Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Grov kalkylmodell för (nybörjare) eHandlare inom kläder
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2014 kl. 08:06 #101252connywesthDeltagare
Jag fick en fråga från en aspirerande eHandlare som funderar på att importera kläder; exempelvis Jackor från Pakistan (då han härstammar därifrån och har släkt som han kan samarbeta med där).
Eftersom jag själv INTE har erfarenhet av klädesbranchen så slänger jag ur mig lite frågor här.
Jag tänkte främst hjälpa min bekant med lite kalkyler och tips så han inte gör rena idiotmisstag i sina första försök som företagare och eHandlare. Jag lägger ingen värdering i att han vill satsa på den hårt konkurrensutsatta klädesbranchen, det är hans eget problem, och jag kan inte tillföra så mycket just inom det ämnet. De ekonomiska kalkylerna kan jag däremot hjälpa till att få kontroll på.
Geografiskt så är min bekant lokaliserad i Stockholmsområdet.
Jag har skissat på att han tar ut en bruttolön på 30 000 kr per månad.
Grovt uppskattad budget (kr/år):
INTÄKTER:
Försäljning: +3 360 000 kr/år
(2400 sålda jackor för 1400 kr + moms)KOSTNADER:
Lönekostnader (16,3% av oms): -549 000 kr/år
Grundläggande fasta kostnader (4,5% av oms): -150 000 kr/år
Total lön+arbetsplatskostnad (21% av oms): -699 000 kr/årLagerkostnad: -? kr/år
Varuinköp (3400 st*280 kr): -952 000 kr/år
Marknadsföring/säljkostnad (30% av oms): -1 008 000 kr/år
Resultat före skatt (21% av oms): = 701 000 kr/år
Skattekostnad (AB 22%): -154 220 kr/år
Vinst (efter skatt): = 546 780Jag har räknat med att 29,4% av plaggen aldrig blir sålda och måste slängas/slumpas bort.
FÖRDELNING AV ARBETSTID:
Totalt effektiv årsarbetstid 1200 timmar (100%).Marknadsföring: 240 timmar (20%)
Administration: 120 timmar (10%)
Inköp………: 240 timmar (20%)
Leverans……: 600 timmar (50%)Att fysiskt hantera 3400 plagg fördelat på 600 arbetstimmar blir då 5,7 plagg per timme.
Kommentarer?
19 januari, 2014 kl. 11:55 #172055KockenDeltagareDu saknar:
Webbutikslösning 1000-10000 kr månaden
Programmeringstjänster `?
Konsulttjänster Seo med flera?
Packmateriel
Inköp inköp av inventarier år ett
Betaltjänster
försäkringar
Fraktkostnader
Revisor
bokföring
städning
sopor/vattnen/el
Bankkostnader
För att nämna några19 januari, 2014 kl. 19:16 #172078MagnusDeltagareTill o börja med.
Att vara e-handlare är inte att vara konsult.Att sälja 6 st ”icke-märkesjackor” för 1400 kr/styck per dag första året i en helt ny e-butik låter inte rimligt. Ska du lyckas med det så måste ni tok-annonsera på Adwords och på allt som det går annonsera på.
Då lär annonserna kosta mer än vad du får in för jackan.
Det kanske inte är svaret på dina frågor men kunde inte låta bli att skriva det.Ett problem med kläder är returhanteringen.
19 januari, 2014 kl. 19:38 #172080AndreasDeltagare@Magnus 74167 wrote:
Till o börja med.
Att sälja 6 st ”icke-märkesjackor” för 1400 kr/styck per dag första året i en helt ny e-butik låter inte rimligt. Ska du lyckas med det så måste ni tok-annonsera på Adwords och på allt som det går annonsera på.
Här har du tyvärr fel, det går nog att sälja bara en slags produkt, bara priset är tillräckligt attraktivt och konkurrensen inte är för hög. Dock säljer du inte 6st dag ett utan de ökar sakta.
Att tjäna 3 miljoner år Ett ser inte jag som omöjligt, bara man vet vad man gör och kör på rätt typ av marknadsföring (det är änd här kostnaderna flyger iväg).
