Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturera själv

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100495
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Någon vis människa sa en gång i tiden att när pendeln är helt i ena änden finns ofta de intressantaste möjligheterna på motsatt sida.

    Vad jag förstår så finns det nästan ingen av er mer etablerade ehandlare här inne som fakturerar själva i dagsläget? Jag är nyfiken på att börja göra detta och tycker det finns goda anledningar för det, men skulle gärna ta del av era åsikter innan.

    Anledningarna jag ser till att fakturera internt (förutom huvudorsaken – att slippa betala avgiften) och varför jag tror det skulle kunna lyckas:

    • Jag tror att min målgrupp (främst damer över 40 år) har bättre betalningsförmåga och diciplin än genomsnittlig webbutikskund.
    • Det är viktigt för mina kunder att kunna ha en annan leveransadress än deras folkbokföringsadress då många vill ha produkter till sommarstugor etc. och detta har jag haft problem med att få igenom hos åtminstone min nuvarande betalningsleverantör.
    • Jag har en bra och ganska automatiserad lösning för att skicka ut och följa upp fakturorna som inte skulle ta mycket tid i anspråk.
    • Jag är inte nöjd med den service som mina kunder får när de vänder sig till min nuvarande betalningsleverantör och jag tror att de (enligt mig) alltför höga påminnelseavgifterna gör att sannolikheten för att de handlar hos mig nästa gång minskar.

    Detta är mina tankar i detta och jag skulle vara tacksam för att höra vad ni övriga tycker!

    Det ska tilläggas att jag än så länge har arbetat med Payson som betalningspartner och att några av punkterna ovan kanske hade försvunnit/minskat i betydelse genom att bara byta betalningspartner.

    #166799
    Prix
    Deltagare

    1. Kvinnor 40+ har generellt inte bättre betalningsförmåga än någon annan målgrupp enligt min erfarenhet. Men det handlar inte om vilken din målgrupp är, det handlar om vilka som dras till din butik när du fakturerar själv.

    2. Kostnaden ökar. Ja du läste rätt! Jag kalkylerade väldigt mycket på detta innan jag slutade fakturera själv. Du måste räkna ut alla kostnader och risker. Kreditupplysningar, omfrågandekopia, ej betala fakturor, bedrägeri, administration, ej godkända kreditupplysningar osv..

    3. Byt leverantör och se om servicen blir bättre. Hjälp kunden så gott du kan. Hör kunden av sig till dig kan du alltid ringa upp leverantören eller sköta en del i admin.

    4. Leverans till annan adress går att lösa. Skriver du ut fakturan själv och skickar med kan du skicka till annan adress om kunden anger detta i ett meddelandefält i kassan. Det är dock du som står för risken och jag rekommenderar inte det, då får kunden välja annan betalningsmetod.

    Råder dig att tänka och räkna på det en extra gång!

    #166803
    biz
    Deltagare

    Om man gör det automatiserat och rätt så tjänar man oftast mycket på att fakturera själv. Vi har fakturerat själva i åratal och har sparat enormt mycket pengar på det, utöver att man även kan ge bättre kundservice istället för att hänvisa sina kunder till ett kreditbolag som inte stryker en påminnelseavgift om fakturan är betald två dagar för sent så kan man vara flexibel och schysst mot sina kunder.

    Spontant känns det inte som att många riktiga bedragare kommer söka sig till snigelshopen, men det är ändå bra att ha några säkerhetssystem som maxbelopp för fakturaköp, att systemet inte släpper iväg nya beställningar om det ligger förfallna fakturor, möjlighet att spärra kunder (som inte har betalningsanmärkning men som du vill stoppa pga tidigare beteende).

    #166808
    Prix
    Deltagare

    @biz 67967 wrote:

    Om man gör det automatiserat och rätt så tjänar man oftast mycket på att fakturera själv. Vi har fakturerat själva i åratal och har sparat enormt mycket pengar på det, utöver att man även kan ge bättre kundservice istället för att hänvisa sina kunder till ett kreditbolag som inte stryker en påminnelseavgift om fakturan är betald två dagar för sent så kan man vara flexibel och schysst mot sina kunder.

    Spontant känns det inte som att många riktiga bedragare kommer söka sig till snigelshopen, men det är ändå bra att ha några säkerhetssystem som maxbelopp för fakturaköp, att systemet inte släpper iväg nya beställningar om det ligger förfallna fakturor, möjlighet att spärra kunder (som inte har betalningsanmärkning men som du vill stoppa pga tidigare beteende).

    Vad betalar du för en kreditupplysning? Jag har inte hittat ett enda företag som begärt mindre än vad vi betalar i snitt för en faktura i dag. Och då vet jag flera som har ännu bättre avtal än vad jag har på faktura. På Ratsit kostar en enkel upplysning 7 SEK inkl moms om jag minns rätt.

