Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Hur bokför ni som använder Klarna Checkout?
- Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av lamadjuret.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2014 kl. 14:38 #101347CaarlDeltagare
Hej allihop,
Undrar hur folk som använder Klarna checkout bokför? (Fakturametoden) Avräkningsnotan som kommer varje vecka visar ju alla transaktioner och aktuella ordernummer.
Är det OK att endast bokföra klumpsummorna? Blir ju väldigt tidskrävande att bokföra alla specifika ordrar. De finns ju givetvis även sparade digitalt i webbutiken.
Hur löser ni det på snabbas & enklast sätt?
5 februari, 2014 kl. 23:41 #172614sirsubliminalDeltagareNu är jag ingen mästare på detta men visst borde du kunna bokföra hela avräkningen som en klump bara den hänvisar till avräkningsnr du har. Det är ju den som har detaljerna om man vill grotta ner sig.
6 februari, 2014 kl. 05:52 #172616FreddieGäst@sirsubliminal 74805 wrote:
Nu är jag ingen mästare på detta men visst borde du kunna bokföra hela avräkningen som en klump bara den hänvisar till avräkningsnr du har. Det är ju den som har detaljerna om man vill grotta ner sig.
Vet inte om detta är svar på din fråga?
Avräkningsnotan använder du som ett underlag till bokföringen. På så vis har du all information vid eventuell granskning. Så ja det går bra att bokföra klumpsummor om du inte har ordern inne i ditt reskontra (1510). Har specificerat 2st olika exempel på sidan ovan.
6 februari, 2014 kl. 12:42 #172624CaarlDeltagareFick detta i ett PM:
”De svar du fått är fel! Freddie som svarade läste inte att det gäller fakturametoden. För kontantmetoden kan du använda avräkningen, men för faktura metoden måste du först bokföra varje transaktion den dagen den sker, då kunder beställer. Sedan när avräkningen kommer kan du oftast bokföra det ihop.”
6 februari, 2014 kl. 14:09 #172625FreddieGäst@Caarl 74815 wrote:
Fick detta i ett PM:
”De svar du fått är fel! Freddie som svarade läste inte att det gäller fakturametoden. För kontantmetoden kan du använda avräkningen, men för faktura metoden måste du först bokföra varje transaktion den dagen den sker, då kunder beställer. Sedan när avräkningen kommer kan du oftast bokföra det ihop.”
Kul med feedback. Om kunden beställer varorna på din webshop och sedan väljer klarna som betalningsalternativ så skickas en orderbekräftelse till kunden. Kunden betalar sedan till klarna och inte direkt till dig.
Sedan skickar klarna pengarna för köpet, minus en administrationsavgift som där är moms på. Se det som en självfakturering från klarna.
Du fakturerar inte kunden om denne väljer att betala med klarna. Där med har du ingen kundfaktura på kunden. Du har skickat varorna och pengarna kommer från klarna.
Således har du ingen intäkt förän en avräkning från klarna kommer. Avräkningen från klarna (självfaktureringen) är istället för att du ska ha följande transaktionssteg:
1. Kunden beställer
2. Kunden väljer att betala med klarna
3. Du fakturerar klarna
4. Klarna inväntar betalning från kunden
5. Klarna har fått betalningen och betalar dig.Alltså är inte kontantbokföring av klarna avräkningen fel, då det är en självfakturering.
Du kan givetvis bokföra följande för att följa faktureringsmetoden:
Kunden beställer och väljer att betala med klarna
1510 D
2610 K
3010 KKlarna skickar avräkningsnotan och pengarna minus admin avgifter och ingående moms
1930 D
1510 K
2640 D
6991 D (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter)Skillnaden mellan ovan och att kontantbokföra det när pengarna kommer in är bara första steget. Men som sagt eftersom en klarna avräkning är att likna med en självfakturering så är det även okej att ta intäkten när den kommer. Det är alltså inte fel, bara ett enklare sätt. Båda sätten är korrekt.
Finns liknande exempel inom Åkeribranschen där mindre åkerier arbetar på avräkning hos större, och en självfakturering från det stora till det lilla kommer en gång i månaden.
Vid bokslut periodiserar du bak de intäkter som tillhör bokslutsåret.
6 februari, 2014 kl. 15:21 #172627CaarlDeltagareTack så mycket Freddie, uppskattar förtydligandet!
6 februari, 2014 kl. 19:06 #172634david71DeltagareHur fungerar det med fakturanumreringen med Klarna? Alltså, låt säga att jag vill bokföra varje beställning som en faktura i mitt redovisningsprogram (via smidig koppling från webbutiken), kan jag då på något vis meddela klarna önskade fakturanummer per order? När betalningen kommer in från Klarna vill man ju kunna stämma av mot sin fakturanummerserie.
6 februari, 2014 kl. 19:56 #172636sirsubliminalDeltagare@Freddie 74816 wrote:
Kul med feedback. Om kunden beställer varorna på din webshop och sedan väljer klarna som betalningsalternativ så skickas en orderbekräftelse till kunden. Kunden betalar sedan till klarna och inte direkt till dig.
