Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Varför använder ni payson/klarna och inte egen inlösare?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av prylsjuk.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2013 kl. 09:09 #100512SamHDeltagare
En tanke slog mig häromdagen,
Ponera att ni har en svensk butik med svenska kunder samt innehar ett registrerat företag. Vad är anledningen till att ni integrerar Payson eller Klarna och inte avtal med en egen inlösare?
Payson tar 3% utav er omsättning. Klarna tar 2.95%.
Eftersom ni riktar er till svenska kunder så har de flesta bankkort. På bankkort så tillkommer ingen rörlig % utan ni betalar endast en fast kostnad per transaktion.
Utöver detta tillkommer även betalväxelns fasta transaktionskostnad.Vi tar exempel 30 köp per månad och 300kr snittköp.
Ett köp med ett bankkort på 300kr betyder i Paysons fall 3kr +9kr = 12kr.=360kr per månad
Ett köp med ett bankkort på 300kr betyder i Klarnas fall 9kr.= 270kr per månadEtt köp med ett bankkort hos en egen inlösare betyder 150kr (månadskostnad hos epay) + 60kr (epays transaktionskostnader 30x2kr) + 45kr (bankens kostnad 1.50kr x30) = 255kr. Det tillkommer ingen rörlig transaktionskostnad på bankkort.
Nu drog jag endast ett exempel på 1köp om dagen i 30dagar men redan där lönar det sig att köra själv. Säg att ni har 20 ordrar om dagen. Detta blir då per månad:
Payson = 7200kr
Klarna = 5400kr
Egen lösning = 150+1200kr+900kr = 2250kr.Så vad har jag missat, varför är Klarna/payson populära i butiker som har högre omsättningar?
Dessutom är min erfarenhet att vid disputes/chargebacks vid 3e parts lösning så tar dom oftast kundens sida istället för din.Upplys mig gärna om jag missat något väsentligt här eller genomgått en tankevurpa.
Källor:
https://www.payson.se/prislista
https://klarna.com/sv/salj-med-klarna/vara-tjanster/klarna-checkout
http://www.epay.se/epay-payment-solutions/priser.aspGår även komma billigare undan med Quickpay istället för ePay exempelvis.
18 augusti, 2013 kl. 09:32 #166895EkraftDeltagareDet finns nog flera skäl till att man använder andra tjänster:
1: Kunderna vill betala på annat sätt. Det är dumt att få kunderna att backa ur en beställning på 300kr för att man skall spara en femma.
2: Butikerna har rabatter på avgifterna och betalar inte enligt ordinarie prislista. Då blir skillnaderna mindre.
3: Klarna och Payson erbjuder fler betalsätt än kortbetalningar, samt också kortbetalningar med kreditkort och utländska kort.
4: Man ser ett värde i en enklare administration när man har betalningarna samlade hos en leverantör istället för flera.18 augusti, 2013 kl. 13:30 #166897DanDeltagareIngen med volymer betalar listpriser. Dessutom har jag svårt att se att man skulle köra en inlösare istället för Klarna då grunden i tjänsten är faktura inte kort.
Fördelen med payson är att man får flera betalsätt med en integration/avtal, vilket är samma fördelar som Klarna checkout.
När man hanterar några 1000 transaktioner så är varje nytt betalflöde något som måste lösas bokföringsmässigt för momsavstämning och kontoavstämning. Det kostar också pengar och massor av tid. Där har både Payson och Klarna en stor fördel eftersom man skär ner betalflödena till i bästa fall endast 1.
18 augusti, 2013 kl. 17:24 #166899Johan WDeltagareDäremot kan man ju fundera varför en del betalar flera tusen kr i skillnad varje månad på kort vs kort. Att jämföra Klarna Checkout rakt av mot kortbetalning är lite skillnad.
18 augusti, 2013 kl. 17:54 #166900prylsjukDeltagareInstämmer med tidigare talare + att har man volymer så kan man förhandla om kostnaderna som du tar upp… just saying.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.