Vem har inte smällt iväg pengar på Adwords utan att fått nåt tillbaka…
19 januari, 2014 kl. 20:11 #172081MagnusDeltagareAtt sälja ickemärkeskläder för 1400 kr styck i en nyetablerad e-butik tror jag inte är lätt.
Behärskar man reklammarknaden till 100% så ökar oddsen.Intressant kan ju vara att läsa Joels lansering: Joel bloggar om sin nya e-handel – En till Ehandel.se Bloggar webbplats
Inga större pengar på betald reklam dock…..19 januari, 2014 kl. 20:30 #172082AndreasDeltagareEfter jag startat upp flertal företag från grunden har jag nog delvis koll på vad man kan förvänta sig för resultat. Svårt och tungt är det nog, men inte omöjligt.
Jag måste dock medge att mode-marknaden är rätt obekant för mig och där kan du ha rätt.
Ser man på ehandeln överlag är det inte en omöjlighet.
19 januari, 2014 kl. 21:56 #172083connywesthDeltagare@Magnus 74167 wrote:
Till o börja med.
Att vara e-handlare är inte att vara konsult.Att sälja 6 st ”icke-märkesjackor” för 1400 kr/styck per dag första året i en helt ny e-butik låter inte rimligt. Ska du lyckas med det så måste ni tok-annonsera på Adwords och på allt som det går annonsera på.
Då lär annonserna kosta mer än vad du får in för jackan.
Det kanske inte är svaret på dina frågor men kunde inte låta bli att skriva det.Ett problem med kläder är returhanteringen.
Jag har inte sagt att det ska vara ”no-name”, eller ens att det kommer vara en enda produkt, detta är bara ett kalkylexempel för att visa min bekant på vilka kostnader man måste beakta så man har en möjlighet att tjäna pengar.
Däremot så är det intressant att lyssna på vilka segment som kan vara mindre riskfyllda.
Kalkylen är inte tänkt som en startkalkyl första året, till det behövs en mer utförlig analys och anpassning till arbetsinsats och kapitalinsats, vilket jag inte vet ännu. Kalkylen är tänkt som en ”heltidskalkyl” vid ”full produktion” så att det kan försörja en person på heltid. Startfasen kommer naturligtvis att vara tvungen att anpassas efter min bekants förutsättningar, men så långt har vi inte kommit i diskussionerna ännu.
19 januari, 2014 kl. 22:04 #172084connywesthDeltagare@Kocken 74153 wrote:
Du saknar:
Webbutikslösning 1000-10000 kr månaden
Programmeringstjänster `?
Konsulttjänster Seo med flera?
Packmateriel
Inköp inköp av inventarier år ett
Betaltjänster
försäkringar
Fraktkostnader
Revisor
bokföring
städning
sopor/vattnen/el
Bankkostnader
För att nämna någraOm du har erfarenhet från klädbranchen så får du görna kompletter amed siffror. Det skulle uppskattas för då kan jag sätta ihop en mer komplett kalkyl till min bekant. Han är helt novis inom eHandel och företagtande i stort.
Vad anser du att proportionerna bör vara mellan de olika beloppen i kalkylen?
19 januari, 2014 kl. 22:07 #172085connywesthDeltagare@Magnus 74170 wrote:
Att sälja ickemärkeskläder för 1400 kr styck i en nyetablerad e-butik tror jag inte är lätt.
Behärskar man reklammarknaden till 100% så ökar oddsen.Intressant kan ju vara att läsa Joels lansering: Joel bloggar om sin nya e-handel – En till Ehandel.se Bloggar webbplats
Inga större pengar på betald reklam dock…..Jag har fått info från en insatt person att påslaget är vanligt att vara ca 400% inom klädesbranschen. Dvs 5 gånger inköpskostnaden till det svenska lagret. Resten av kalkylen har jag räknat baklänges.
19 januari, 2014 kl. 23:52 #172094SoffsDeltagareNormal marginal i branschen är betydligt lägre om man jobbar med andras varumärken. Importerar man själv no name är det förstås andra siffror men att då få ut 1400 netto för en jacka eller andra ytterkläder och på de volymerna i ett tufft segment som ytterkläder… nej. Det tror jag inte på. Då måste det vara rejält unikt och skickligt paketerat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.