Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Hur semesterstänga shopen?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 12 månader sedan av Boppe.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2013 kl. 10:07 #101037BoppeDeltagare
Jag har 3 månader som är absolut lågsäsong för min shop. Jag reser då utomlands, nya inköp samt semester.
Under denna tiden vill jag att ev blivande kunder skall kunna besöka shopen och se produkterna etc, men skall inte kunna genomföra köp. Jag upplyser givetvis att shopen är tillfälligt stängt och kanske bjuder på frakt under en viss period då shopen öppnas igen.
Hur löser man bäst detta (använder Opencart)? Är det vettigt/möjligt att helt enkelt bara inaktivera kassan?
Uppskattar alla förslag. Tack och bock på förhand.
P.S Inte aktuellt att försöka hålla öppet med vikarie el dyl.
28 november, 2013 kl. 10:44 #170583AndreasDeltagareEtt meddelande att butiken är stängd, både på första sidan och i kassan.
Naturligtvis är även kassan stängd.
Som en extra bonus kan man be kunderna lämna sin epost för att få ett meddelande när butiken öppnar igen.
Naturligtvis är det bästa att inte alls stänga shoppen men…
29 november, 2013 kl. 20:31 #170672BoppeDeltagare@Andreas 72398 wrote:
Ett meddelande att butiken är stängd, både på första sidan och i kassan.
Naturligtvis är även kassan stängd.
Som en extra bonus kan man be kunderna lämna sin epost för att få ett meddelande när butiken öppnar igen.
Naturligtvis är det bästa att inte alls stänga shoppen men…
Ditt förslag är alltså att stänga kassan?
Ingen annan lösning under givna förutsättningar?
30 november, 2013 kl. 22:27 #170690seostyleDeltagareDu fick ju ett bra tips om att stänga kassan. Vad mer ska du göra? Du vill ju inte ta emot beställningar när du är på semester och det är väl ändå det enda alternativet, som jag ser iaf.
Eller vill du ha kassan öppen så att folk kan beställa, men inte få produkterna, tills du kommer hem igen? Jag tror inte många kunder hade accepterat det.
Men förslaget ovan var bra, men det bästa är att inte stänga alls egentligen.
1 december, 2013 kl. 11:47 #170700PrixDeltagareAlltså att vara borta i 3 månader känns ju inte okej om jag som kund vill handla. Har lärt mig att en kund kan acceptera 2 veckor på sommaren och i år är jag iväg på skidresa då vi inte kommer leverera.
1 december, 2013 kl. 15:29 #170710BoppeDeltagareJag är nöjd med svaret på min fråga, stänga kassan.
Det säger sig själv att det bästa alternativet är inte att stänga alls. Men säljer man produkter som är mycket säsongsbetonade tappar man inte mycket i intäkter.
Det huvudsakliga syftet med att stänga webshopen är inte att hålla semester utan tillverkning och inköp av nya produkter.
1 december, 2013 kl. 17:17 #170713PrixDeltagareVad har du för butik? Står ju ”ingen” i profilen.
1 december, 2013 kl. 18:13 #170714DavidWiggDeltagareBra är också att ta bort köp-knappen på alla nivåer i butiken. På knappen kan det stå något i stil med ”Butiken öppnar (datum)”.
Då slipper kunder som har surfat runt i butiken x antal minuter och lagt produkter i kassan bli arg. Alltså, ta bort funktionen som gör det möjligt att lägga till produkter i varukorgen.
Det går att fixa med VQmod i Opencart så man slipper gå in direkt i koden.
1 december, 2013 kl. 18:28 #170715BoppeDeltagare@DavidWigg 72551 wrote:
Bra är också att ta bort köp-knappen på alla nivåer i butiken. På knappen kan det stå något i stil med ”Butiken öppnar (datum)”.
Då slipper kunder som har surfat runt i butiken x antal minuter och lagt produkter i kassan bli arg. Alltså, ta bort funktionen som gör det möjligt att lägga till produkter i varukorgen.
Det går att fixa med VQmod i Opencart så man slipper gå in direkt i koden.
Tack David.
Äntligen ett svar på den ursprungliga frågan.
Alldeles utmärkt, precis vad jag sökte.Problemet löst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.