Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Webbutik se och/eller com?
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
bslask.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2013 kl. 13:55 #100372
Jolo
DeltagareHej!
Nu är det dags att bestämma sig för ett namn till webbutiken.
Har hängt upp mig på att jag vill ha något som både har com och se ledigt. Utifall man vill/ kan bredda sig utanför Sverige framöver (troligen endast norden aktuellt isåfall). Problemet är att det är så svårt att hitta något vettigt där både com och se finns. Hur har ni tänkt/valt i denna fråga?
Ska man nöja sig med endast se eller rekommenderar ni att man även tar något där com är ledigt?:confused:
13 juli, 2013 kl. 14:21 #165866prylsjuk
DeltagareJag tänkte inte så långt utan för mig var det viktigt att .se var ledigt då det är där jag ska storsatsa. Skulle jag vilja köra något i framtiden i norden eller något annat kul land så får jag ta det då. Nu har ju jag ett svenskt namn så butiken lär heta något annat om jag lanserar i andra länder. Har man ett t ex. engelskt butiksnamn så kanske det kan vara bra att hitta något som är ledigt för både .se och .com. Men viktigast är att hitta något till den marknaden där du ska börja sälja. Vem vet, när det är läge att satsa utanför Sveriges gränser så kanske du har så pass mycket pengar att du ev. kan köpa den upptagna domänen för .com (om den är upptagen).
Så kort sagt skulle jag säga att .se räcker bra om du tänker köra Sverige och därefter tar tag i .com eller de länder du önskar satsa i.
13 juli, 2013 kl. 19:00 #165869Pelmered
DeltagareDet beror på hur du vill vill bygga upp din webbshop och hur vill branda den.
Vill du dela upp branda separat i varje land så kanske det är bättre att använda landsdomänerna i varje land, dvs .se,.dk.no. Då kan också ha helt olika namn på butikerna och även olika inriktning/målgrupper om du vill det.
Om du ska ha samma koncept i alla butikerna hade jag nog valt att köra det på en gemensam domän med en ändelse för varje land, dvs domän.com/se, domän.com/dk, domän.com/no. Tänk på att även om .com kanske är den bästa toppdomänen så finns det andra som också fungerar bra. Några är: .net, .eu och .co.
Hur jag tycker du ska göra beror mycket vad du själv tror om framtiden. Tror du att du kommer vilja expandera utomlands inom en överskådlig framtid om det går bra för dig? Om du tror det så är det nog smartast att tänka på det redan när du väljer namn på din svenska butik genom att antingen välja en generisk domän som fungerar i alla länder eller att säkra upp de viktiga landsdomänerna direkt(det är ju inte så dyrt, förutom möjligen när det gäller .no om du inte har möjlighet att köpa via någon med org.nr. när).
13 juli, 2013 kl. 20:48 #165871Jolo
DeltagareTack för svar!
Just vad gäller Norge och Finland måste man tydligen vara bosatt där samt ha ett finsk/norsk registrerat företag för att få använda deras domäner.
Ja, kanske kan räcka med se och net tex.
co har jag inte hört så mycket om, är det vanligt att man har det?13 juli, 2013 kl. 21:13 #165872Dan
DeltagareInternationellt är det bara .com som gäller i min värld, men man ska köra lokalt i varje marknad, men UK och US är .com
Viktigare för svensk butik är snarare att ha ett namn som funkar i norden och där man kan ta dessa domäner. no och fi kan registreras via ombud som nameisp exvis.
13 juli, 2013 kl. 23:43 #165873Joel
DeltagareHåller med Dan på samtliga punkter, förutom UK. Där är det självklart namn.co.uk som gäller!
14 juli, 2013 kl. 10:45 #165878Dan
DeltagareTycker man ser ett skifte från co.uk till .com i England senaste åren, kanske beror på att väldigt få stora engelska butiker bara säljer till engelska marknaden numera, men min uppfattning är ändå att .com funkar minst lika bra där. Fast det är inte baserad på någon direkt fakta bör väl poängteras
14 juli, 2013 kl. 14:22 #165881Joel
DeltagareJag skulle säga att vill man vara så lokal som möjligt så är co.uk ett bättre val. Många av Storbritanniens största inhemska e-butiker kör co.uk. Nu har jag precis som dig Dan ingen statistik som underlägg, men det är min erfarenhet iaf
14 juli, 2013 kl. 21:45 #165897bslask
DeltagareJag säljer nästan endast till Sverige men har en .com adress, tycker inte det påverkat särskillt negativs. Tror dom flesta svenska kunder inte avskräcks av .com numera.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.