    #166811
    biz
    Deltagare

    Vi betalar en fast summa per år baserat på föregående års antal upplysningar, vi hamnar på ca 5kr för upplysning + omfrågandekopia.

    #166814
    Johan W
    Deltagare

    @biz 67976 wrote:

    Vi betalar en fast summa per år baserat på föregående års antal upplysningar, vi hamnar på ca 5kr för upplysning + omfrågandekopia.

    Vilken information ingår då?

    #166817
    biz
    Deltagare

    Det är en kreditmall med kriterier 18år+, inget skuldsaldo, ingen bet. anmärkning, folkbokförd i Sverige 1år+ och några till parametrar.

    #166818
    kristoffer.gus
    Deltagare

    @Prix 67973 wrote:

    Vad betalar du för en kreditupplysning? Jag har inte hittat ett enda företag som begärt mindre än vad vi betalar i snitt för en faktura i dag. Och då vet jag flera som har ännu bättre avtal än vad jag har på faktura. På Ratsit kostar en enkel upplysning 7 SEK inkl moms om jag minns rätt.

    Tolkar jag dig rätt att du inte betalar mer än 7 SEK i betalningsavgift i genomsnitt per faktura, ev. månadsavgifter och liknande inkluderat? 😮

    Nu vet jag ju inte ert snittordervärde, men det låter väldigt lite för mig iaf.

    #166819
    biz
    Deltagare

    @kristoffer.gus 67984 wrote:

    Tolkar jag dig rätt att du inte betalar mer än 7 SEK i betalningsavgift i genomsnitt per faktura, ev. månadsavgifter och liknande inkluderat? 😮 Nu vet jag ju inte ert snittordervärde, men det låter väldigt lite för mig iaf.

    En av fördelen med att fakturera själv, ingen ska ha procent på dina fakturor :D kostnaden är samma oavsett ett köp på 99kr eller 2500kr.

    Inga månadsavgifter, den rörliga kostnaden för oss är omfrågandekopior på 3kr/st. Engångskostnad för investering i programvara för smidig krav hantering. Vi tar ut fakturaavgift på 23,2 ex moms som täcker upp alla kostnader + kreditförluster, därutöver får vi in en del på påminnelseavgifter + inkassoavgifter även om vi är schyssta och ofta efterskänker dem, därutöver så är vinsten den insparade % som ett kreditbolag hade tagit på alla köp, allt som allt så blir det ganska mycket pengar som vi sparar varje år.

    Men jag förstår dem som hellre använder sig av ett kreditbolag, det är ibland lockade men när man räknar på det så är det svårt att motivera. Men vi är i en tacksam bransch inte många vill hamna hos KFM för att de köpt en vuxenleksak…

    #166821
    Qarillion
    Deltagare

    @biz 67986 wrote:

    En av fördelen med att fakturera själv, ingen ska ha procent på dina fakturor :D kostnaden är samma oavsett ett köp på 99kr eller 2500kr.

    Inga månadsavgifter, den rörliga kostnaden för oss är omfrågandekopior på 3kr/st. Engångskostnad för investering i programvara för smidig krav hantering. Vi tar ut fakturaavgift på 23,2 ex moms som täcker upp alla kostnader + kreditförluster, därutöver får vi in en del på påminnelseavgifter + inkassoavgifter även om vi är schyssta och ofta efterskänker dem, därutöver så är vinsten den insparade % som ett kreditbolag hade tagit på alla köp, allt som allt så blir det ganska mycket pengar som vi sparar varje år.

    Men jag förstår dem som hellre använder sig av ett kreditbolag, det är ibland lockade men när man räknar på det så är det svårt att motivera. Men vi är i en tacksam bransch inte många vill hamna hos KFM för att de köpt en vuxenleksak…

    Vi har testat det mesta också men med ett snittordervärde på 2500:- så behövs det inte många bedrägliga ordrar för att det snabbt skall rinna iväg. Jag estimerar våra förluster för det vi fakturerat själva till ungefär 160-200tkr på 4 år. Så beroende på värdet på prylarna man jobbar med och vad det är för prylar så skulle jag tagit beslut efter detta. Har du varor som är lätta att sälja i andra hand så kan du räkna med att MÅNGA kommer att försöka lura dig. Har du inte varor som är lätta att sälja i andra hand så kommer det att vara betydligt mindre som försöker lura dig.

    Verktyg kan man hitta mycket ”splitter nytt” som man av någon anledning vill sälja omgående? Varför ens köpa isåfall kan jag tycka. Däremot hittar du inte många ”splitter nya” dildos annonser på blocket direkt :) Tror att andrahandsmarknaden för vuxenleksaker och många andra produkter kan skilja sig en del.

    Så jag tror det beror helt på vilken typ av verksamhet man håller på med :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.