Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Fråga angående magento och bilder?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av nordicwebteam.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2013 kl. 12:13 #100214Kenan83Deltagare
Hej.
Jag håller på och lägger in bilder i min webbutik nu.
Bilderna är 4.21 MB och upplösningen är 1902 * 2126 pixlar. Jag kommer ha ca 10 bilder per produkt.
Är det för mycket? Kommer det slöa ner min sida?
8 juni, 2013 kl. 12:20 #164871ParvelitoDeltagareJa, du har nog en hel del att vinna på att krympa ned dem en hel del. Om du kör dem i 1024×916 istället, och komprimerar dem med jpg eller png, så borde bilderna bli runt 2-300kb/st. Det gör en oerhörd skillnad i prestanda och en mycket bättre köpupplevelse för kunden som slipper vänta åtskilliga sekunder för varje bild som skall visas.
8 juni, 2013 kl. 12:42 #164874Kenan83Deltagare@Parvelito 65738 wrote:
Ja, du har nog en hel del att vinna på att krympa ned dem en hel del. Om du kör dem i 1024×916 istället, och komprimerar dem med jpg eller png, så borde bilderna bli runt 2-300kb/st. Det gör en oerhörd skillnad i prestanda och en mycket bättre köpupplevelse för kunden som slipper vänta åtskilliga sekunder för varje bild som skall visas.
Var går smärtgränsen? Vid vilken storlek? Upplösningen vill jag helst behålla.
Att kunderna ska vänta i flera sekunder på bild kan jag inte ha. Hur gör nelly.se och dom andra som har lika stora bilder?
8 juni, 2013 kl. 13:02 #164875GregerADeltagareEn normal skärm har 72 pixlar per tum, så om du vill ha bilden 4 tum (~10 cm) bred så blir det 288 pixlar. Större än 1024×768 behövs inte för att visa på bildskärm.
Nu vet jag inte hur Magento hanterar bilderna, man det är inte ovanligt att man kan ladda upp bilden i valfri upplösning och att webshopen automatiskt skalar den till de storlekar som används.
8 juni, 2013 kl. 13:14 #164876ParvelitoDeltagare@Kenan83 65741 wrote:
Var går smärtgränsen? Vid vilken storlek? Upplösningen vill jag helst behålla.
Att kunderna ska vänta i flera sekunder på bild kan jag inte ha. Hur gör nelly.se och dom andra som har lika stora bilder?
Din upplösning är större än de flesta bildskärmar, det är väldigt onödigt. I dagens ehandel där mer och mer sker på små telefoner och läsplattor är det ytterst få som kommer se sådana bilder i sin fulla storlek. Dessutom låter det som att de inte är komprimerade.
Om man sitter på ADSL 8/1 så tar det c:a 1,5 sekunder att ladda 1MB. Sitter man på någon 3G/4G med 1mbit, så tar det runt 10 sekunder att ladda 1MB. Att då ha 10 bilder på vardera mer än 4MB + shoppens egna kod gör att det kommer ta typ 10 minuter att titta på ett plagg. Det kommer ingen stå ut med.
Jag har inte koll på hur Magento hanterar bilderna, men du behöver kika på något som klarar av att minska ned dem till vettig storlek, antingen att Magento gör det eller att du gör det själv.
8 juni, 2013 kl. 19:42 #164878bizDeltagare@Kenan83 65736 wrote:
Hej.
Jag håller på och lägger in bilder i min webbutik nu.
Bilderna är 4.21 MB och upplösningen är 1902 * 2126 pixlar. Jag kommer ha ca 10 bilder per produkt.
Är det för mycket? Kommer det slöa ner min sida?
Själva pixel storleken är väl inte så farlig men på filstorleken så skulle jag tro att bilderna är sparade i en annan färgrymd än SRGB samt i max kvalite dvs 12 i photoshop det räcker gott och väl att spara dem i kvalitet ”7” i photoshop då bör de landa runt 2-300kb per bild.
9 juni, 2013 kl. 10:00 #164884nordicwebteamDeltagareJag skulle rekommendera dig att komprimera dem innan du laddar upp. Det verkar onödigt stort. Det finns program ex photoshop där du kan mass-processa alla dina bilder så att du slipper spara varje bild individuellt. Storleken beror lite på. Vissa som kör med cloud zoom funktion vill ha lite högre upplösning tex.
Men om du inte skulle göra komprimering innan det så har Magento en inbyggd funktion för att komprimera dem innan de visas upp i butiken.
Det går också att installera ett plugin jag har testat som automatiskt komprimerar alla bilder i shoppen lite extra. Tänk dock på att du inte bör kombinera flera olika cachnings-plugins då det lätt blir konflikter då.
Bilderna blir extra viktigt om det är mycket trafik från mobila enheter eftersom de har rätt dålig uppkoppling i många fall. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.