Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerköp eller reklamation enligt konsumentköplagen

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101195
    Rashid
    Deltagare

    Om en kund köper en vara och den var defekt när kunden fick den, och kunden vill inte bli ersatt av en ny vara utan vill ångra köpet, räknas det då som en reklamation eller ångerköp enligt konsumentköplagen? Vore kanon om någon kan länka till rätt paragraf av konsumentköplagen med svaret.

    #171702
    Parvelito
    Deltagare

    Lagen är ganska fyrkantig där. Du som näringsidkare har rätt att byta ut en defekt vara. Kunden har rätt att ångra ett köp. Om allt skall gå enligt lagboken skall då den defekta varan returneras till dig som säljare, på din bekostnad, och sedan skall en ny felfri skickas ut, på din bekostnad. Sedan skall kunden returnera den ångrade varan till dig på sin bekostnad, och du skall kreditera/återbetala pengarna och lägga in varan på ditt lager.

    Man brukar kunna lösa det där lite smidigare än med lagbokens hjälp… :-)

    #172105
    Motley Denim
    Deltagare

    Jag skulle i ett sådant läge fokusera mer på kundservice än lagtext. Att göra kunden nöjd och återkommande borde vara bättre än att hävda sin rätt via en lagtext.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.