulera frågan, men hoppas ni förstår innebörden, och diskutera fritt!
mvh
22 februari, 2014 kl. 12:47 #173099C.LarssonDeltagareSom jag förstår så har du ingen ebutik än? och då kan det vara bra att köra b2c om du bara har 3 produkter. I en ebutik tillkommer mycket kostnader som annonsering,hosting och massa annat. Och jag tror att om du skall ha en e-handel bör du ha ett lite större sortiment
22 februari, 2014 kl. 16:57 #173105CecsDeltagareHej Christian!
Tack för ditt svar!
Ja det är ett bra tips. Nej än så länge har jag ingen e-butik. Man kan väl säga att jag har närmare 15 produkter om man räknar in färger och storlekar. Men givetvis kommer jag utöka sortimentet.Det jag egentligen ville ha svar på är skillnaden på kostnader för att driva en webbutik,
(annonsering, hosting mm) per produkt jämfört med om jag ska sälja samma produkt till en mellanhand som tar 3.0 i marginal?mvh
23 februari, 2014 kl. 08:55 #173120MagnusJohanssonDeltagareHejsan
Jag, och andra antar jag, vet alldeles för lite hur du har tänkt för att du ska få ett vettigt svar. Alltså det finns en massa ”det beror på….” som måste vägas in.
23 februari, 2014 kl. 12:16 #173123DanDeltagareRäkna med en kundanskaffningskostnad på upp till 1000 kr per order inom modesegmentet med inget känt varumärke och ingen egen trafik via direkttrafik, länkar eller sökmotorerna.
Detta är då utöver kostnaderna som du nämner.
Du kommer ha högre marginal i egen regi, men du kommer inte sälja något om du inte pumpar in med marknadsföring och då är 300-1000 kr inte orimligt.
23 februari, 2014 kl. 15:17 #173128PlastskivorDeltagareFolk som startar framgångsrika företag inom B2B (som det alltså är att sälja via ÅF) är ofta de som har någon form av räkmacka att utgå ifrån. Det kan tex vara en person som jobbat 10-15 år som säljchef eller liknande för något av de ledande företagen i aktuell bransch. De som inte har något sådant utgångsläge får ofta lägga mycket mer tid och kostnader på att jobba upp de relevanta kontakterna. Då kan det ofta vara så att B2C-spåret är mer attraktivt.
25 februari, 2014 kl. 13:18 #173177Henrik pa Smozle ABDeltagareHej,
Du kan titta på siffror här angående e-handel:
http://www.svenskhandel.se/Documents/Rapporter/Nyckeltal%20f%C3%B6r%20E-handeln.pdf?epslanguage=svAlltså, för en ”helt vanlig” e-handel så har du varukostnader på ca 70% av omsättningen, löner på 12 %, marknadsföring på 8 % (vilket är väldigt högt jämfört med retail) och lokalkostnader på knappt 3 %.
Man ska dock ha klart för sig att siffrorna avser kontinuerlig och optimerad verksamhet, inte start-ups.
Ska du sälja b2b så kan du trimma kostnaderna, många sitter i princip med en laptop, papper och penna och har prylarna i en billig lagerlokal. Så länge man är ganska liten kan man ”snacka till sig” en dag eller två i leveranstid, man behöver bara skicka en samlingsfaktura, färre kollin som ska skickas osv.
Däremot tror jag det är väldigt svårt att kontakta en detaljist om du har så får produkter. Varje leverantör är förknippad med en viss administrativ kostnad och om de erbjuder för få produkter är det lätt att administrativa kostnader och orderkostnader drar iväg, vilket gör att man inte handlar hos den leverantören.
Så om jag var dig skulle jag nog snarare fokusera på genom vilken kanal du kan få högst försäljning, snarare än kostnadsfokus. Som ”plastskivor” säger är det oftast riktigt rutinerade ”rävar” som lyckas få igång B2B-verksamheter.
Mina tankar. I vilket fall, lycka till!
25 februari, 2014 kl. 15:03 #173181VATadviserDeltagareHej,
Varför skulle det ena utesluta det andra? Om du ser till att sälja till lägst samma priser som dina företagskunder så stör det ju inte dem att du har en webbutik också. Om märket dessutom är nytt så är de intresserade av att någon bygger upp det. Dessutom behöver ju inte webbutiken heta samma sak som ditt företag.
Nu vet jag ju inte vad det är du säljer men om det är något som är lite unikt som onepiecen var när den kom för några år sedan, bör det ju fungera med en webbutik med få varor som komplement till dina företagskunder. Dessutom kan det googla upp hyfsat snabbt på det sökordet. Men om det är byxor eller jackor eller nått annat som det finns mängder med butiker ute så blir det nog lite futtigt med 3 produkter tror jag och som Dan säger så kostar det att få in kunder i butiken om man måste köpa in dessa via betalvägar. Det ställer också krav på kompetens då det är lätt att kasta massor med pengar på kanaler som inte fungerar om man inte ställer in dem rätt.
Lycka till
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.