Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Idéer kring A/B-tester
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av NellyPeter.
-
FörfattareInlägg
-
19 oktober, 2013 kl. 17:16 #100825danielanderssonDeltagare
(vet inte om detta bör ligga i Feedback & kritik?)
Vi är i full färd med ett antal A/B-tester. Några är avklarade (som t ex det jag skrev om ett tidigare inlägg), andra kommer köras senare. Just nu testar vi om kategorierna eller topplistorna ska vara högst upp (i vänstra spalten).
Men vi är långt ifrån säkra på att vi täcker in allt. Så frågan är.. vad tror ni skulle höja konverteringen på iPhone skal, iPhone-tillbehör & iPad-tillbehör ?
19 oktober, 2013 kl. 18:37 #169159PalMikDeltagareJag vet inte om ni kan få ett tillräckligt stort sample, men hade varit intressant att se vad kunderna gilla bäst: Se Trygg E-handel logon högst upp till höger eller länk till prisjakt omdömena som nu ligger längre ner.
Förmodligen är trygg e-handel bättre då väll inte prisjakts omdömen är like starka som e.g. Amazon (?!?) men hade varit ett intressant test.
19 oktober, 2013 kl. 18:41 #169160danielanderssonDeltagare@PalMik 70750 wrote:
Hade varit intressant att se vad kunderna gilla bäst: Se Trygg E-handel logon högst upp till höger eller länk till prisjakt omdömena som nu ligger längre ner
Hm, bra idé. Prisjakts ruta är lite högre än logon, men kanske om man tar bort den om frakt?
Får undersöka, vore helt klart intressant, tack!
19 oktober, 2013 kl. 18:41 #169162DanDeltagareLägre frakt, lägre fakturaavgift är det jag spontant tror på att testa. Men vet inte om vi bara pratar visuella test eller alla test.
Jag tycker visuella test ofta är slöseri med tid i vårt fall jämfört att testa att förändra hela kunderbjudandet.
19 oktober, 2013 kl. 18:44 #169164danielanderssonDeltagare@Dan 70753 wrote:
Lägre frakt, lägre fakturaavgift är det jag spontant tror på att testa. Men vet inte om vi bara pratar visuella test eller alla test.
Jag tycker visuella test ofta är slöseri med tid i vårt fall jämfört att testa att förändra hela kunderbjudandet.
Tyvärr har inte butiken stöd för AB-tester på det sättet
Eller, det GÅR (upptäckte tidigare idag att man kan via Optimizelys kakor räkna ut vilken variant de ska se..), men det blir väldigt mycket jobb per test.
Och det känns alltid som om man blåser folk om man testar lägre priser (produkter, frakt, fakturaavgift).
Fakturaavgiften kommer dock försvinna inom kort.
Så tänker framförallt på visuella. Det måste väl gå att öka konverteringen på det sättet också?
19 oktober, 2013 kl. 19:03 #169165DanDeltagareDet visuella är mycket jobbigare och jag tänker man måste ha en tes där samt se hur dropoutsen ser ut i funneln för att hitta problem?
Men bara en sak jag tänkte på spontant nu när jag var inne o skulle handla till min 4S var att ni har sjukt mycket kategorier och produkter (vi har samma problem) och varför sorteras de efter namn som default? Popularitet måste väl konvertera bättre? Det gjorde det när jag testade för längesedan iaf. Men kanske ej går att testa pga i backend?
19 oktober, 2013 kl. 19:07 #169166danielanderssonDeltagare@Dan 70756 wrote:
Det visuella är mycket jobbigare och jag tänker man måste ha en tes där samt se hur dropoutsen ser ut i funneln för att hitta problem?
Tja.. på framsidan körde vi AB med slider vs ”Välj din enhet”. Ändrar man på flera ställen samtidigt så behöver man kanske köra med funnel, men varför annars?
@Dan 70756 wrote:
Men bara en sak jag tänkte på spontant nu när jag var inne o skulle handla till min 4S var att ni har sjukt mycket kategorier och produkter (vi har samma problem) och varför sorteras de efter namn som default? Popularitet måste väl konvertera bättre? Det gjorde det när jag testade för längesedan iaf. Men kanske ej går att testa pga i backend?
Vi har inte kört AB där, men ändrade till popularitet ett tag (för över ett år sen förvisso) och då skönk konverteringen.
Det står dock med på listan att köra ett riktigt AB och där kan det vara värt att jobba lite
19 oktober, 2013 kl. 20:17 #169167JoelDeltagare@danielandersson 70757 wrote:
Vi har inte kört AB där, men ändrade till popularitet ett tag (för över ett år sen förvisso) och då skönk konverteringen.
Det står dock med på listan att köra ett riktigt AB och där kan det vara värt att jobba lite
Tycker ni ska läsa detta blogginlägg också.
19 oktober, 2013 kl. 20:21 #169168danielanderssonDeltagare20 oktober, 2013 kl. 09:06 #169170Katrin LundgrenDeltagarejag är nog inne på Dans linje att hellre A/B testa själva kunderbjudandet, som jag tror ger mer effekt än det grafiska. I alla fall har mina små tester i swecat visat det, exvis sänkt frakt ger betydligt bättre effekt än flytta kategorier och till och med än att göra en redesign som jag gjorde. Den redesignen var nog det minst lönsamma jag någonsin gjort. har inte sett ngn effekt av den whatsoever.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.