Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Lagerhållning?
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2013 kl. 17:15 #101074JoelDeltagare
Hej hopp i tomteverkstan!
Ett optimalt lager har så klart 100% lagerhållning men av erfarenhet är det väldigt svårt att uppnå.
Vi har satt beställningspunkter så att vi försöker hålla en månads försäljning i lager (förutom toppsäljare där vi tar in större leveranser). Trots detta lyckas vi sällan komma över 90% i lagerhållning på årsbasis.
Borde vi anse det som en OK nivå? Hur ser eran lagerhållning ut och vad gör ni för att undvika OOS (out of stocks)?
Man vill ju inte binda för mycket kapital i lager heller
5 december, 2013 kl. 18:02 #170847ParvelitoDeltagareHur mäter ni fram siffran 90%, är det produkter som är slut?
Normalt är att man vill ha minst 95% av omsättningen i lager (det gör med andra ord inte så mycket om 20 sällanköpsprodukter tar slut ibland), och når man 98% brukar man vara rätt så nöjd med det.
Har ni analyserat något om varför produkter tar slut? (T.ex. får bloggomnämnande, finns med i nyhetsbrev eller någon form av kampanj, säsongsartikel, usel leveranssäkerhet frå leverantören eller stora oregelbundna beställningar).
5 december, 2013 kl. 19:06 #170852hansandersDeltagareDu kanske skulle tänka leveransgrad istället.
Kanske i kombination med lönsamheten/produkt.5 december, 2013 kl. 19:58 #170853JoelDeltagare@Parvelito 72711 wrote:
Hur mäter ni fram siffran 90%, är det produkter som är slut?
Normalt är att man vill ha minst 95% av omsättningen i lager (det gör med andra ord inte så mycket om 20 sällanköpsprodukter tar slut ibland), och når man 98% brukar man vara rätt så nöjd med det.
Har ni analyserat något om varför produkter tar slut? (T.ex. får bloggomnämnande, finns med i nyhetsbrev eller någon form av kampanj, säsongsartikel, usel leveranssäkerhet frå leverantören eller stora oregelbundna beställningar).
Precis, vi räknar lagerhållningen antal artiklar i lager delat på totalt antal artiklar. Då pratar vi alltså inkl varianter.
Just nu ser det ut så här: Lagerhållning: 9542/11017 (86,61%)
Vi har inte analyserat det närmare men spontant så beror det oftast på att artikeln är slut hos leverantör. Ett sätt att öka lagerhållningen är att vi nyligen fått stöd för att lägga in flera olika leverantörer av samma artikel. Tyvärr påverkar det inköpspriset negativt då vi tidigare valt den leverantör som erbjudit bäst pris på produkten.
@hansanders 72716 wrote:
Du kanske skulle tänka leveransgrad istället.
Kanske i kombination med lönsamheten/produkt.Vad menas med leveransgrad?
5 december, 2013 kl. 20:32 #170854KockenDeltagareHar för mig att Dan (Roliga prylar) skrivit någonstans på forumet hur de tänker/gör med lagerhållningen.
Lager är svårt så innih…. Speciellt nu kring jul för vår del. Vi handlar mycket ute i Europa och speditörerna tar flera dagar extra på sig hit upp till Lappland under december.
Hoppas du får kloka svar här som även vi kan ta till oss.5 december, 2013 kl. 20:39 #170855JoelDeltagare@Kocken 72718 wrote:
Har för mig att Dan (Roliga prylar) skrivit någonstans på forumet hur de tänker/gör med lagerhållningen.
Lager är svårt så innih…. Speciellt nu kring jul för vår del. Vi handlar mycket ute i Europa och speditörerna tar flera dagar extra på sig hit upp till Lappland under december.
Hoppas du får kloka svar här som även vi kan ta till oss.Jag vill också minnas något sådant och att Dan förklarade att de tittade på hur ofta de brukar beställa från leverantören (snitt-tid i antalet dagar) samt hur lång tid det tar att få hem produkten, för att jämföra med hur många de säljer och på så sätt få fram ett värde för antal att beställa.
Och ja, det är supersvårt. Det jag undrar mest är väl om vår siffra på en lagerhållning om 85-90% är godtagbar eller om vi gör ett dåligt jobb.
5 december, 2013 kl. 20:53 #170856KockenDeltagare@Joel 72719 wrote:
Det jag undrar mest är väl om vår siffra på en lagerhållning om 85-90% är godtagbar eller om vi gör ett dåligt jobb.
Vi har aldrig mätt det värdet tidigare men i just nu har vi 92,9% enligt din uträkning. Då är vi mitt i julhandeln och normalt har vi högre än de.
Men ni köper väl en del utanför Europa, så då blir det ännu svårare att hålla lager.6 december, 2013 kl. 08:04 #170863ParvelitoDeltagare@Joel 72717 wrote:
Precis, vi räknar lagerhållningen antal artiklar i lager delat på totalt antal artiklar. Då pratar vi alltså inkl varianter.
Just nu ser det ut så här: Lagerhållning: 9542/11017 (86,61%)
Vi har inte analyserat det närmare men spontant så beror det oftast på att artikeln är slut hos leverantör. Ett sätt att öka lagerhållningen är att vi nyligen fått stöd för att lägga in flera olika leverantörer av samma artikel. Tyvärr påverkar det inköpspriset negativt då vi tidigare valt den leverantör som erbjudit bäst pris på produkten.
Jag tror ni får räkna lite på vad ni omsätter på de olika artiklarna. Är det en frekvent säljande artikel kan man säkert motivera både ett högre inköpspris och en större egen lagerhållning. Däremot är det väl tveksamt att fylla upp lagret med typiskt tröga produkter som knappast driver försäljningen även om de finns på lager.
Ett tips kan ju vara att dela in era produkter i fem eller tio grupper med lika många i varje, sorterade efter omsättning. Då kan ni börja experimentera lite med den grupp av varor som omsätter mest och öka beställningspunkter och rekommenderat antal på lager. Sedan får ni se om det faller väl ut och fortsätta sedan med den näst bäst säljande gruppen. Nu har jag ingen aning om hur det ser ut för er, men det är ju inte ovanligt att det är 20-40% av antalet produkter som står för 70-80% av omsättningen. Det brukar göra en lagerökning av de produkterna både fysiskt hanterbar och ekonomiskt försvarbar.
6 december, 2013 kl. 08:46 #170865RikardDeltagareJa leveransgraden som hansanders pratar om är väl också relevant, framför allt om ni ofta får beställningar på fler än 1 st per artikel. Exempelvis hjälper det ju inte kunden att ni har en partyhatt i lager om hen vill ha 10 st. Vi har det problemet att vi ofta kan ha ett fåtal i lager av en produkt och så får vi beställningar på 50 plastmappar och då är det kört när vi bara har 13 kvar. Då hjälper delleverans sällan tyvärr. Leveransgrad tar ju också hänsyn till vilka produkter som snurrar som Parvelito tar upp.
6 december, 2013 kl. 08:49 #170868prylsjukDeltagareLagerhållning är svårt, men att binda lite lager ser jag bara som en bra sak – givetvis inte på nya produkter som man inte har den blekaste om, om det kommer sälja eller inte. Sen 1 månads försäljning i lager känner jag själv som lite för lite, jag skulle nog satsat på lite mer än så. Vi försöker ha 3 månaders försäljning på lager. Men det är väl en smaksak beroende på vad man vill. Bra om man vill undvika slutförsäljning. Men som sagt, lager är svårt då försäljningen oftast går i perioder av de flesta produkterna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.