Startsida Forum E-handelsforumet Logistik DHL ersätter inte dold skada längre

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100500
    Alldo
    Gäst

    Det verkar som om DHL inte längre ersätter krossade varor. Detta om inte mottagaren kvitterat och noterat att emballaget är skadat vid uthämtande.

    Vi har blivit nekat en reklamation där vi har fått varor förstörda av DHL. Kunden hade alltså redan kastat emballaget, samt upptäckte transportskadan hemma.

    Någon annan med liknande erfarenhet?

    #166825
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Har alltid varit så, detta är inget nytt. Sen om man fått igenom det innan är alltså bara plus.

    @Alldo 67992 wrote:

    Det verkar som om DHL inte längre ersätter krossade varor. Detta om inte mottagaren kvitterat och noterat att emballaget är skadat vid uthämtande.

    #166826
    Alldo
    Gäst

    @Jimmy Öström 67993 wrote:

    Har alltid varit så, detta är inget nytt. Sen om man fått igenom det innan är alltså bara plus.

    Då lär ju alla e-handlare som skickar med DHL försöka förmå sina kunder att öppna sina paket inne på alla Servicepoints ute i landet. För alla paket kan verkligen INTE skickas i skokartonger etc.

    #166827
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ser man att sitt paket är skadat måste detta rapporteras direkt i butiken, så har det alltid varit.

    @Alldo 67994 wrote:

    Då lär ju alla e-handlare som skickar med DHL försöka förmå sina kunder att öppna sina paket inne på alla Servicepoints ute i landet. För alla paket kan verkligen INTE skickas i skokartonger etc.

    #166828
    Alldo
    Gäst

    @Jimmy Öström 67995 wrote:

    Ser man att sitt paket är skadat måste detta rapporteras direkt i butiken, så har det alltid varit.

    Jo visst, helt klart, men om kunden inte ser det då?

    Då är det helt kört med DHL eftersom de då inte ersätter. Oerhört tråkigt men förmodligen helt enligt reglerna och avtalen – som du skriver.

    #166829
    Parvelito
    Deltagare

    Det har väl alltid varit så, det är inget nytt under solen. Och det gäller inte bara DHL, utan alla transportföretag.

    #166831
    Jeff
    Deltagare

    Går sakerna sönder utan att det syns att paketet blivit skadat utöver normal hantering så har det varit för dåligt emballerat, och det går ju såklart inte att argumentera emot eftersom hade det varit tillräckligt emballerat skulle det inte varit trasigt.

    Kan ju låta dumt men de har ju rätt, skulle dom börja ersätta saker som de inte syns att dom skadat skulle folk lägga sin telefon i ett paket så fort dom råkat krossa den och sen reklamera att de hände i transporten.

    #166832
    Fruktsam
    Deltagare

    @Jeff 67999 wrote:

    Går sakerna sönder utan att det syns att paketet blivit skadat utöver normal hantering så har det varit för dåligt emballerat, och det går ju såklart inte att argumentera emot eftersom hade det varit tillräckligt emballerat skulle det inte varit trasigt.

    Fast ibland händer det faktiskt ändå. Jag skickade en vas privat och hade emballerat den riktigt ordentligt så att den verkligen skulle tåla transporten. Satte för säkerhets skull flera lappar om att det är glas och skulle hanteras varsamt.
    Ändå kom den fram trasig.

    Men jag fick iaf ersättning av Schenker som det var i detta fallet eftersom jag kunde visa bilder på hur väl emballerat det var.

    Det är inte alltid hanteringen är ”normal”. Det händer att paket hanteras onödigt ovarsamt.

    #166837
    Alldo
    Gäst

    @Parvelito 67997 wrote:

    Det har väl alltid varit så, det är inget nytt under solen. Och det gäller inte bara DHL, utan alla transportföretag.

    Är med på det, men vi har saker som inte går att paketera i paket så att skador ska synas på utsidan. Men så har vi också problematiska varor vi skickar, är det inte långt, så är det tungt, eller så är det skört.

    Allra helst skulle alla sändningar behöva gå med DHL Stycke, som tydligen plockas av banden och hanteras manuellt för säkerhetens skull – så har man iaf sagt ett flertal gånger till oss.

    Faktum kvarstår – DHL har krossat våra varor och för det får vi inget! Vi har nästan inga reklamationer, och då känns det tråkigt att man hävdar dåligt emballerat, vilket givetvis INTE alls stämmer.

    #166838
    Alldo
    Gäst

    @Jeff 67999 wrote:

    Kan ju låta dumt men de har ju rätt, skulle dom börja ersätta saker som de inte syns att dom skadat skulle folk lägga sin telefon i ett paket så fort dom råkat krossa den och sen reklamera att de hände i transporten.

    Tänkte inte så långt, men jag vet ju att det finns folk till allt – så det är förmodligen sant det du skriver!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.