Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hemleveranser och aviseringar
- Detta ämne har 16 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
25 juli, 2013 kl. 12:59 #100419RikardDeltagare
Det är väldigt tydligt att kunderna efterfrågar snavare tidsspann vid hemleveranser. Att sitta och vänta på ett paket mellan 16 och 21 är verkligen inte det våra kunder vill. Jag har noterat att leveranserna också är det som kommentarerna på prisjakt väldigt ofta handlar om.
Vi e-handlare är ju beroende av att leveranserna fungerar hos Posten, DHL, Bring, Schenker mfl och det mottagandet våra kunder får av åkeriernas personal.
Vad finns det för tjänster idag som aviserar kunder i förväg om leveranser (och nej jag menar inte UPS som aviserar att de kommer leverera imorgon mellan 8 och 21). Jag (eller mina kunder) eftersöker en sms-avisering att nu kommer leveransen om 30-60 minuter. Finns detta idag? Känner fraktbolagen av den här efterfrågan och är något sådant i så fall på G? Borde inte vara raketforskning att lösa eller?
25 juli, 2013 kl. 13:03 #166148Julius GunnilstamDeltagareHögst relevant nyhet och något som måste vara ett steg i rätt riktning?
25 juli, 2013 kl. 13:09 #166149flennstromDeltagareNär man åker taxi med Uber får man se exakt var bilen befinner sig och kan stiga ut på gatan i exakt rätt tid. Håller med om att detta kommer att bli viktigt för e-handeln för att ge kunderna samma känsla av kontroll och ägandeskap av hela flödet.
När jag besökte en paketterminal i våras visade de vilken järnkoll de har på paketen internt. Om ett paket försvinner kan de med hög precision veta var det senast befann sig inom terminalen. De har valt att inte vara så transparenta med det till kunderna, och det tror jag de gör rätt i. Det är nog snarare den sista delen av transporten man vill ha kontroll på. Att paketet har lämnat terminalen för utkörning räcker inte riktigt, är det i Partille så kan jag ju lugnt vänta i soffan ytterligare 45 min.
25 juli, 2013 kl. 14:16 #166150ParvelitoDeltagarePosten delar ut sina brev på ungefär samma tid varje dag hos mig. Schenker kommer och lämnar sina paket ungefär samma tid varje dag. DHL kommer och hämtar paket ungefär samma tid varje dag. Visst kan väder, trafik och haverier ställa till det ibland, men några stora avvikelser är det sällan.
Jag är övertygad om att om viljan fanns skulle transportföretagen kunna ha en rätt så exakt tidtabell för hemleveranser till privatpersoner också. Det är inte raketvetenskap att räkna ut ungefär när på en runda man kommer till en plats, och därför skulle man kunna snäva in tidsramen till en timme. 17-18, 17:30 – 18:30, 18-19 etc. Jag är övertygad om att man skulle kunna få sådan träffsäkerhet på det att avvikelserna blev få och enkla att ta med de drabbade kunderna. Man kan ju alltid SMS:a om något händer och berätta att leveransen är försenad.
25 juli, 2013 kl. 14:24 #166151verngrenDeltagareStora problemet med en sån här lösningen är väl estimerad leverans vs faktisk leverans samt automationen av det hela.
Utan automation förlitar du dig på att varje gång en leverans sker så ska budet ringa kund/skicka sms osv.. Man kan gott och väl säga att det ska ingå i dina arbetsuppgifter.
Men transportindustrin fungerar inte så… ”Vi jobbar inte inom kundtjänst… Mitt jobb är att leverera varan”… Hur ser det ut med automation då? Där beräknas leveranstiden utefter ett par givna parametrar (avstånd, antal stopp, pauser etc…) Men i trafiken sker oväntade händelser dagligen. Sen har du pratglada kunder…Man tycker inte att det borde vara raketforskning.. men jag kan garantera att om ett av dom 3 stora FedEx/UPS/DHL hade lyckats med det på ett lönsamt sätt så hade de tagit så stora marknadsandelar att alla andra varit tvungna att haka på. Man hade sparat så oerhört mycket pengar på kundservicecenter. 75% av samtal som kommer in handlar om vilken tid kommer min försändelse..
25 juli, 2013 kl. 15:51 #166152ParvelitoDeltagare@verngren 67230 wrote:
Stora problemet med en sån här lösningen är väl estimerad leverans vs faktisk leverans samt automationen av det hela.
