Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Någon som har statistik över borttappade paket?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Caarl
    Deltagare

Hej,

Någon som vet andelen orekommenderade paket som tappas bort, exempelvis med posten eller DHL?

Läste någonstans att cirka 1 av 200 brev tappas bort, ingen aning dock om det stämmer. Är ju givetvis intressant när man räknar på huruvida det är värt att försäkra/rekommendera försändelser. Vart går värdegränsen för er del?

Vi skickar klockor där inköpsvärdet ibland uppgår till 2, 3 eller 4000. Men när det är så pass dyrt att försäkra, runt 50 kr extra per försändelse så krävs det ju att väldigt många paket ska försvinna för att man ska tjäna på det. Hur tänker ni?

/Carl

Parvelito
    Deltagare

Har du så dyra grejer är det enda rätta att se till att man skickar spårbart och fullförsäkrat. Skickar du inte spårbart kommer snart någon liga på att man kan beställa av dig och blåneka att man tagit emot det. Då kan det rinna iväg 20-30 klockor på en vecka till olika adresser runt om i landet.

Min statistik mellan tummen och pekfingret så försvinner 1 av 500 vanliga brevförsändelser av dem som beställt via hemsidan eller Tradera. Av dem som beställer via Fyndiq är det runt 1 av 100. Det finns inga rationella skäl till det, utan jag anar att det finns en del oärliga kunder där, men tycker det är märkligt att de tjafsar om mina varor som är bland det billigaste man kan köpa där.

Caarl
    Deltagare

@Parvelito 74967 wrote:

Har du så dyra grejer är det enda rätta att se till att man skickar spårbart och fullförsäkrat. Skickar du inte spårbart kommer snart någon liga på att man kan beställa av dig och blåneka att man tagit emot det. Då kan det rinna iväg 20-30 klockor på en vecka till olika adresser runt om i landet.

Min statistik mellan tummen och pekfingret så försvinner 1 av 500 vanliga brevförsändelser av dem som beställt via hemsidan eller Tradera. Av dem som beställer via Fyndiq är det runt 1 av 100. Det finns inga rationella skäl till det, utan jag anar att det finns en del oärliga kunder där, men tycker det är märkligt att de tjafsar om mina varor som är bland det billigaste man kan köpa där.

Bra poäng, du har helt rätt i att det givetvis måste vara spårbart för att undvika bedrägerier. Fullförsäkrat är jag inte helt säker på dock, med t.ex. DHL Service point så blir man av med bedrägeriproblemet dock så kostar en försäkring runt 50:- extra per paket om jag inte minns fel.

Räknar man att 1/100 paket försvinner så måste väl varuvärdet vara 5000:- eller över för att det ska löna sig.

bslask
    Deltagare

Jag har hittills 0 borttappade DHL Servicepoint paket på ett par tusen skickade
    Uppskattar till ca 1-2 försvunna brev på 1000 skickade.

Jeffen
    Deltagare

Jag skickar sedan ett par månader tillbaka med Posten Varubrev och på ca 5-6000 ordrar har nog inte mer än 3-4 stycken försvunnit.

Vulcanoboy
    Deltagare

Väljer du Posten Företag 16:00 så ingår försäkring upp till 50 000 kr.

Parvelito
    Deltagare

@Caarl 74972 wrote:

Bra poäng, du har helt rätt i att det givetvis måste vara spårbart för att undvika bedrägerier. Fullförsäkrat är jag inte helt säker på dock, med t.ex. DHL Service point så blir man av med bedrägeriproblemet dock så kostar en försäkring runt 50:- extra per paket om jag inte minns fel.

Räknar man att 1/100 paket försvinner så måste väl varuvärdet vara 5000:- eller över för att det ska löna sig.

Var försiktig med DHL och stora värden. De tar inget ansvar om de lämnar ut till fel personer och det har även varit en del bekymmer med förfalskade fullmakter har jag hört. Om du mailar Fredrik Lennström på Klarna så tror jag att han kan förklara vad som är skillnaden mellan DHL och de andra, och vad det betyder för dig som har rätt så höga värden i dina försändelser.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.