Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Skillnader i betalningssätt

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    kluster
    Deltagare

Hej,
    Jag undrar om det finns någon nordisk sammanställning över betalsätt i respektive land?

Dvs hur stor del som handlar på faktura osv.

Har sjäv en genomsnittlig beställning på ca 50€ och förra månaden var över 90% direktbetalning och endast dom större beställningarna med kreditkort.

Jag vet att vi Finnar tycker om direktbetalningar men jag reagerar ändå på andelen, som dessutom har ökat den senaste tiden. Är detta normalt för er som säljer i Finland ?

flennstrom
    Deltagare

Hej!
    Generellt ser vi att om Klarna finns som betalsätt i en finsk butik så ser fördelningen ut så här:
    20% Faktura
    10% Kort
    70% Direktbetalning

Suomen Verkkomaksut, som är Finlands största betalväxel släppte statistik från sina transaktioner för ett tag sedan. Gult är faktura, grönt kort och blått direktbank. På x-axeln är ordervärdet i Euro:
    verkkokauppainfo_hintaluokat1.png

bigfish
    Deltagare

Intressant!

Finns det någon statestik över vilken direkbetalningsväxel som används mest i Sverige?
    paypal, payson, klarna etc

Herbert
    Deltagare

Hej

Tycker denna är bra för att se Norden
    http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/e-handeln_i_norden_2012.pdf

Pelmered
    Deltagare

@Herbert 66108 wrote:

Hej

Tycker denna är bra för att se Norden
    http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/e-handeln_i_norden_2012.pdf

Tack för väldigt bra inforamtion!

Väldigt intressant att det skiljer så extremt mycket på vilket betalningsalternativ man föredrar i de olika nordiska länderna. Utan att läsa det här hade jag trott att det på din höjd skulle skilja max 5-10% mellan länderna.

kluster
    Deltagare

Sorry för sent svar varit lite körigt senaste tiden (sjukdom i familjen mm.).

Tycker även jag att det är väldigt intressant med hur mycket det skiljer med betalningssätten mellan de nordiska länderna. Det ger en lite att tänka på då man ska göra affärer över gränserna.

En sak som jag själv märkt är att det blivit mycket svårare att få kredit, sitter själv med en beskattningsbar inkomst på ca 45 000 € och får kallsvettas vissa gånger när man ska köpa på faktura/kredit.

T.ex när jag köpte bil tog det automatiska kreditbeslutet ca 25 minuter trots att det var positivt.

Har ni flensstrom (klarna) skilda policyn mellan länderna ? eller körs de på samma kam ?

Eller är det helt enkelt en kulturskillnad som är skillnaden ? Vi betalar ju t.ex. våra hus på 20 år och ni i sverige på en evighet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.