Startsida Forum E-handelsforumet Logistik När säkerheten går för långt hos Posten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Lastbryggan
    Deltagare

En kund vid namn Peo beställde en film mot postförskott av mig häromdan.
    Beloppet var på 298kr inkl. porto & PF-avgift, kunden valde brevavisering.

Dagen efter får Peo en avi i brevlådan om att han har en försändelse att hämta hos sitt ombud. Glad i hågen kilar Peo iväg till sitt ombud med avin och legitimation för att hämta filmen men där tar det stopp.

På hans körkort står det Per xxxsson och inte Peo xxxsson som det står på avin och kassörskan vägrar lämna ut försändelsen trots att det som sagt är mot postförskott och Peo har plånboken i högsta hugg.

När han ringer och frågar mig vad han skall göra så tror jag knappt att det är sant och efter lite diskuterande bestämmer vi att han skall gå tillbaka senare för att se om det är någon annan som jobbar som kanske är lite smidigare. Men det var det tyvärr inte och Peo vägrades ännu en gång att hämta sin DVD.

Efter denna för mig smått osannolika historia ställer jag mig några frågor som jag gärna skulle vilja har svar på från Posten så att vi vet vad som gäller.

1. Hur har avin kunnat delas ut till Peo då inte namnet på dörren överensstämmelser med namnet på avin?

2. Om man heter Bo xxxsson och beställer i namnet Bosse xxxsson, kan man hämta ut en försändelse då?

3. Om man heter Lars xxxsson och beställer i namnet Lasse xxxsson, hur blir det då?

Jag är fullt medveten om att Posten stramat åt sina rutiner mad det gäller ombuden, men saker och ting behöver väl ändå inta vara svarta eller vita utan en liten uns av smidighet.

Rikard
    Deltagare

Peo säger du… Jobbar han på shirtstore?

Ja tydligare instruktioner från Posten vore bra. Vi har ju rätt ofta företag som skickas med MyPack det kan ibland bli stora problem. Men vi har också varit med om att smeknamn kunnat hämtas ut så det verkar vara godtyckligt.

Lastbryggan
    Deltagare

@Rikard 69330 wrote:

My lips are sealed, diskretion är en hederssak ;-) (Skall jag vara ärlig så har jag ingen aning)

Per Nilsson
    Deltagare

Det stod Per på legget.

Jag har också råkat ut för hårda kontroller när det gäller PF, vilket jag tycker är lite konstigt.

Lastbryggan
    Deltagare

@Per Nilsson 69334 wrote:

Det stod Per på legget.

Japp, Per Olof (utan bindestreck) men Peo på avin.

Prix
    Deltagare

Kan förstå båda parter faktiskt. Kassörskan kanske fått världens utskällning förr när det gäller något liknande, och trots att det är PF (vilket ändå borde anses mindre värdefullt än Rek. Då man bet.) så vet inte kassörskan vad som finns i paketet, det kan vara känsligt även om kunden betalar för att få det.

Sen finns det dem som jobbar på ombud och tror det är kungen man ska besöka. Jag har personligen blivit nekad för kassörskan inte kunde vara helt säker på att bilden på mitt körkort var jag. Hade glasögon och kort hår vilket jag inte hade på körkortet. Efter rotat igenom hela plånboken och visat kort efter kort och även plockat fram saker på mobilen fick jag efter 20 minuters jobb hämta det.

Peo Olsson
    Deltagare

@Rikard 69330 wrote:

Ja tydligare instruktioner från Posten vore bra. Vi har ju rätt ofta företag som skickas med MyPack det kan ibland bli stora problem. Men vi har också varit med om att smeknamn kunnat hämtas ut så det verkar vara godtyckligt.

Kul Rikard! :-)
    Jag är helt oskyldig denna gång även om Mats har många trevliga produkter!

Plastskivor
    Deltagare

Om det står Holmen på avin och Holmén på legget, funkar det?

Lastbryggan
    Deltagare

Min kontakt från Posten ringde upp mig idag efter att ha sett tråden och han skulle ta reda på vilka regler som gäller.

Tänkte på en annan sak som min postenkontakt också skulle kolla upp, har ju flera kunder som ex. skriver S Svensson och det verkar ju funka. Det betyder ju att om min kund Peo hade skrivit ”P xxxson” i stället för ”Peo xxxsson” så hade det kanske gått att få ut den.

Skall bli intressant att få veta vad som gäller, en gång för alla och självklart återkommer jag här.

Det kanske är på sin plats att göra en notering i kassan där man skriver hur noga det är.

C.Larsson
    Deltagare

Jag jobbar i en butik med väldigt stort postombud och får väldigt många arga kunder pga detta som ni nämner. Men det är riktlinjer från posten som sagt att förnamn och efternamn skall finnas med och vara samma som legitimationen. Tror också att vi åkte dit på detta någon gång då ett paket lämnats ut till en av postens kontrollanter där namnet inte stämde till pricka. Vi lämnar mer än gärna ut paket till smeknamn och liknande men måste rätta oss efter posten så vi ej förlorar licensen. Vet också att man kan ringa till posten när man känner sig lite osäker på att lämna ut paket t.ex till Peo men posten säger nej nästan alltid.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.