Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Svenska eller Engelska?
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av NellyPeter.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2013 kl. 21:27 #100716BestblomDeltagare
Hallå där,
Jag hade en fråga och undrar även hur ni har gjort det?
Jag kommer att lansera min webbshopp inom närmaste tiden och har, innan lanseringen, engelska som standardspråk.
Webbshoppen ska vända sig till ”alla” i världen, om ni förstår vad jag menar. Sidan är inte begränsat till Sverige men jag kommer först att marknadsföra/lansera sidan på hemmaplan i Sverige, därefter satsa utanför Sverige…Tycker ni att jag ska ha engelska som standardspråk även om jag ska börja med att riktiga in mig mot Sverige? Jag vill liksom att kunden ska känna till att det är ett svenskt företag.
Eller ska jag ha både engelska och svenska som man kan välja?
Hur har ni gjort det?
1 oktober, 2013 kl. 06:41 #168515Fru BadDeltagareOm du ska börja med det svenska marknadet, så välj svenska!
Om du har ressurser, så ha heller val-möjlighet.1 oktober, 2013 kl. 10:35 #168525FreeroleDeltagareJag tror ganska hårt på att köra på det språk som talas på den marknaden man vänder sig till. Det är en del jobb med översättningar osv men jag tror man tjänar på det i längden. Lycka till!
1 oktober, 2013 kl. 19:13 #168551BestblomDeltagareTack för tipset!
Det finns några sidor som både har på svenska och engelska. Hur har dem gjort det? Skriver dem om exakt samma sak till engelska eller finns det en översättningsspråk som gör det (talar inte om google transtlate dock;)Tack
1 oktober, 2013 kl. 19:59 #168555FruktsamDeltagareDet finns lite olika sätt att lösa det på. Antingen kör man separata shoppar med olika språk eller använder man en plattform som stödjer flera språk i en och samma shop. Det beror på lite hur mycket man vill anpassa den efter land/språk.
Men om du har en shop med flerspråksstöd så har du oftast språkfiler där alla vanligt förekommande ord och fraser finns. Dessa får du översätta om de inte redan finns för språket du vill använda.
Sedan finns det normalt ett fält för varje språk i administrationsdelen när du exempelvis lägger in en artikel så har du en ruta för svenska och en för engelska.2 oktober, 2013 kl. 06:55 #168569FreeroleDeltagareTror inte det finns något som översätter text åt en utan det får man nog göra själv. Vi översätter all text själva dvs manuellt.
2 oktober, 2013 kl. 14:23 #168583BestblomDeltagareOkey, ska kolla upp det. Tack så mycket för tipsen!
4 oktober, 2013 kl. 14:32 #168676BestblomDeltagareSka även namnen på produkterna som är tänkt att vara på engelska ska ändras om till svenska?
Jag är tveksam om översättningen på namnen blir bra.. hmmm21 oktober, 2013 kl. 09:53 #169194Lux-Case.seDeltagareVi använde oss av Outsourcenordic för att översätta stora delar av webshoppen från Danska/Engelska till Svenska, Norska och Finska.
@Bestblom 70102 wrote:
Ska även namnen på produkterna som är tänkt att vara på engelska ska ändras om till svenska?
Jag är tveksam om översättningen på namnen blir bra.. hmmmDet är upp till dig, men om det är ett namn så brukar det vara oöversatt. För att ta ett exempel från Lux-Case.se: iBones (Rosa) Silikonskal till iPhone 4/4S. Originaltiteln kan ha varit ”iBones (Pink) iPhone 4/4S Silicone Cover”. Om vi hade bytt namnet till iBen eller något hade det knappast varit bättre, men färgen och beskrivningen i titeln är viktiga.
Ju mer originellt material du har på din hemsida (unika texter, beskrivningar, etc.) tillsammans med nyckelorden, desto högre kommer du att ranka på Google. Det är en stor anledning till att ha (nästan) allt översatt och inte bara via Google Translate.
21 oktober, 2013 kl. 13:32 #169203NellyPeterDeltagareMin personliga erfarenhet ar att sprak och valuta formodligen ar de tva mest viktiga faktorerna for konvertering (vid sidan av sjalva produkten) sa jag tror definitivt att en investering i oversattning lonar sig for dig. Pa Nelly.com valde vi att inte oversatta produkttexter da det passade var malgrupp men daremot oversatte vi produktbeskrivningar (ursakta att jag skriver utan prickar)!
Bast att tillagga att jag inte ar kvar pa Nelly.com, varken som delagare eller anstalld!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.