Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja via Amazon

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Khan
    Deltagare

Hej alla e-handlare!

Jag ingår i en projektgrupp under namnet Khan som arbetar med att skapa ett nytt varumärke inom konfektyr. Vår produktion kommer främst att ske i USA. Vilket öppnar för möjligheten att sälja direkt via Amazon på den amerikanska marknaden. Även om vårt primära fokus idag ligger på Europa.

För er som är bekanta med Amazon finns det ju flera lösningar. Allt från att sälja enstaka produkter till att skapa hela fristående webbutiker på Amazons plattform. Och sedan låta Amazon sköta distributionen och logistiken av varor i USA. Därför är det intressant för oss att redan från början kunna erbjuda amerikanska kunder möjligheten att köpa våra produkter via vår amerikanska hemsida med koppling till Amazon.

Därför är jag nyfiken på om det finns någon här på forumet som har egna erfarenheter eller kunskap inom ämnet att sälja via Amazon antingen internationellt, inom EU eller i USA. Naturligtvis är alla funderingar och svar lika välkomna!

Mvh

Johan

PalMik
    Deltagare

Sålt/säljer via amazon marketplace, vendorcentral och vendorcentral edi i eu och usa själv och via kunder. Fulfillment via marketplace även provat Fba. Men vad är det du specifikt vill veta, deras shop har jag inte prövat.

Om Amazon är bra för att få distribution i USA? Har du fokus på att bygga varumärke och bara intresserad sälja till slutkunder, isf visst deras search är ju extremt stor och säljer din produkt bra går de in och köper adwords ganska effektivt.

Khan
    Deltagare

Tack för ditt svar PalMik!

När det gäller vår tänkta försäljning inom USA ligger vårt fokus främst på varumärkesbyggande och slutkonsument genom att skapa en Amazon Webstore samt direkt via marketplace.

Hur har du löst försäljningen inom USA? Krävs det företag/filial inom USA eller kan man använda ett företag och bankkonto i ett annat land där Amazon finns representerade t.ex. UK? Vi planerar på sikt att öppna ett dotterbolag inom USA och även då vända oss mot eventuella återförsäljare.

Mvh

Johan

PalMik
    Deltagare

@Khan 70240 wrote:

Tack för ditt svar PalMik!

Hur har du löst försäljningen inom USA? Krävs det företag/filial inom USA eller kan man använda ett företag och bankkonto i ett annat land där Amazon finns representerade t.ex. UK? Vi planerar på sikt att öppna ett dotterbolag inom USA och även då vända oss mot eventuella återförsäljare.

Mvh

Johan

Hejsan, för att sälja via Amazon i USA krävs att du har ett EIN nummer, ett kreditkort (tror inte det behöver vara issued i US). Sen krävdes det nog en US kontaktadress också.

När vi gjorde det själva hade vi ett c-corp bolag där, bankkonto via hsbc, efulfillmentservice.com som fulfillment partner (det är svårt att bara ha FBA då de inte accepterar leveranser härstammandes utanför usa så du behöver en logistik partner, iaf gjorde de det inte då). Med ett bolag där får du ett EIN.

Det var nog egentligen det som krävdes just för att sälja via marketplace.

Khan
    Deltagare

@PalMik

Om jag har förstått dig rätt måste vi redan från början registrera ett bolag för att ha möjlighet att sälja via Amazon i USA? Vilket iför sig är väldigt logiskt. Använde ni er av någon form av fullservice lösning för ert c-corp bolag?

Vad det gäller FBA så tillverkas samtliga produkter inom USA så det ska alltså inte vara några problem.

PalMik
    Deltagare

Hejsan,

ni kan ju skaffa en distributör eller agent som säljer åt er också. Kommer ihåg en på forumet hittade en logistiker som agerade distributör åt dem på samma gång.

Jag kommer ihåg att jag läste att det går att få ett EIN utan US bolag men det verkade ännu krångligare och jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Nej vi gjorde det själva med en advokat i den stat vi var intresserade av. De olika inc services är inte så dumma som många säger men man måste veta vad det är man ska ha.

Exportrådet erbjuder ett paket för detta, inte billigaste (dock helt oki pris) men nog bekvämaste sättet för en svensk. Fråga dem iaf för aktuellt pris.

WebWatch
    Deltagare

vi säljer via Amazon.com marketplace, och våra filmer distribueras från amazon’s distributionscenter i USA. (FBA)
    Perfekt för oss, och våra kunder som får billig och snabb frakt.

Jag har endast ett bankkonto i England. Inget bolag i USA eller liknande

Funkar perfekt.

Jag skickar paket från Sverige till de olika distributionscentren för att fylla på lagret när så behövs.
    Inget konstigt.

Vi säljer även på europeiska Amazon, men där har vi inte FBA ännu.

Khan
    Deltagare

@PalMik

Åter igen tack för att du tar dig tid. Jag har sedan tidigare ett gott samarbete med ett Shipping Center som sköter logestiken från USA till Sverige.

Exportrådet kommer att vara aktuellt när vi väljer att öppna en egen inköpscentral i USA för ett annat företags projekt. Och då kommer en inc services partner att vara viktig.

@WebWatch

Toppen! Det var precis den här formen av information som är aktuell för oss i början innan verksamheten är mer aktuell för USA i form av ett dotterbolag.

Hur många distributionscentraler använder du i USA? Vi kommer som jag tidigare har nämnt producera i USA och därifrån distribuera direkt till 3PL i Europa och USA.

Har du enbart ett bankkonto i UK eller även dotterbolag?

PalMik
    Deltagare

@WebWatch 70258 wrote:

Jag har endast ett bankkonto i England. Inget bolag i USA eller liknande

Jag skickar paket från Sverige till de olika distributionscentren för att fylla på lagret när så behövs.
    Inget konstigt.

Vi säljer även på europeiska Amazon, men där har vi inte FBA ännu.

What, detta alltså via ett sellercentral konto reggat på amazon.com? Tullar ni in varorna då själva eller via Amazons egen broker? Hur gör ni med sales tax på grejer osv? Är detta enbart för media eller funkar det för alla varor nu?

Amazon vill väll på sikt att det inte ska va nån skillnad om en vara finns i DE eller US men sålångt trodde jag inte det var än. När vi regga oss var EIN plikt dock ser jag Amazon faktiskt skriver att i USa är det nu tillåtet med importer till FBA, nicigt.

WebWatch
    Deltagare

@Khan 70261 wrote:

@WebWatch

Toppen! Det var precis den här formen av information som är aktuell för oss i början innan verksamheten är mer aktuell för USA i form av ett dotterbolag.

Hur många distributionscentraler använder du i USA? Vi kommer som jag tidigare har nämnt producera i USA och därifrån distribuera direkt till 3PL i Europa och USA.

Har du enbart ett bankkonto i UK eller även dotterbolag?

Filmerna skickas från 3st distributionscentra i USA.

Vi har enbart ett bankkonto i England. Inga dotterbolag.

PalMilk Det var en massa papper att fylla i när vi startade upp. Svårt att minnas allt nu.
    Vi hanterar bara filmer så, kan inget om andra varor.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.