Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Rimligt pris för domän

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Emilll
    Deltagare

Hej

Nu är det tyvärr så att namnet som vi tänkt använda till vårt nästa e-handelskoncept är upptaget, det är en SEO-kille som äger namnet och använder det inte i nuläget.. innan jag kontaktar honom så tänkte jag höra lite med er vad man kan räkna med att få köpa ett domän namn för, vad är ett rimligt pris?

Ordet får ungefär 320 sökningar per månad på google!

Runns.se
    Deltagare

Postade i fel tråd…

DavidWigg
    Deltagare

Hur långt är ett snöre? :)

Nej, men priset ska vara i proportion med ert intresse och innehavaren. Måste ni ha domänen så ska ni även vara beredd att betala. Priset är svårt att säga i förhand. Det kan vara allt från 3 – 4 tusen upp till 600 000 kr. Dan som har forumet sålde nyligen en domän för den sistnämnda siffra, även om det var ett annat utgångsläge.

Det är säkert lite annorlunda när du nu ska kontakta honom och ha en privat konversation. Det är annat när domäner läggs ut på auktion.

jgg
    Deltagare

Tillgång och efterfrågan. Vad är domänen värd för dig, och vad tror du att någon annan vill köpa den för? Nuvarande ägare har inget intresse av att sitta på en massa domäner, han vill sälja dem. Om han inte tror att någon annan kan betala mer än du bjuder, så kommer du förmodligen att få köpa den. Det är stor skillnad på om du vill ha ”bilar.se” eller ”hamster-frallans-mössa.nu”. :)

Hur viktigt är det för dig att få just den domänen? Om det bara är att du gillar namnet och tycker det är ansträngande att hitta på ett bättre, så skulle jag värdera det till max en tusenlapp. Känns som ett rimligt marknadspris för ett ”hyfsat namn”…det är nämligen ungefär vad jag själv skulle vilja ha betalt för att hitta på ett annat namn åt dig. ;) Om namnet däremot är ett centralt inslag i affärsidén är det en annan sak.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.