Sedan skickar klarna pengarna för köpet, minus en administrationsavgift som där är moms på. Se det som en självfakturering från klarna.
Du fakturerar inte kunden om denne väljer att betala med klarna. Där med har du ingen kundfaktura på kunden. Du har skickat varorna och pengarna kommer från klarna.
Således har du ingen intäkt förän en avräkning från klarna kommer. Avräkningen från klarna (självfaktureringen) är istället för att du ska ha följande transaktionssteg:
1. Kunden beställer
2. Kunden väljer att betala med klarna
3. Du fakturerar klarna
4. Klarna inväntar betalning från kunden
5. Klarna har fått betalningen och betalar dig.Alltså är inte kontantbokföring av klarna avräkningen fel, då det är en självfakturering.
Du kan givetvis bokföra följande för att följa faktureringsmetoden:
Kunden beställer och väljer att betala med klarna
1510 D
2610 K
3010 KKlarna skickar avräkningsnotan och pengarna minus admin avgifter och ingående moms
1930 D
1510 K
2640 D
6991 D (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter)Skillnaden mellan ovan och att kontantbokföra det när pengarna kommer in är bara första steget. Men som sagt eftersom en klarna avräkning är att likna med en självfakturering så är det även okej att ta intäkten när den kommer. Det är alltså inte fel, bara ett enklare sätt. Båda sätten är korrekt.
Finns liknande exempel inom Åkeribranschen där mindre åkerier arbetar på avräkning hos större, och en självfakturering från det stora till det lilla kommer en gång i månaden.
Vid bokslut periodiserar du bak de intäkter som tillhör bokslutsåret.
Får jag lägga till en fråga som jag tror du kan besvara Freddie?
Om sedan en kund returnerar en vara efter en avräkning och utbetalning och man via Klarna eller liknande tjänst skapar en kreditfaktura så gör man ju det första steget omvänt.
Dvs
Kunden returnerar en vara och kredit skapas av Klarna
1510 K
2610 D
3010 DSen en vecka senare kommer avräkningen som har en del andra ordrar i sig men även -(minus) för det som redan hunnit bli utbetald i en tidigare avräkning men nu dras av i denna.
När man då gör nedan kommer summan som betalades ut i förra avräkning vara för lite på D sidan. Hur ska man bokföra detta?
Klarna skickar avräkningsnotan och pengarna minus admin avgifter och ingående moms samt minus ett tidigare utbetalt belopp från förra avräkning
1930 D
1510 K
2640 D
6991 D (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter)I ovan nu har man en D sida där det fattas ex. 1000kr eftersom kundfordringarna på K-sidan är större än det man får på K sidan. Hur lägger man in det snyggt? Kan man lägga det på 6991 (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter) fast det inte är en avgift?
7 februari, 2014 kl. 07:53 #172643FreddieGäst@sirsubliminal 74830 wrote:
Får jag lägga till en fråga som jag tror du kan besvara Freddie?
Om sedan en kund returnerar en vara efter en avräkning och utbetalning och man via Klarna eller liknande tjänst skapar en kreditfaktura så gör man ju det första steget omvänt.
Dvs
Kunden returnerar en vara och kredit skapas av Klarna
1510 K
2610 D
3010 DSen en vecka senare kommer avräkningen som har en del andra ordrar i sig men även -(minus) för det som redan hunnit bli utbetald i en tidigare avräkning men nu dras av i denna.
När man då gör nedan kommer summan som betalades ut i förra avräkning vara för lite på D sidan. Hur ska man bokföra detta?
Klarna skickar avräkningsnotan och pengarna minus admin avgifter och ingående moms samt minus ett tidigare utbetalt belopp från förra avräkning
1930 D
1510 K
2640 D
6991 D (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter)I ovan nu har man en D sida där det fattas ex. 1000kr eftersom kundfordringarna på K-sidan är större än det man får på K sidan. Hur lägger man in det snyggt? Kan man lägga det på 6991 (eller vilket konto du nu önskar använda för avgifter) fast det inte är en avgift?
Kreditfaktura på tidigare köp:
1510 K
2610 D
3010 DAvräkning klarna med andra ordrar:
1930 D
1510 K – De nya ordrarna
1510 D – Kredit fakturan som du gjort innan.
2640 D
6064/6991 DExempel:
2000kr i nya fakturor
1000kr i kredit på gammal fakturaKlarna avräkning: (Nu kan jag inte vad deras avgifter är men låt säga 200kr som exempel)
1930 – D – 800
1510 – K – 2000
1510 – D – 1000
2640 – D – 40
6064/6991 – D 1607 februari, 2014 kl. 09:10 #171138lamadjuretDeltagareFreddie, hur bokför man detta på enklaste sätt (kontantmetoden) och varför har tex klarna moms på provisionen och payex inte (iallafall inget dom specar)
Summering fakturaköp 2014-01-20 Payex köpjournal
Totalt belopp i SEK…………….: 2807:00
Moms………………………….: 561:40
Totalt köpprovision…………….: 63:16 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.