Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Radioreklam
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2013 kl. 07:31 #100450JoelDeltagare
Hej!
I höst funderar vi på att köra rikstäckande radioreklam lagom till Halloween och jag tänkte därför höra med er vad ni har för erfarenheter av just radioreklam?
Vi har fått ett demo på ett ljud och jag skulle även uppskatta feedback på detta och vad som borde ändras eller om ljudet känns helt fel?
Länk till ljudet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5143604/sound2.mp3Tack på förhand!
5 augusti, 2013 kl. 07:58 #166477bananeDeltagareHar ingen egen erfarenhet av radioreklam men tycker ljudet och texten kändes lite billigt på något sätt. ” Skrämma skiten ” känns inte så proffsigt.
Tycker inledningen var bra med ”hej det är partykungen här” men jag hade nog skippat halloweenrösten och beskrivit på ett glatt sätt hur ni kan piffa upp halloween. Samtidigt är det ju er första reklam, kanske ska man presentera företaget mkt kort typ partykungen störst i Sverige på party
Och bara x dagars leverans etc etc. Alltså börja göra er ett namn och redan nu bestämma hur folk skall tänka om et i framtiden när dom hör ert namn?
Bara lite tankar, kanske blev lite flummigt5 augusti, 2013 kl. 08:12 #166479danielanderssonDeltagareVi har kört radioreklam och ja.. vi gör det inte längre. Kunde inte se någon förbättring.
Dock så körde vi ju mer eller mindre generell reklam och inte något specifikt vid ett tillfälle, som ni ska göra. Tror det är lättare att locka folk till något ”gör det NU” än ”det här kanske du borde handla”.
Ni ska inte köra med någon rabattkod för att kunna få lite uppföljning på det hela? ”Fri frakt om ni anger radio2013” eller liknande
5 augusti, 2013 kl. 14:04 #166497Jacob BDeltagareJag var anställd på ett företag (med främst nätförsäljning) som hade god framgång med radioreklam. Inte minst inför relevanta högtider. Jag tror att det är bra att prova sig fram så länge man inte tar sig (allt för mycket) vatten över huvudet.
Gillade ljudfilen! Rösten var kanske lite väl mörk, risken finns att det är svårt att höra vad som sägs om man sitter i bilen.
5 augusti, 2013 kl. 17:18 #166504NicklasDeltagareJag tycker att den sticker ut vilket verkligen behövs när det gäller radioreklam.
5 augusti, 2013 kl. 19:23 #166507Jimmy OstromDeltagareJag håller med Nicklas helt!!
@Nicklas 67632 wrote:
Jag tycker att den sticker ut vilket verkligen behövs när det gäller radioreklam.
5 augusti, 2013 kl. 21:42 #166508Anton ADeltagareJag gillar också reklamen!
Daniels idé att köra med en rabattkod låter som ett bra förslag. Förutom att det är lättare att följa upp reklamens effekt så blir det ju också ett ”call to action”.5 augusti, 2013 kl. 22:24 #166509ParvelitoDeltagareNej, inte rabattkod. Den kommer spridas med elektronens hastighet på nätet och användas av många fler som inte hört reklamen, än de som hört den. Jag tror reklamlyssnare har nog med att komma ihåg adressen till partykungen.se.
Det sägs vara svårt att få radioreklam att konvertera till webtrafik, men det kan ju ha ändrat sig i och med smartphones i var mans ficka. Ett tips kanske är att försöka ordna en mobilsida eftersom jag tror att den trafik som kommer från radioreklam idag kommer via mobilen.
5 augusti, 2013 kl. 22:56 #166510PelmeredDeltagare@Parvelito 67637 wrote:
Nej, inte rabattkod. Den kommer spridas med elektronens hastighet på nätet och användas av många fler som inte hört reklamen, än de som hört den. Jag tror reklamlyssnare har nog med att komma ihåg adressen till partykungen.se.
Fast den spridningen är ju extremt värdefull och det är väl precis vad man vill uppnå med all reklam. Så det är ju knappast något negativt och folk sprider reklambudskapet vidare?
Även om rabattkoden sprids och används av personer som inte hört reklamen så blir ju effekten av marknadsföringen bara bättre ju fler som hör om företaget och rabattkoden.
Att det blir svårt att mäta på ett exakt sätt känns ju då väldigt sekundärt i sammanhanget.Jag tyckte också att rösten var lite för mörk och otydlig. Försök sticka ut på något annat sätt.
6 augusti, 2013 kl. 07:46 #166511ParvelitoDeltagare@Pelmered 67638 wrote:
Fast den spridningen är ju extremt värdefull och det är väl precis vad man vill uppnå med all reklam. Så det är ju knappast något negativt och folk sprider reklambudskapet vidare?
Även om rabattkoden sprids och används av personer som inte hört reklamen så blir ju effekten av marknadsföringen bara bättre ju fler som hör om företaget och rabattkoden.
Att det blir svårt att mäta på ett exakt sätt känns ju då väldigt sekundärt i sammanhanget.Det beror väl lite på hur den sprids? Om den sprids så att kunder som ändå tänkt handla hittar den så ger man bort en massa pengar. Det är väl inte särskilt otroligt att en sådan kod sprids via diverse forum som t.ex. familjeliv eller flashback, och därmed dyker upp i google-serpen med hög placering.
Om man i radioreklam lägger in en rabattkod mest för att kunna mäta effekten av kampanjen så blir det än mer galet. Radioreklam är inte jättebilligt, och att då sänka sina marginaler också, samtidigt som man ändå inte får särskilt korrekta mätvärden, är inte särskilt sunda affärer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.