Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Inlösen för både kort och direktbetalning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Jolo
    Deltagare

Finns det någon ”inlösare” som ordnar med både kort och direktbetalning? :)

Jag tänker nu inte på någon helhetslösning som tex Payson utan om man ska använda tex SveaWebpays samtliga betalsätt och bara behöver inlösenavtal.

Skulle då vara bra att bara kunna vända sig till en aktör istället för till varje bank.

Någon som vet?

Jolo
    Deltagare

Har själv endast kontaktat Teller och de ansluter endast Visa och Mastercard.

GregerA
    Deltagare

Direktbank har inte inlösen på samma sätt som kort. Direktbank bygger på att kunden vid betalning för över pengar direkt från sitt konto till ditt konto. Tyvärr kräver bankerna att man har ett avtal per bank, och att pengarna måste sättas in på ett konto i respektive bank. Därför behövs fyra konton och fyra avtal.

Vissa betalväxklar erbjuder en aggregerad tjänst för direktbank som kan kombineras med eget inlösenavtal för korten. Vi kör på det sättet via Paynova.

Jolo
    Deltagare

Stor tack för svar Greger! :)

Men vad innebär detta?

På Paynovas sidinfo kan jag både läsa ”Du som handlare tecknar själv avtal med banken” & ”Med Paynova får du tillgång till 4 banker med bara ett avtal”

Fungerar det som Teller men med inkluderad direktbetalning eller är det mer en helhetslösning såsom exempelvis Klarna?

Jag tittar just nu på att använda SveaWebpay och då behöver jag bara inlösen för kort och direktbetalning, ingen betalväxel .

allstars
    Deltagare

Usch, det är ett härke att fixa med inlösen för samtliga banker.

Det var något företag på uppgång som man anslöt sig till och automatiskt hade man direktbetalning till samtliga(?) banker. De hade samarbetsavtal med Blocket, har jag för mig.

Trustly hette de vissa.
    Jag försökte kontakta dem för ett avtal, men de svarade dock aldrig, vilket luktar lite oseriöst iofs.

GregerA
    Deltagare

@Jolo: Paynova svarar nog själv bäst – men de har två modeller; en där du har eget inlösen/bankavtal, och en där du kör via deras avtal. Vi mixar de modellerna. Paynova + Teller för kort och Paynova only för banker.

Jolo
    Deltagare

Tack för svar! ;)

Har ringt runt till lite banker angående inlösen till kort samt direktbetalning, och jag vet inte om jag missar nått men det verkar ju väldigt enkelt att skaffa inlösenavtal för både kort och direktbetalning.

Swedbank tar 200 kr för inlösen av kort / månaden och då ingår 100 transaktioner i det priset och efter det kostar varje transaktion 1,95 kr.
    För direktbetalning låg priset mellan 2-3 kr på de flesta bankerna.

Om man då använder Sveawebpay som inte heller tar någon procent på kort eller direktbetalning blir det enormt mycket billigare för mig när kunderna väljer detta betalsätt. Endast några kronor per transaktion, istället för hundralappar som det blir vid procentbaserad betalning. (har dyrare varor).

Eller har jag missat nått :confused::confused:

Som jag ser det verkar det både enkelt och bättre att gå direkt till bankerna än till en ”inlösare” (de tar ju ofta både procent och fast kostnad per transaktion).

Är det något annat som är jobbigare med egna inlösenavtal som jag inte tänkt på?

Jolo
    Deltagare

Ja, betal och kreditkort tar de ju procent på 😮

Någon som använder Teller eller Payex som vet vad de ligger på i kostnad vad gäller listpriser, eller om ni vill dela med er av avtalspriser ;)

Johan W
    Deltagare

Skaffa medlemskap hos Företagarna eller Svensk Handel så får du bra pris på Teller. Pris finns på deras hemsidor. Mycket bättre än vad du kommer fixa själv. Dock kostar det några tusen per år att vara medlem. Men värt om du kan nyttja deras andra förmåner och lobbyverksamhet för företagare.

SLIQHAQ
    Deltagare

Payson är ett bra alternativ om du både vill ha kort och direktbetalning via internetbank.

Då får du alla transaktioner i ett flöde och det är skönt för bokföringen och administrationen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.