Startsida › Forum › E-handelsforumet › Köp & Sälj › Prissättning mot återförsäljare
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2013 kl. 19:44 #100700jaannyDeltagare
På vissa E-handelssidor har man särskild inloggning för återförsäljare. Vilken prissättning kan jag erbjuda en återförsäljare? Vi säljer handgjorda möbler och inredningsartiklar. Jättetacksam för svar, Med vänlig hälsning, Jenny
27 september, 2013 kl. 20:48 #168411PrixDeltagarePrissättning mot återförsäljare bör vara så att återförsäljaren skall kunna hålla ditt ordinariepris ut mot kund och tjäna pengar på det men de ska inte tjäna lika mycket pengar på varje produkt som du gör när du håller ordinarie konsumentpris.
Det bästa alternativet för att vara grossist el. distributör är att ha ett listpris och sedan kundanpassa priser efter vissa parametrar ex. förhållande till volym och andra faktorer.
Det är också viktigt att hålla stenkoll på sina kunder. Satt idag och diskuterade då det framkom att ett en nätbutik håller lägre pris på ett märke än vad de själva gör gentemot sina B2B kunder. Detta var inte alls populärt.
27 september, 2013 kl. 21:03 #168412FruktsamDeltagare@Prix 69800 wrote:
Satt idag och diskuterade då det framkom att ett en nätbutik håller lägre pris på ett märke än vad de själva gör gentemot sina B2B kunder. Detta var inte alls populärt.
Nä och desvärre är det allt för vanligt. Det är ofta en lite känslig situation att sälja till både konsument och återförsäljare. Man vill ju inte gärna konkurrera med sina företagskunder, samtidigt vill man kunna ge bra erbjudanden till sina privatkunder.
27 september, 2013 kl. 22:25 #168415SekeDeltagareSom Prix skriver är det klart att man måste ha en prisstruktur som gör att återförsäljarna kan tjäna pengar. Det är en känslig situation när man både säljer direkt mot slutkund och via återförsäljare. Det gäller då att man har en tillräckligt stor marginal i utpriset mot slutkund för att kunna dela på den mellan sig själv och sin återförsäljare så att det är lönsamt för båda. En hållbar affärsmodell alltså.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.