Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur löser ni fraktsätt & avgifter
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2013 kl. 13:46 #100297MassenDeltagare
Hej,
Jag kommer från ett företag som håller på bygger en e-handelsajt åt ett företag och vi bygger i Magento.
Nu har jag kommit till den punkten där jag skulle behöva lite kunskap hur man ska tänka med fraktsätt och avgifter.
I Magento finns färdiga system där man kan välja
ex. vikt * stad och osv.Jag skulle vilja veta hur tar man viktpris * längd exempelvis?
Helt vilsen i detta men någon med lite erfarenhet som kan berätta hur det bruka vara?
26 juni, 2013 kl. 14:07 #165265ParvelitoDeltagareDu kanske skall börja med att fråga din kund hur de tänkte frakta sina saker, och vilka frakter de tänker debitera. Det är väldigt få ebutiker som tar betalt för sträckan som något transporteras, och idag har de allra flesta en enhetsfrakt.
26 juni, 2013 kl. 14:40 #165267sanmicDeltagarePrecis som Parvelito säger så använder nog dem flesta som skickar in Sverige en fast fraktavgift + kanske fri frakt om man beställer över en viss summa.
Behöver du hjälp med fraktpriser till ändra länder och baserat på vikt/land/express/standardfrakt osv så kan jag assistera om du har problem att få till det i Magento.
26 juni, 2013 kl. 20:09 #165276MassenDeltagareMen om vi tänker oss att kunden exempelvis säljer strumpor men han också säljer datorer. Då är ganska stor skillnad på frakt. Hur tänker ni då?
27 juni, 2013 kl. 05:11 #165284RikardDeltagareMen fråga din kund hur hen har tänkt sig så det blir rätt?
27 juni, 2013 kl. 06:10 #165285MassenDeltagareDet är exakt det jag har gjort. För honom så blir olika fraktkostnad beroende på storlek & vikt. Men känns ju som fler haft samma problem innan mig…
27 juni, 2013 kl. 06:50 #165286DanielLidenDeltagareMot kund är det bra om man gör det enkelt. En av våra vanligaste supportfrågor är just vad frakten blir, och då har vi bara två lägen samt gratis vid viss summa.
Börja inte blanda in fler alternativ utan slå ut ett medel för de olika fraktkostnaderna och presentera detta för kunden.
27 juni, 2013 kl. 06:55 #165287MassenDeltagareDanielLiden, Tack för svaret. Precis sånt som jag ville höra. någon med lite erfarenhet från tidigare fall. Har en fråga till om ni orkar?
Kunden har kunder som har egen fraktsedler, hur löser man det smidigast?
27 juni, 2013 kl. 08:06 #165292AbbesnabbDeltagareMot kund är det bra att vara tydlig och vi säljer mer sedan vi gick över till enhetsfrakt från att beräkna frakt för varje order. Däremot kan du använda systemet för att hindra eller varna för helt galna beställningar som skulle dra iväg ohemult i fraktkostnad. Hos oss går det inte att göra beställningar som ligger utanför ramarna för vårt fraktavtal.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.