Men Posten, Schenkar och DHL här i Hälsingland har ingen automation. De har sin runda, och med lite flexande åt bägge hållen så kommer de inom en timme varje dag. Till och med DHL:s expressleveranser från Arlanda som de kör ut hit kommer ungefär samma tidpunkt varje gång, och det är ändå 20 mil de åker, och ett antal stopp innan mig (hoppas jag).
Och det är inte unikt här. Även i Stockholm där jag jobbade på företag med egna bilar som körde budslinga med varor gick det att få en rätt bra uppfattning om när bilarna kom fram till olika delar av stan. Visst, ibland hade någon kran försökt flytta på Essingeleden, eller några värdetransportrånare stängt av E4:an så att allt sket sig, men i det stora hela var det inte oftare än någon gång i månaden som det var så stora problem att man inte kunde hålla schemat.
25 juli, 2013 kl. 17:26 #166155verngrenDeltagareTror inte att det är företagsleveranser/hämtningar som är problemet.
Oftast så bryr sig företag inte om när deras saker blir lämnade (med undantag såklart). Så länge det sker inom deras öppettider.
Sen är det skillnad på en kurir som kör 90% företagspaket kontra 90% privatpaket.
Det är väldigt sällan samma privatpersoner som är mottagare av paketen. Dock är det väldigt ofta som det är samma mottagare av företagspaketen.Det skapar en osäkerhet i leveranstiden med privatpaketen och en större säkerhet med företagspaketen.
25 juli, 2013 kl. 19:24 #166156NattbutikDeltagareHej hej
25 juli, 2013 kl. 19:31 #166157Jimmy OstromDeltagareHa ha ha:) @Nattbutik 67236 wrote:
Hej hej
25 juli, 2013 kl. 20:55 #166160ParvelitoDeltagare@verngren 67234 wrote:
Det skapar en osäkerhet i leveranstiden med privatpaketen och en större säkerhet med företagspaketen.
Jag kan köpa att det tar längre tid per stopp i snitt med privatpersoner eftersom man får leta reda på rätt ställe i miljöer som inte alltid är optimala för snabba paketleveranser. Exempelvis är en del radhusområden närmast att likna vid fästningar dit man inte åker in med en varubil hur som helst för att leta reda på ”Spindelskivlingsgränd 43D”. Däremot tycker jag inte att det är en särskilt giltig orsak till att inte kunna snäva in tidsspannet då man avser att leverera ett paket. Dagens ”fönster” på fyra timmar är ju helt absurda.
När leveransbilen åker ut för att påbörja sin leveranskedja som skall ske mellan 17-21 så ligger ju redan körordningen något så när fast. Det är väldigt dumt att då påstå att den som är nummer 25 av 28 på listan får sitt paket mellan 17-21, när det snarast handlar om mellan 20-21. Och de som är bland de 10 första hinner med stor sannolikhet få sina paket före klockan 19.
Man åker med ungefär lika många paket, man börjar i ungefär samma ände, och slutar på ungefär samma ställe varje gång. Nog borde man kunna dela in tiden i mindre bitar än 4 timmar? Veta att postnummer 99946 brukar vi börja med, och 99931 är det sista området, och däremellan har vi nummer si och så i en viss ordning.
Det finns en del fördelar med att snäva in tidsramarna:
1: Fler människor ser ett värde i att få hem varorna direkt istället för att hämta dem hos ett ombud. Fraktbolagen får sälja tjänster med mer värde.
2: Det blir färre bomkörningar eftersom folk har lättare att hålla sig hemma när de vet ungefär när det kommer ett paket. Färre som sprungit ned till ICA för att köpa frukostbröd innan de stänger, eller som är i tvättstugan precis när man kommer.
3: Troligen går leveranserna snabbare eftersom mottagarna är ”på tårna” och håller lite utkik efter sin leverans när leveransfönstret är kortare.Med dagens gigantiska intervall så är tjänsterna för hemkörning av paket till privatpersoner i det närmaste stendöda. Det är bara den som köpt en 28-kilos förstärkare och bor på fjärde våningen utan hiss som möjligen kan offra en hel kväll hemma för att få den uppburen, och av det är det svårt att få ekonomin att gå ihop.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.