Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › BankID som sätt att begränsa bedrägerier?
- Detta ämne har 30 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2013 kl. 09:53 #100204flennstromDeltagare
Jag var idag på en sammankomst där säkerhet i e-handeln diskuterades. Det första och mesta som diskuterades var möjligheten att använda BankID som identifieringsmetod vid ordertillfället. Det var rätt så klen representation från e-handelssidan där så jag undrar vad ni tycker om att blanda in BankID i orderprocessen?
5 juni, 2013 kl. 10:09 #164798danielanderssonDeltagareÄnnu en kod som kund måste komma ihåg..
Jag är väl inte jättepositiv, även om det är positivt med högre säkerhet.
När ni diskuterade, var tanken att använda BARA BankId eller vanlig kassa/KCO + BankId för att säkra upp att det är den personen?
Menar, kör man BankId så får man väl fram personnummer och kan då plocka adress från det.
5 juni, 2013 kl. 10:31 #164799ParvelitoDeltagareSpontant så är det en massa krångel med BankID. Det låter som riktig overkill att behöva ta till sådana saker för en beställning om några hundralappar. Det lär inte vara gratis att använda heller. Bankerna tänker väl inte bjuda på det här, och att utveckla det hela i alla kassor kostar mycket pengar.
Men, om man nu beställer för väldigt mycket pengar så kanske BankID en väg att gå för att verifiera vem som är på andra sidan. Du som sitter på Klarna borde ju kunna fråga dina riskbedömare om de föredrar BankID eller det system ni har idag för att kontrollera ett köp av t.ex. dyra märkeskläder för 7000kr.
5 juni, 2013 kl. 10:35 #164800Katrin LundgrenDeltagareAldrig i livet!!!!! Efter att varit med och infört det på en statlig myndighetswebb säger jag bara, håller er lååååångt ifrån detta om ni vill ha konvertering. OK för att teckna nya tjänster exvis för att slippa skicka alla papper till Klarna vid nytecknande av abbonemang, men för vanlig e-handel, aldrig i livet! Otroligt mkt krångel och ett elände att utveckla för alla läsare och OS
5 juni, 2013 kl. 10:35 #164801JoelDeltagarePersonligen tycker jag BankID fungerar bra (både i mobil och i desktop) så för mig vore det väldigt tacksamt! Men som e-handlare så tror jag (tyvärr) inte att alla är redo för det ännu och det skulle nog vara en riktig konverteringsdödare i kassan…
5 juni, 2013 kl. 11:32 #164806FruktsamDeltagareTror inte heller på att använda BankID på det viset. I teorin låter det jättebra, men det är för krångligt som det ser ut i nuläget. Tror det skulle gå många köp förlorade där.
5 juni, 2013 kl. 11:38 #164807NicklasDeltagare@flennstrom 65649 wrote:
Jag var idag på en sammankomst där säkerhet i e-handeln diskuterades. Det första och mesta som diskuterades var möjligheten att använda BankID som identifieringsmetod vid ordertillfället. Det var rätt så klen representation från e-handelssidan där så jag undrar vad ni tycker om att blanda in BankID i orderprocessen?
Jag tycker personligen att bank-id är kanon.
Kan man som kund välja detta för att identifiera sig så är det väl en bra grej att köra. Istället för att ange sitt personnummer så anger man sitt bank-id.5 juni, 2013 kl. 11:42 #164808flennstromDeltagareFör att förtydliga bara, tanken på BankID kom inte från oss på Klarna . Vi är helt övertygade om att all sorts extra interaktion med kunden innebär försämrad konvertering.
5 juni, 2013 kl. 13:20 #164812Katrin LundgrenDeltagaretro mig som jobbat med det hela, Bank ID är inte helt trivialt att stödja. Det finns tre olika varianter som har tre olika standarder, och dessa tre stödjer helt olika webbläsare och operativsystem, vilket ger framförallt kundtjänsten ett elände när de ska beta av varför det inte går att logga in med kundens bankid. Inte skoj kan jag meddela
5 juni, 2013 kl. 13:34 #164814FruktsamDeltagare@Nicklas 65659 wrote:
Jag tycker personligen att bank-id är kanon.
Kan man som kund välja detta för att identifiera sig så är det väl en bra grej att köra. Istället för att ange sitt personnummer så anger man sitt bank-id.Är det inte lättare ändå att knappra in tio siffror som de flesta har i ryggmärgen?
För kunden innebär det ju inte någon ökad säkerhet om det är ett alternativ. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.