Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Dhl delar ut till fel servicepoint – rätt att häva köp?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100597
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Dhl har lyckats leverera samma paket 2 ggr till ett annat servicepoint än det vi bokade. Måste vara nått systemfel. Jag kontrollerade noga när det skulle flyttas så att det blev rätt. Lika … så hamnar det på samma felaktiga ställe.
    Kunden är upprörd och vill hoppa av hela beställningen nu är förseningen uppe i 5 dagar (stor summa och stort paket naturligtvis). Vet någon vad som gäller? Vi har angett i köpvillkoren att vi inte tar något ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget och Vi inte råder över transporttider eller tillfälliga transportförseningar som fraktbolagen ansvarar för.

    Skall det betraktas som ett öppet köp där kunden står för returen?

    #167648
    Ekraft
    Deltagare

    Hur tror du kunden reagerar på det? Tror du kanske att h*n kommer rekommendera dig och din butik till alla som man känner, skriva en strålande positiv recension och ge dig högsta betyg på någon bedömningssajt? Om du tror det, så är det helt OK att göra som du tänker, learning-by-doing är nyttigt. Om du inte tror att det blir utfallet, så försök hitta en lösning med kunden som gör att denne gör precis det ovanstående.

    (Se sedan till att DHL får veta att du är sur som f*n på dem och om de vill behålla dig som kund får de fjäska lite).

    #167655
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Visst försöker man alltid göra en bra lösning för kunden – men det är alltid bra att veta vad som gäller. Låter alltid bättre om man anger att egentligen så…men vi gör så…
    Har kontaktat dhl – ska bli spännande att se hur och om de har någon bra lösning på problemet…

    #167660
    Fruktsam
    Deltagare

    Tja som du säger så är det ju ingen större skillnad mot att kunden returnerar varorna under ett öppet köp. Enda skillnaden är ju att de aldrig befunnit sig hos kunden rent fysiskt.

    Om det är DHL som gjort fel så får de ju stå för kostnaden.

    Sen har jag personligen lite svårt att förstå vad en veckas leverans är att bli upprörd över, om inte varorna skulle vara till något speciellt tillfälle förstås.
    Men det är ju onödigt att argumentera med kunden om. :)

    #167679
    SamH
    Deltagare

    Vad skulle skillnaden vara om kunden önskar returnera paketet under öppet köp från ombud 1 eller om denne hämtar ut paketet från ombud 2?

    Ingen skillnad alls

    #167688
    Henrik_G
    Deltagare

    Jag vet att DHL regelbundet gör så här. Vissa ombud, t.ex Pressbyrån, accepterar bara att handskas med små paket. De större skickas till andra ombud även om Pressbyrån har valts som ombud.

    #167689
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Precis min tanke – gör man en stor order som man sen inte vill ha p g a av 5 dagars försening som vi inte rår över så blir man fundersam. Om inte kunden hämtar ut paketet blir det ju riktigt kostsamt med dhls avgifter för outhämtat paket – ca 400:- med frakter och faktureringsavgifter – tror inte att dhl kommer att ersätta något… de vet inte vad fjäsk är tyvärr ;)

    #167691
    Lilla Ivy
    Deltagare

    @Henrik_G 68972 wrote:

    Jag vet att DHL regelbundet gör så här. Vissa ombud, t.ex Pressbyrån, accepterar bara att handskas med små paket. De större skickas till andra ombud även om Pressbyrån har valts som ombud.

    OJOJOJ! Har inte varit med om det tidigare – det är ju flera mil fel och nu har de lovat att det skall hamna rätt – kunden kunde vänta en dag till – men det tror jag inte dhl fixar.

    #167721
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Nu har jag fått svar från dhl – Alla våra ombud hanterar samma storlek på paketen så de har inte rätt att neka om emballaget håller sig inom gränsen.

    Är det någon som har fått någon slags kompensation för att dhl försenat en leverans? Kunden vill bara behålla paketet mot att vi ger en bra subvention…

    #167725
    bslask
    Deltagare

    @Henrik_G 68972 wrote:

    Jag vet att DHL regelbundet gör så här. Vissa ombud, t.ex Pressbyrån, accepterar bara att handskas med små paket. De större skickas till andra ombud även om Pressbyrån har valts som ombud.

    Det där är jag mycket skeptisk mot, vänligen tala om vart den info-källan kommer ifrån. Jag har fått uppgiften från min DHL-säljare att samtliga Servicepoints ska ta alla paket som ryms inom Servicepoint tjänstens mått.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.