Startsida › Forum › E-handelsforumet › Köp & Sälj › E-handelsföretag inom sportbranschen säljes (Aktiebolag)
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av hansmartinolof.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2014 kl. 02:57 #101336hansmartinolofDeltagare
Jag har bestämt mig för att sälja mitt företag, M R B O A R D AB med e-butiken m r b o a r d .se. Bolaget har även en fysisk butik i samma lokal som lager/kontor i centrala Östersund. Vill man så är en flytt av verksamheten smidigt genomförbar, då vi har förhandlat till oss 3 månaders löpande uppsägningstid på lokalen. Försäljningen i den fysiska butiken står för cirka 10-15% av omsättningen.
Verksamheten har funnits sedan 2009 (då under namnet M a x E f f e k t). Vi expanderade i april 2011 med en till butik med det namnet vi har idag och butikerna slogs ihop hösten 2012. Aktiebolaget som verksamheten drivs i idag registrerades hösten 2011.
Våren 2013 tog vi ett styrelsebeslut på att göra verksamheten säljbar, så under det gångna året har vi satsat mycket på att förenkla och automatisera arbetsuppgifter, skapa rutiner och en tydlig struktur. Det förenklar ett övertag av verksamheten och driften av den. Det är också denna förändringsprocess som av förklarliga skäl har belastat resultatet under 2013.Siffror:
Omsättning miljoner SEK: 2,3 (2012) 2,15 (2013)
Resultat: +170tkr (2012) -160tkr (2013)
Snittorder: 1500 kr
Snittbruttomarginal: 2,1/47%
Kunder: 3911 st
Order: 5079 st
Returfrekvens: 2%
Varulager: 500tkr
Uppskattad inkurrans: <5%
Totala lönekostnader: 270tkr (2012) 410tkr (2013)
Nyhetsbrevsprenumeranter: 3275 stFörsäljning till:
Sverige (97%), Norge, Danmark, Finland, Åland, Tyskland, Nederländerna, Österrike, USA.Verksamheten:
Försäljningen består av longboards och tillbehör, och vi är en av sveriges största butiker i branschen. Med nöjda kunder som mål (bara 10or i betyg på prisjakt) så har vi på fem år vuxit från hobbynivå till att ha flera anställda under högsäsong.
Vintertid sysselsätter verksamheten en halvtid, och sommartid ca 3 heltider.Vi har ett affärsstrategi-dokument som beskriver verksamheten och dess omvärld utförligt, som tillsammans med resultatrapporter, balansrapporter, budgetar, avtal mm. kan fås efter ingånget sekretess-avtal.
Säsongsvariationer:
Majoriteten av försäljningen sker April – Augusti. Lugna månader är Okt, Nov, Jan, Feb.Största målgrupp:
Män 15-25 år.Inköp:
Sverige 65%, Europa (EU) 25% och USA 10%.Plattform:
Prestashop 1.3 med Prestaworks som leverantör.
Affärssystem: Specter webbaserat, koppling till och från Prestashop.
Fraktsystem: Unifaun, kopplat till Specter.Fraktleverantörer:
DHL, Posten och Schenker.Betalsätt:
Kort (Svea), faktura och delbetalning (Klarna), internetbank (Payson), postförskott och banköverföring.Domäner som följer med:
jagvillblistor.se (aktiebolagets ursprungliga namn)
loadedboards.se
m a x e f f e k t.com/eu/net/se
m i s t e r b o a r d.com/se
m r b o a r d.se/eu/net
msboard.eu/net/se
m r l o n g b o a r d.se
mrsport.nuFörsäljningsform: 100% av aktierna
Bästa överlåtelseperiod: Feb – Mar, ev. April
Priside: Tillgångar + 500tkr (totalt ca. 1,1 – 1,2 milj), bud mottages
Bolaget har lån vilket givetvis räknas in i köpesskillingen.Vid intressse:
Mail: hansmartinolof@gmail.com
Telefon: 0725406090Jag befinner mig just nu i Centralamerika på semester och har därför sporadisk tillgång till internet, så ha tålamod med att det kan ta en dag eller tre innan du får svar.
Med vänlig hälsning, Martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.