Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Ökat antal avvisningar – 3D-secure
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2014 kl. 17:48 #101422Oscar TroedsonDeltagare
Hej,
Vi använder Babs och har noterat en ökad andel avvisade betalningar p.g.a avsaknad av 3D-secure. Någon annan som noterat liknande trend? Gäller från årsskiftet och framåt.
Allt gott,
Oscar18 februari, 2014 kl. 21:07 #172965bananeDeltagareHur mäter du de avvisade betalningarna?
Kan man inaktivera 3d-secure? (modulen har ju det alternativet…)
Också nyfiken på det hela… har inget belägg för det men tycker mig kunna se liknande tendenser.18 februari, 2014 kl. 22:09 #172963Oscar TroedsonDeltagareDet går att stänga av 3d-secure, under förutsättning att man får dispens från banken, något jag inte är jättepigg på. Vi använder epay och där är det ganska enkelt att exportera data på avvisade betalningar tillsammans med felkoder (varför de avvisats).
Kör du via babs?
18 februari, 2014 kl. 22:32 #172969PrixDeltagareGör inte Babs men upplever snarare tvärtom. Får man inte rätt på det så har många valt faktura eller förskott istället men det vanligaste har varit att återkomma inom 3 dagar och fixa det. Kan det ha med Er kundgrupp att göra? Första gången de handlar på nätet?
Att ge kunden en kombination av information om vad det är och hur man betalar med det tillsammans med att ge tydliga och prisvärda alternativ tror jag är det söta sättet att handskas med problemet.
18 februari, 2014 kl. 22:46 #172972Oscar TroedsonDeltagareNja, vår kundgrupp är ju lika bred som sortimentet, så känns inte speciellt troligt. Visst är det så att kunderna oftast återkommer – kanske inte 3 dagar senare, men efter ett par timmar. Men oavsett, faktum kvarstår att den totala andelen avvisningar ökat, men intressant att du säger det motsatta. Vad kör du får kortinlösen?
19 februari, 2014 kl. 11:31 #172987PrixDeltagareKör Certitrade med Euroline. Eftersom det är kort så gissar jag på att ni har svårt att få ut åldern, tror definitivt att en 25-åring som tex. Köper rakblad har bättre koll än 70-åring som vill ha en blodtrycksmätare (generellt). Kan ni inte göra så att de kommer tillbaka och kan antingen välja ”försök igen” med kort eller gratis faktura? Ett tag hade vi mejl som gick ut till misslyckade kortköp som frågade om vi kunde hjälpa till med något och att eftersom det strula med korten så fick de fri faktura, tror att omkring 65% genomförde köpet.
19 februari, 2014 kl. 13:33 #172991Oscar TroedsonDeltagareDet stämmer nog, men du generaliserar vår kundgrupp och underskattar bredden på sålda artiklar. Fortsättningsvis, eftersom vår tillväxttakt är konstant på – hela produktsegmentet – borde det rimligtvis inte påverka den ökade andelen avvisningar?
Nåja, nu handlar tråden inte om vår konvertering utan om någon uppmärksammat samma trender som vi.
19 februari, 2014 kl. 18:14 #172996PrixDeltagareOm allt ökar lika mycket så vore det så fall konstigt. Men kan ni inte segmentera det för att hitta samband. Antingen i vad kunden handlar, har för bank, kort, källa osv. För att sedan se om det finns någon faktor som man kan hjälpa till med.
Kan ju erkänna att när en kund ringde mig och ville ha hjälp med kortbetalning via Nordea var jag helt värdelös, men Swedbank kan jag utan och innan.
Gör ni något med kunden efter avvisningen? Annars är ett bra alternativ att gå ut med mejl där man ser att något gått fel och om Ni kan hjälpa till. Ökar säkert Er försäljning samtidigt som ni kan få svar på varför de inte funkade.
20 februari, 2014 kl. 12:41 #173026Runns.seDeltagareOm man loggar in i Dibs (om man använder det) så kan man se alla avbrutna köp och vad de beror på.
20 februari, 2014 kl. 18:53 #173045Oscar TroedsonDeltagareJo, men som sagt- nu handlade tråden om ATT de avvisas p.g.a. 3D secure. Och att vi sett en ökning. Trådar med ämnet ’konverteringshöjande faktorer’ finns det redan gått om.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.