Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Prisjämförelsesajter tar ingen provision, varför?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Hansen
    Deltagare

Hej

Jag har alltid trott att prisjämförelsesajter som prisjakt och pricerunner får betalt likt ett affiliate program, dvs. att de får en provision på utfört köp. Men efter att ha undersökt saker så verkar det inte alls vara fallet. Utan dom finansieras på flera andra sätt, bla. annonsintäkter och webbutikerna betalar CPC (cost per click). Jag kollade tom. på amerikanska motsvarigheter så som Pricegrabber med 24 miljoner unika besökare per månad och dom tar inte heller någon provision. Jag skickade ett mail till prisjakt och dom svarade att det är helt kostnadsfritt att ligga med på prisjakt, det låter väldigt konstigt. Prisjakt skulle enkelt kunna ta ut en årsavgift etc. för att ligga med där.

Detta fick mig nyfiken, för jag har alltid trott att dom har en perfekt position för att ta betalt på provision plus att ta betalt på provision borde vara mer lönsamt.

De enda anledningarna jag kan tänka på är att webbutikerna helt enkelt inte har råd med att betala en provision, eller att CPC helt enkelt är mer lönsamt än provision tex. pga vissa besökare köper produkten fysiskt istället, eller att prisjakt, pricerunner osv. redan idag har väldigt höga vinstmarginaler på 50% och att en provision inte är motiverat i förhållande till tjänsten de tillhandahåller, dvs. att priset skulle vara orimligt.

Kan någon upplysa mig kring detta?

staffanj
    Deltagare

Detta var nytt för mig, trodde de hade avtal med alla som visades på resultatlistorna.

Dan
    Deltagare

Hur får man surfare att komma till en prisjämförelsesida? -Man har inte bara priser från de som betalar bra.

Därför har man alla och det är därför de med affilliateupplägget inte är stora siter. De levererar inget konsumentvärde i jämförelse.

Sen skiljer sig prisjakt mot många andra då de listar alla utan att ta betalt, men effekten är rätt kass om man inte betalar. Prisjakt rankar alltid på pris, de flesta andra rankar på CPC-budgivning.

donkeypunch
    Deltagare

På vilket sätt upplever ni att effekten är dålig om man inte betalar? Jag har alltid inbillat mig att sålänge man har bra priser och därav ligger högt upp i listorna så kvittar det om man är profilerad eller inte då man ändå får klick och köp.

Sent from my iPad using Tapatalk

DanielLiden
    Deltagare

Prisjämförelsesajterna gör allt för att de som inte betalar skall se oproffsiga ut i listan, dessutom måste eventuella besökare klicka sig fram i flera steg för att nå butiken. Prisjakt erbjuder dessutom statistik och annat för de som betalar.

MaWeMagnus
    Deltagare

Det finns väl några olika orsaker till detta, ett kan vara att många prisjämförelsesajter har otroligt många kategorier att hålla reda på och olika produkter har olika påslag och därför skulle det måste finnas typ 1000 olika provisioner för att få det rättvist för annonsörerna.

Några prissajter (iallafall i Finland) har CPC istället för provision. Detta innebär att sajten får intäkter fast kunden inte köper produkten. Företaget behöver alltså inte ha en bra produkt, produktsida eller något sånt etc etc etc.

Som någon redan sa så vill sajterna också ha med så många annonsörer som möjligt. Om du har att välja mellan en prisjämförelsesajt med de 10 största företag som har råd att annonsera där eller en annan sajt som är gratis att annonsera på där 3 737 företag (som prisjakt) har ut sina produkter, vilken väljer du?

Förmånligt att annonsera – > mera annonser – > bättre för konsumenten -> mera besökare – > större press från företag att ha ut sina produkter där. Blir en sajt riktigt populär får de lätt ”Google-status”, alltså ”finns du inte där, finns du inte”.

Det som troligtvis kommer att hända dock är något liknande som Fyndiq gjorde. De byggde upp en stor sajt med massa besökare och annonsörer, sedan införde de en 5% provision (om jag har förstått rätt?). Nu är sajten så pass populär och folk vill inte ta bort sina annonser efter som det finns konkurrensfördelar med att vara där, men skulle Fyndiq faktist blivit så stor om de från börjat haft denna 5%? Skulle företag velat annonsera där från första början då?

Det finns flera aspekter på det hela, men så länge det är gratis och man får publicitet är väl allting frid och fröjd? :D

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.