Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Moms på frakten, ska den räknas i priset?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Ahle Ahle
    Deltagare

Hej hej,

Ska dra igång min webbutik inom kort och har en liten fundering kring momsen på frakten. Jag har ett avtal med db schenker och där har jag fått priser exklusive moms. Frågan blir, ska man dra av momsen sen i slutet av varje månad eller ska man lägga den till varans pris?
    Tacksam för alla svar :)

Dan
    Deltagare

Schenker fakturerar dig momsen, den betalar du och räknar av mot moms på försäljning du gjort (utgående moms).

Till kund säljer du med frakt inklusive moms. Frakten är beroende av momssats på det du fraktar då den ”ärver” denna men de flesta kör 25% moms på frakten rakt av för att förenkla.

Du köper en frakt av schenker för 100 ex moms till din kund. Du betalar 125kr till schenker och har en fordran på skatteverket på 25kr.

Du säljer till din kund en vara för 1000kr ex moms, 1250 inkl moms om 25% och där är frakten 100kr ex moms, 125kr inkl moms.

Totalt har du ingående moms (moms du ska få tillbaka) på 25kr.

Totalt har du utgående moms (moms du ska ge till skatteverket) på 250+25kr.

Du betalar alltså 250kr till skatteverket i detta fall.

Ahle Ahle
    Deltagare

Hej och tack för ditt utförliga svar Dan! Då är jag med, tänkte att i slutet av varje månad kolla alla fakturor jag ska betala och räkna momsen, och så allt som inkommit och räkna moms där också och landa på en skillnad som antingen betalas till skatteverket eller tvärtom till mig.
    Hälsningar
    Ahle

Dan
    Deltagare

Du bör bokföra detta i ett bokföringsprogram. Det krävs löpande bokföring enligt lagen. Sen om du gör det i excel eller SPCS spelar ingen större roll juridiskt men att räkna momsen på fakturorna ut och in i slutet av varje månad låter inte helt bra.

Ahle Ahle
    Deltagare

En liten fundering till, kan jag välja att sälja varan fraktfritt till kunden och endast räkna på varans moms?

Dan
    Deltagare

Ja.

Vad du betalar för moms för att anskaffa tjänster och varor är i principen irrelevant för vad du sedan tar betalt av kunden.

@Ahle Ahle 67305 wrote:

En liten fundering till, kan jag välja att sälja varan fraktfritt till kunden och endast räkna på varans moms?

Ahle Ahle
    Deltagare

Återigen tack för dig Dan och för tipset om bokföringen. Nej men det här med ehandel är inte lätt, men i slutändan ska det nog gå bra :)

CoffeToledo
    Deltagare

@Dan 67306 wrote:

Ja.

Vad du betalar för moms för att anskaffa tjänster och varor är i principen irrelevant för vad du sedan tar betalt av kunden.

Ursäkta att jag väcker en oerhört gammal tråd, men den är väldigt relevant för mig.

Jag förstod inte riktigt ditt svar. Min fråga är, om jag skickar varor fraktfritt, dvs att jag som företag betalar frakten. Är den då momsfri? Eller ska jag också stå för momsen på frakten?

Stefan72
    Deltagare

Du betalar frakten och momsen drar du av som vanligt. Att du sen inte säljer frakten vidare är ju upp till dig.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.