Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Outlöst paket?
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Lilla Ivy.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2013 kl. 16:01 #100369Lilla IvyDeltagare
Har en kund som beställt flera skrymmande och dyra varor i en sändning som körts ut till kundens gamla adress. Kunden har missat att den gamla adressen kom upp vid köp via Klarna – flyttade för en månad sedan.
Vi har erbjudit ny utkörning till nya adressen mot den faktiska kostnaden 150:- exkl moms som dhl tar ut.
Nu vill kunden inte längre ha sin sin order – kan man fakturera det som outlöst paket?
DHL vill ha besked inom 4 dagar – sedan tar de ut lagerkostnad.
12 juli, 2013 kl. 21:19 #165862bslaskDeltagareOm kunden har godkänt ordern där leveransadressen tydligt framgick så bör du kunna ta ut en ”outlöst paket” avgift, förutsatt att du har skrivit om denna avgift i dina villkor.
13 juli, 2013 kl. 09:04 #165864Lilla IvyDeltagareTack för snabbt svar! Det var nytt för mig att dhl tar ut lagerhyra efter 4 dagar. Returen skulle inte kosta något när det var paket? 150:- kostar ny utkörning och retur från servicepoint.
Nu löste det sig kunden kunde först inte vänta en dag på ny utkörning men ändrade sig.
13 juli, 2013 kl. 10:20 #165865bizDeltagarePs om du levererar till en annan adress än den som Klarna har godkänt så tar du själv hela kreditrisken, kan vara värt att dubbel kolla om det nu var flera dyra varor som hade beställts…
14 juli, 2013 kl. 09:06 #165876Lilla IvyDeltagareDet har du ju rätt i! Visste det men glömde – jag får kolla med Klarna!!!
Kanske kunden kan hämta på dhl…14 juli, 2013 kl. 09:14 #165877Lilla IvyDeltagareRingde och kollade och den nya adressen hade precis kommit upp hos Klarna!
Tack för påminnelsen!20 juli, 2013 kl. 18:12 #166043Lilla IvyDeltagareVet inte om ni är fler som gör på liknande sätt.
När paket går i retur som outlöst brukar jag erbjuda ny leverans mot våra faktiska fraktkostnader – blir ju tyvärr ganska dyra eftersom dhl tar en outhämtat paketavgift på 150:-.Nu har jag varit med om ett flertal gånger flertalet varor varit ”trasiga” på just de retursändningarna. Vi erbjuder oss naturligtvis att byta ut skadade varor.
Någon som vet om man kan ange att man skickar om paketet utan att öppna det och frånsäger sig att varorna är hela eftersom paketet går 3 vändor samt att öppet köp inte längre gäller..?
Har skickat om paketen som goodwill men nu börjar det kosta för mycket…
20 juli, 2013 kl. 21:36 #166047PrixDeltagareMan kan aldrig frånsäga sig ansvaret för det man säljer. Finns inget som går i termen ”befintligt skick” på något som är sålt som helt och till fullpris.
23 juli, 2013 kl. 08:15 #166092RikardDeltagareLilla Ivy: Det låter som en kundovänlig åtgärd att frånsäga sig ansvar för transporten MEN det kan du på företagspaket. Om du anger fritt vårt lager i köpvillkoren och kunden sedan ber dig ordna med frakten vilket dom ju gör iom köpet då enligt dina villkor. Då övergår risken för varan och transport på kunden i samma stund som du lämnar över paketet till DHL. Varan anses då vara levererad till kunden vid din lastkaj.
OBS. Att jag verkligen inte tror att det är en lyckad lösning för dig. Men att köparen B2B ansvarar för transporten är anledningen till att kunden får bära kostnaden vid misslyckat utkörningsförsök exempelvis. Det fungerar inte vid B2C, vilket är anledning att många har i sina villkor ett tillägg om avgift vid outlöst försändelse hos ombud.
23 juli, 2013 kl. 08:58 #166096JeffDeltagare@Lilla Ivy 67108 wrote:
Någon som vet om man kan ange att man skickar om paketet utan att öppna det och frånsäger sig att varorna är hela eftersom paketet går 3 vändor samt att öppet köp inte längre gäller..?
Klarar era paket precis 1 transport till kund men går sönder efter 3 ”enkelresor” borde ni ser över hur ni paketerar varorna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.