Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Lite frågor ang magento

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Kalle86
    Deltagare

Hej.

Jag håller på med min butik nu. Har köpt en färdig theme från themeforest (ultimo).

Har fasnat på två grejer:

1. Språk!

Example:
    To translate the interface into spanish follow these instructions:
    • Create a new folder for your translation. For spanish language it will be
    app/design/frontend/ultimo/default/locale/es_ES.
    • Copy translate.csv from
    app/design/frontend/ultimo/default/locale/en_US and paste it into
    created folder app/design/frontend/ultimo/default/locale/es_ES.
    • Open
    app/design/frontend/ultimo/default/locale/es_ES/translate.csv
    in OpenOffice Calc (or other text editor like Notepad++, PSPad).
    Note:
    The editor should be capable to save file in UTF-8 encoding. Do not use
    Excel, it can break file structure. Read more about useful tools:
    Magento – Wiki – groups:166:useful_tools_to_work_w
    ith_translations
    • If you open translate.csv in OpenOffice Calc it might look like this:
    Special Price: Now only:
    My Wishlist Wishlist
    My Wishlist (%d item) Wishlist (%d)
    My Wishlist (%d items) Wishlist (%d)
    46
    My Account Account

The first column contains the original character strings. It should be left intact. In
    the second column you can place your translation of each string.
    • Some strings contains %d or %s entries. These entries should be left intact in the
    translated strings.

Jag har skapat en map som heter sv_SE, kopierat filen från Engelska och ändrat texten på det andra ordet i varje rad, sparat och när jag försöker ändra i System – manage stores – Edit Store View så händer det inget i butiken.

Edit Store View

Store: Main website store
    Name: Svenska
    Code: se
    Status: Enabled
    Sort order: 1

Problem två är att när jag lägger till alternativ på mina produkter så ramlar drop down menyn långt ner och tar med sig köpknappen. Har två drop down meny, kan man ändra storlek nånstans så det ser ut så här istället? Sample Product

Tacksam för svar =)

nordicwebteam
    Deltagare

Språk
    Har du laddat om cachen?
    Varför använder du inte de officiella översättningarna. Magento – Magento Translations – eCommerce Software for Growth
    Översättningarna ska se ut såhär i filen
    ”e-commerce”,”e-handel”
    ”Add To Cart”,”Lägg i varukorgen”
    Du kan också översätta genom ”inline translate” som du kan aktivera och översätta i front-end.

Design av drop down
    Det är en inställning i ditt template eventuellt. Men troligtvis måste du ändra i koden.

skatekids
    Deltagare

@Kalle86 65784 wrote:

Problem två är att när jag lägger till alternativ på mina produkter så ramlar drop down menyn långt ner och tar med sig köpknappen. Har två drop down meny, kan man ändra storlek nånstans så det ser ut så här istället? Sample Product

Tacksam för svar =)

Kör samma tema :) Det är en Magento konfiguration man gör under varje produkt. Du hittar det under Design->Display Product Options In->Ändra till Product Info Column.

Har man många produkter att ändar på finns det extensions för det.

nordicwebteam
    Deltagare

Du kan också mass-uppdatera attributet, så extension behövs inte

Safar
    Deltagare

Jag tänkte också köpa ett tema på Themeforest till Magento. Är det så smidigt som det marknadsförs? Är det svårt att anpassa till Sverige?

Magento
    Deltagare

@Safar 65825 wrote:

Jag tänkte också köpa ett tema på Themeforest till Magento. Är det så smidigt som det marknadsförs? Är det svårt att anpassa till Sverige?

Var inte först ut med ett template. Välj ett som är beprövat av flera och som har feedback. Ofta har dessa också riktigt bra dokumentation över hur du använder temat.

Hur menar du ”svårt att anpassa till Sverige”?

Safar
    Deltagare

@Magento 65826 wrote:

Var inte först ut med ett template. Välj ett som är beprövat av flera och som har feedback. Ofta har dessa också riktigt bra dokumentation över hur du använder temat.

Hur menar du ”svårt att anpassa till Sverige”?

Tack Magento för svar.

Jag har lagt ögonen på temat som är på andra plats över de mest sålda magentoteman på Themeforest. Då bör man känna sig ganska säker eller hur?

Med anpassa menar jag betalsystem, språk och egentligen allting. Finns det moduler för det i Magento-ekosystemet. Är novis som du märker :confused:

Magento
    Deltagare

De flesta seriösa betaltjänster i Sverige har färdiga moduler till Magento alternativt lagt det på tredje part t.ex. Magentoleverantör. Finns officiella språkpaket, ej perfekt översatta dock (är ju communityt som står för detta) men även där så har leverantörer färdiga paket. Du kan själv enkelt översätta i csv-fil eller direkt på siten via inline translate. Språkfilerna översätter ju inte customtext som temat har så där passar inline translate alldeles utmärkt.

Vi har byggt flera shoppar i shoppertemat. Mycket bra template.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.