Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Postnummer med förlängd leveranstid.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Oscar Troedson
    Deltagare

Hej alla,

Tänkte lägga om vår logistik något. Idag skickas allt som väger över 1 kg med DHL (för leverans till SP) Tänkte dock modifiera och börja skicka varor med Posten istället när dessa kriterier uppfylls; – försändelsen skall väga mellan 1 kg – 2 kg och mottagaren skall bo på en ort dit DHL har en leveranstid som sträcker sig längre än 2 arbetsdagar.

Till frågan, är det någon som kommit över en lista på postnummer / orter dit DHL har förlängd leveranstid? De postnummer som idag kommer att ingå är samtliga över 800 XX + Gotland. Skickar nere från Skåne, men leveranstiden till Norrland tycks vara densamma från Stockholm / Göteborg

Tack på förhand!

Joel
    Deltagare

Har inte Posten också 2 dagars+ leveranstid till Gotland och norr om Huddik?

Oscar Troedson
    Deltagare

@Joel, jo det är sant, de brukar komma fram efter två dagar även om det händer att de ibland når mottagaren redan dagen efter. Däremot så är det väldigt sällan som DHL når fram inom 2 dagar, brukar ta 3 eller ibland ännu längre tid. Min uppfattning är att Posten fungerar betydligt bättre och snabbare (datan bygger visserligen bara på stickprov men tror det ger en bra fingervisning ändå.

Kanske finns erfarenheter som talar emot? Och då är det klart dumt att byta :-)

Rikard
    Deltagare

Kruxet med DHL är ju att det inte enbart är orter i norra delarna av landet som har 2-3 dagars leveranstid utan småhålor lite överallt. Jag tycker att det låter klokt att kolla på alternativa leveransvägar på dessa postnummer.

Funderat på varubrev? Misstänker att brevgången skulle kunna gå snabbare än paket på de här mindre orterna.

Joel
    Deltagare

Varubrev är bättre även till Norrland där man når nästan hela landet på 1 dag.

Men jag tycker att istället för att titta på alternativ leverantör på vissa postnummer, så skulle jag nog byta leverantör på alla paket. Det blir enklare för kunden som vet vilken speditör som används, och det blir enklare för er än att jobba med två olika.

Rikard
    Deltagare

Där håller jag med dig Joel.

Oscar Troedson
    Deltagare

@Rikard,

Tack för svaret. Jag var kanske otydligt men vi använder varubrev för allt mellan 0.1 – 1 kg.

@Joel
    , Vi har inte möjlighet att (åtminstone i dagsläget) pressa ner priserna på Mypack så mycket att det skulle motivera enkelheten. DHL är helt enkelt för billigt (notera att vi skickar mycket paket som väger över 2 kg). För oss är det inte speciellt omständligt eftersom att allt går automatiskt, däremot har du rätt i att det kan väcka oklarheter hos kunden (även om de får information både via SMS och mail om själva försändelsen).

Pelmered
    Deltagare

Lite off topic kanske men, som konsument gillar jag inte alls DHL. Deras serivicepoints ligger oftast långt bort och är ofta bökiga att ta sig till om man bor på landsbygden. Med posten finns det så gott som alltid utlämning i närmaste matvarubutik vilket är ett STORT plus för mig som konsument. DHL är också väldigt jobbiga och oflexibla att jobba med som konsument. Jag bor på ett ställe där jag bor ca 2.5 mil ifrån två stycken SPs, men i motsatta riktningar. DHL väldigt automatiskt den som deras system tycker är den närmaste. Problemet med det här är att den SP som ligger knappt 1 km närmare mig ligger åt helt fel håll. Där kör jag aldrig förbi någonsin annars, medan jag kör förbi den andra SPn varje dag när jag ska till eller från jobbet.
    Jag har ringt DHL tre gånger om det här. Två av gångerna har inte ens paketet kommit till någon distributionscentral innan jag ringer, men det kan inte ändra utlämningsställe utan det måste avsändaren göra. Då får man helt enkelt höra av sig dit och när man får svar är det ofta för sent att ändra. Jag har även frågat om det är möjligt att den alltid kommer till den andra SP:n automatiskt, men det gick inte.

Därmed undviker jag ehandlare som fraktar med DHL så mycket jag bara kan. Bra att du väljer att köra med Posten istället!

Schenkar kan jag tänka mig är ungefär samma på många ställen, men i mitt fall fungerar det väldigt bra med dem.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.