Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Omsättning?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Pelmered.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2014 kl. 13:45 #101174SkelletoDeltagare
Hej!
Har under en lång period arbetat med en affärsidé som nu är klar, och efter flera möten med EGT & min handläggare på arbetsförmedlingen så är det dags för en registrering av mitt företag!
Det jag nu undrar är när jag registrerar mig på Verksamt.se och får frågan om min årsomsättning, hur ska jag göra här? Jag har hört många säga att jag ska sätta en relativt låg årsomsättning för att inte få stora skattefakturor i början när jag inte rullar in några pengar alls? Jag är väldigt förvirrad som ni kanske märker.
Jag vet hur mycket jag beräknar att sälja, men under de 3-4 första månaderna så kommer jag inte att gå med någon ”jättevinst” och vill därför undvika en privatekonomisk kris!
Är somsagt brainstorm i huvudet just nu, men det ska nog lösa sig
2 januari, 2014 kl. 15:23 #171564YvonneDeltagareSätt en låg omsättning nu och märker du att det går bra är det bara att skicka in en ny blankett till skatteverket och även tvärt om.
2 januari, 2014 kl. 16:43 #171568SkelletoDeltagareTack så jättemycket yvonne
2 januari, 2014 kl. 19:59 #171572DavidWiggDeltagareDet är inte omsättningen som påverkar hur mycket du kommer att betala i skatt, det är resultatet. Så det är resultatet som du ska hålla nere. Intäkter – kostnader osv.
Rätta mig om jag har fel(?)
3 januari, 2014 kl. 00:29 #171573PelmeredDeltagareMitt tips är att sätta 0 tills du har kommit igång och vet att du har beskattningsbar vinst.
Det är numera väldigt enkelt att justera det här månad för månad med hjälp av skatteverkets e-tjänster. Så börja med noll och justera sedan upp vid behov, dvs när du har vinst.
Är det enskild firma eller aktiebolag? Det påverkar hur du tar ut pengarna och hur skatten ska beräknas.
3 januari, 2014 kl. 01:55 #171574SkelletoDeltagareTack för ett bra svar! Det är en Enskild firma.
3 januari, 2014 kl. 16:13 #171583PelmeredDeltagare@Skelleto 73592 wrote:
Tack för ett bra svar! Det är en Enskild firma.
Då är det mer godtyckligt hur man gör eftersom finans pengar i princip är samma som dina egna pengar. Det är bara när du tar ut pengar ur firman i bokföringen som du behöver skatta förutom i slutet av året när du summerar intäkter och kostnader för att få fram ditt resultat.
Första året tycker jag att man kan köra på 0 hela vägen och sedan se vad resultatet blir i slutet av året. Speciellt om man har tänkt återinvestera större delen av vinsten och därmed inte tar ut så mycket pengar under året. Egentligen ska man väl enligt skatteverket försöka jämna ut så att man tar ut ungefär lika mycket varje månad och inte tar allt i en klumpsumma i slutet av året, men i början när man inte vet är det nog det bästa.
Har du tänkt ta ut en del lön löpande även under första året så kan det vara bra att uppskatta ungefär hur mycket man kommer ta ut, men att man räknar lågt. Annars får man en rejäl skattesmäll i början av nästa år.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.