Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Packa själv eller låta företag??

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Ahle Ahle
    Deltagare

Hej!

Är ny på forumet och det är mitt första inlägg! Jag är på gång med att starta en ehandel och det ska bli väldigt spännande att se hur det går. Jag har lite frågor som jag är mycket tacksam om jag får svar på, alla input är välkomna:

1) Jag ska beställa varan från leverantören efter att jag fått beställningen från kunden. Ska leverantören själv packa varan och skicka till kunden eller måste de skicka varan först till mig och medför inte detta höga fraktkostnader?? Går det ihop tro?

2) Tror ni att ”beställa varan från leverantören efter att kunden beställer från mig” är lönsamt om det handlar om leverantörer i Europa tex England? Eller måste jag hålla mig till svenska leverantörer??

Tacksam för svar!

Dan
    Deltagare

1. Går antagligen inte utan hög procentuell frakt, men svårt att svara på då vi inte vet vad dina leverantörer tar betalt för att göra detta.

2. Det funkar men ledtiden blir lång och servicen dålig till kund. Kör man i Sverige blir ledtiden kortare och servicen högre, men din kostnad också högre antagligen.

Det är nog enklare om du räknar på prisexempel du får och väger fördelarna mot nackdelarna.

Prix
    Deltagare

@Ahle Ahle 66489 wrote:

Hej!

Är ny på forumet och det är mitt första inlägg! Jag är på gång med att starta en ehandel och det ska bli väldigt spännande att se hur det går. Jag har lite frågor som jag är mycket tacksam om jag får svar på, alla input är välkomna:

1) Jag ska beställa varan från leverantören efter att jag fått beställningen från kunden. Ska leverantören själv packa varan och skicka till kunden eller måste de skicka varan först till mig och medför inte detta höga fraktkostnader?? Går det ihop tro?

2) Tror ni att ”beställa varan från leverantören efter att kunden beställer från mig” är lönsamt om det handlar om leverantörer i Europa tex England? Eller måste jag hålla mig till svenska leverantörer??

Tacksam för svar!

Nu vet jag ju inte vad du ska sälja och hur många produkter du kommer erbjuda till kund. Alternativet är att ha en i lager hela tiden och sedan beställa in nya efter att du säljer.

Ahle Ahle
    Deltagare

Tackar för svar!
    Jag tänkte sälja böcker, problemet är att det finns utländska förlag som ger ut intressanta böcker som jag tror det finns efterfråga på, sådana böcker finns inte tillgängliga hos svenska leverantörer. Men då kanske jag ska nöja mig med de böcker som finns här, både på svenska och på andra språk. Möjligtvis kan jag köpa vissa böcker som jag tror kommer gå åt från utlandet.

Ett annat problem är att jag inte har lyckats få tag på fler leverantörer än Förlagssystemet. Hos de ingår hypermånga svenska och några utländska förlag, men det skulle liksom vara ett plus om man kunde få tag på andra leverantörer också. Jag har googlat på det som en galning men inte lyckats fiska upp fler leverantörer :(

Jag undrar även om någon snäll själ kan tillåta mig ta del av köpvillkoren då det inte finns någon mall för sådant. Jag kommer givetvis ändra så att det passar min egen verksamhet.
    Tackar så hemskt mycket för hjälp! :)

C.Larsson
    Deltagare

Det är helt ok för min del att du tar mina köpvilkor

Ahle Ahle
    Deltagare

Tack C.Larsson, det var schysst av dig :)
    Kan man fråga hur du gör angående leverans, dvs, beställer du varan efter att du fått beställning från din kund och sedan skickas varan till dig varpå du förpackar den och skickar till kunden?? Medför inte att du måste betala 2 ggr för frakt??

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.