Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Problem med volymvikt – Posten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Boppe
    Deltagare

En stor del av mina försändelser har måtten 45x30x12 cm och väger strax under 3 kg.

Ifall jag skickar ett sådant paket med Postens Mypack går de efter volymvikten 4,4 kg och kostar då 170 kr inkl moms. Skickar jag samma paket som kontantbetalande kund hos ett postombud kostar det 155 kr inkl moms.

Pacsoft har fördelar som man inte får ta del av om man skickar paketet via ett postombud. Likväl känns det surt att betala mer än vad jag gör som kontantbetalande kund.

Om jag förstått det rätt så jämförs alltid volymvikten med vikten såvida inte man skickar via ett postombud.

Jag vill själv ska skriva ut fraktsedlarna, och slippa lägga en massa tid hos postombudet, samt slippa betala mer än jag gör som kontantbetalande kund. Finns det någon lösning på detta (genom att använda mig av Posten)?

Parvelito
    Deltagare

Ring en säljare på Posten och se om du inte kan få ett avtal med 10 procents rabatt? Förklarar du hur det ligger till, och säljaren är på bra humör så kan det gå vägen.

Joel
    Deltagare

10-20% rabatt på deras ord. prislista ska inte vara några problem trots låg volym!

Borje
    Deltagare

Du kan också gå med i pluskontot och skicka med DHL. Du kommer att tjäna massor av pengar på det. Ett paket som du beskriver kommer att kosta drygt 50 kronor ex moms men inklusive drivmedelstillägg.

mailingbags.nu
    Deltagare

Schenker max 9Kg med dom måtten kostar 79 riksdaler med moms.
    https://skickaenkelt.dbschenker.com/skicka/
    Lämnas på terminal, ej ombud.

Boppe
    Deltagare

Tack för alla tips.

Ovanstående paket med DHL pluskontoto skulle kosta 66,60 kr exkl moms. Avsevärt billigare än Posten. Schenker likaså billigare. Dock vill jag använda mig av Posten. Jag tror att kunden uppskattar det med tanke på trygghet, pålitlighet och närhet till ombud.

Förutom tidigare nämnt mått så har ca 20% av försändelserna måtten 92x17x17, 3 kg. Volymvikten på dessa blir 7,4 kg. Med Mypack kostar dessa 181 kr exkl moms. Rejält dyrare än de 124 kr exkl moms som det kostar som kontantbetalande kund hos postombudet.

En säljare från Posten skall ringa. Återstår att se vad han kan erbjuda. Blir det ingen bra rabatt fortsätter jag med att skicka paketen direkt hos postombuden. Man blir jättepoppis hos postombudet då man kommer dragandes med en stor postsäck fylld med paket som skall skickas.:rolleyes:

Boppe
    Deltagare

@Boppe 65861 wrote:

En säljare från Posten skall ringa. Återstår att se vad han kan erbjuda.

Det blev ingen rabatt alls från säljaren. Hon hänvisade till konkurrensverkets bestämmelser. Om jag fördubblar volymerna jag skickar kanske hon kan erbjuda en mindre rabatt.

biz
    Deltagare

@Boppe 65872 wrote:

Det blev ingen rabatt alls från säljaren. Hon hänvisade till konkurrensverkets bestämmelser. Om jag fördubblar volymerna jag skickar kanske hon kan erbjuda en mindre rabatt.

Låter som säljaren pratade om brevtjänster, paket kan de naturligtvis lämna rabatter på. Det är helt olika säljare för Posten Meddelande & Posten Logistik så du har nog pratat med ”fel” säljare.

Parvelito
    Deltagare

@Boppe 65872 wrote:

Det brukar inta den där attityden ibland, och skylla på Konsumentverket, PTS, regeringen och EU. Då är det väl inte så mycket annat att göra än att anlita DHL eller någon annan istället. Vill de inte ha dig som kund, så får man väl fatta vinken och se till att någon annan får ens pengar.

Borje
    Deltagare

Jag tror inte folk bryr sig så mycket om paketet kommer med posten eller DHL. Jag bytte till DHL och är hur nöjd som helst. Under snart ett år har ingen kund klagat när paketet kommer med DHL. Jag vet faktiskt inte varför många antar att kunderna gillar Posten bättre. De är helt klart bra men jag kan inte säga att DHL har varit sämre på någon punkt. Tvärtom isåfall, deras kundtjänst är superduktiga och svarar snabbt och korrekt. Att man sen sparar massor av pengar är ju bara en fördel. Du kan ju erbjuda ett fraktalternativ för X kronor där du skickar med DHL och ett med posten som kostar 150 kronor så kan ju folk välja det de gillar bäst. Ibland skickar jag med Posten men det är oftast när det är större värden eftersom paketen är försäkrade till ett större belopp som standard (Servicepoint vs MyPack).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.